ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«گرانی دلار تقصیر رسانه‌ها و تحلیل‌گران است»

رئیس کل بانک مرکزی ایران سرانجام سکوت در باره افزایش قیمت دلار را شکست و گفت که تحلیل‌گران و رسانه‌ها به التهاب بازار دامن می‌زنند.

روند صعودی قیمت دلار در ایران تا پیش از تعطیلات تداوم داشت. رئیس کل بانک مرکزی تحلیل‌گران و رسانه‌ها را عامل التهاب در بازار دانست.

قیمت دلار بار دیگر افزایش یافت. عکس- آرشیو

ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی ایران پس از یک هفته پر التهاب در بازار ارز، سکوت خود را شکست و وعده کرد که قیمت دلار کاهش یابد.

دلار در آخرین روز پیش از تعطیلات – سه‌شنبه ۹ آذر- از مرز ۳۹۰۰ تومان عبور کرد. رسانه‌های ایران همزمان با افزایش قیمت دلار از توقف معاملات در بازار ارز خبر دادند.

رئیس کل بانک مرکزی اما تحلیل‌گران را مقصر این وضعیت دانست و گفت که «اظهارنظرهای غیرسازنده و غیرکارشناسی برخی از افراد» به التهاب در بازار دامن می‌زند.

سیف از تحلیل‌گران بازار ارز و کارشناسان اقتصادی خواست که در تحلیل‌های خود از «مراقب باشند که به التهاب‌ها دامن نزنند».

او گفت که بانک مرکزی از تحلیل‌گران و اصحاب رسانه خواسته تا در «تحلیل تحولات نرخ ارز به حساسیت های بازار و ضرر و زیان‌هایی که به دلیل نوسانات هیجانی نرخ ارز به مردم و فعالین اقتصادی وارد می‌شود، توجه ویژه داشته باشند».

کارشناسان اقتصادی در روزهای گذشته افزایش تقاضا در باراز را عامل اصلی گرانی عنوان کرده‌اند که ناشی از اصرار دولت برای اجرای سیاست‌های یکسان‌سازی نرخ ارز و همچنین فضای روانی پس از ریاست جمهوری ترامپ در امریکا است.

رئیس کل بانک مرکزی اگرچه تحلیل‌گران اقتصادی را یکی از عوامل التهاب در بازار برشمرده، اما خود نیز «عوامل انتظاری» را موجب افزایش قیمت دلار دانست و گفت که این «التهاب مقطعی است و تداوم نخواهد یافت».

او التهاب در بازار ارز را «شوک انتظاری» دانست که پیش از این هم تکرار شده و مدعی شد که «دولت نوسان‌های شدیدتر از این را در بازار ارز کنترل و مدیریت کرده است».

ولی‌الله سیف شوک انتظاری را هم ناشی از «افزایش تقاضای فصلی»، «عدم برآورده شدن انتظارات از برجام» و «نوسانات عرضه ارز از سوی صادرکنندگان غیرنفتی» دانست.

او استفاده دولت از نوسان قیمت دلار برای جبران کسری بودجه را «نادرست» خواند و گفت: « بانک مرکزی در راستای کنترل التهاب بازار اقدام خواهد کرد».

رئیس کل بانک مرکزی وعده کرد که پس از تعطیلات پایان سال میلادی و افزایش عرضه ارز از سوی صادرکنندگان بخش خصوصی، نوسان‌ها و التهاب در بازار کاهش یابد.

در همین زمینه

گرانی دلار در ایران؛ سایه «ترامپ» و سیاست دولت

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • asdasdasd

    اون حروم......اده هایی که میگفتن اگه پول این همه اختلاس هایی که شده به مردم ایران داده میشد تورم بالا میرفت و میخواد خودشو منو توجیه کنه بیاد جواب بده ببینم الان تورم بالا نیست الان گرونی نیست الان گل و بلبل هست به جیب هر ایرانی کم کمش چند صد میلیون میرسید سلام خایمال هایی که میم...لید

  • عبدالزهرا

    سلام قبل از بالا رفتن دلار دولت چندین بار گفته بود که یکسان سازی نرخ ارز را انجام میدهد وقبل از بالا رفتن نرخ ارز خودش قیمت ارز بانکی را 3300تومان کرد یعنی یکشبه 300تومان بالا برد وحالا انگشت اتهام را به انور وانور گرفته وخودشو به خریت وحماقت زده ماها که میفهمیم دولت پیکار داره میکنه

  • مرغابی

    کلا هر اتفاق بدی توی ایران می افته تقصیر رسانه ها هست و دیواری کوتاه تر از دیوار رسانه ها وجود نداره

  • شوسیانتی

    در همین یک هفته خناق مسئول، میلیاردها تومان دلال های مشکوک به جیب زدند! رانت اطلاعاتی! گنج باد آورده که برخی از ما بهتران های پول دار دارند که هیچگاه نصیب احاد ملت ایران نخواهد شد. دولت نمتواند ارز شناور کند؟ این دلار مبادلاتی نزدیک قیمت ازد بود چرا انرا رقابتی اعلام نمی کنند؟ چرا نمی خواهند راز رقابتی به باز اندکی کمتر از نرخ ازد انجام دهند و یک هفته سکوت می کنند؟ اینکار به نفع دولت و ملت است. همه چیز مشکوک است. مردم از ترس اصول گراهای تندرو به اعتدالی-اصلاح طلبی رای میدهند که جز خرابکاری و بی عرضگی کار چندانی نمی کنند. ایران یک دیکتاتور ملی/سازنده مثل رضاخان بر ان حکومت بهتر از امثال حسن روحاین بی عرضه است.

  • یک ایرانی از کی یف

    کلا توی ایران همه عالم و آدم در بحرانها و مصائب مقصرند به جز دولت و حکومت!