ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

توافق اوپک به کام ایران

توافق اوپک بیش از همه ایران را خوشحال کرده است. همزمان با کاهش سهمیه تولید اعضای این سازمان، تولید روزانه ایران تا ۳.۸ میلیون بشکه در روز افزایش می‌یابد.

توافق سران اوپک پس از هشت سال بازار نفت را برای افزایش قیمت تحریک کرد. تهران بیشترین نفع را از این نشست به دست آورد.

بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران - عکس آرشیو

سران اوپک پس از هشت سال بار دیگر به یک توافق مهم دست یافتند. بر اساس این توافق کشورهای عضو این سازمان تولید نفت در نیمه نخست سال آینده میلادی را ۱.۲ میلیون بشکه در روز کاهش خواهند داد.

اعضای سازمان کشورهای صادر کننده نفت در حالی برای کاهش تولید روزانه به توافق دست یافتند که به ایران اجازه دادند تا میانگین تولید روزانه‌اش را تا ۳ میلیون و ۷۴۷ بشکه افزایش دهد.

بهروز نعمتی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی که به همراه وزیر نفت در نشست وین حضور داشته، به خبرگزاری‌های  گفت که سهمیه ایران به ۳.۹ میلیون بشکه در روز افزایش یافته است. اما رسانه‌های بین‌المللی سهمیه روزانه ایران را حدود ۳.۸ میلیون بشکه در روز گزارش کردند.

محمد بن صالح الساده رئیس دوره‌ای اوپک پس از این نشست در کنفراس خبری اعلام کرد که برخی تولیدکنندگان عمده غیر عضو اوپک نیز برای کاهش تولید اعلام آمادگی کرده‌اند. دوره این توافق شش ماهه اعلام شده است.

به گفته صالح‌الساده عربستان سعودی نیز پذیرفته است ٤٨٦ هزار بشکه در روز از سطح تولید نفت خام خود بکاهد. عربستان سعودی پیش از این اعلام کرده بود که تنها در صورتی که ایران تولید روزانه را کاهش دهد، این توافق را خواهد پذیرفت.

جدال ایران و عربستان در نشست‌های پیشین اوپک مانع از دست‌یابی این سازمان به یک توافق شده بود. اما نمایندگان تهران و ریاض در نشست الجزایر که سپتامبر امسال برگزار شد، به صورت تلویحی موافقت خود را برای یک توافق اعلام کردند.

عربستان سعودی در حال حاضر روزانه ۱۰ میلیون و ۵۴۹ هزار بشکه نفت تولید می‌کند. خالد الفالح وزیر انرژی عربستان که از ابتدای ژانویه امسال ریاست دوره‌ای اوپک را عهده‌دار خواهد بود، توافق اوپک برای کاهش تولید «روز خوبی برای صنعت» دانست که «به رشد اقتصادی جهان در سال آینده کمک خواهد کرد».

به فاصله کوتاهی پس از اعلام توافق در نشست ۱۷۱ اوپک، الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه گفت که این کشور تولید روزانه خود را به صورت تدریجی تا ۳۰۰ هزار بشکه در روز کاهش خواهد داد.

همچنین کویت و امارات متحده نیز اعلام کرده‌اند که تولید روزانه خود را به صورت تدریجی کاهش خواهند داد. این دو کشور میزان کاهش روزانه خود را مشخص نکردند. میزان کاهش سهمیه سایر اعضای اوپک نیز اعلام نشده است.

به دنبال این توافق قیمت نفت در بازار جهانی هشت تا ۹ درصد افزایش یافت. کارشناسان بازار انرژی پیش‌بینی کردند که قیمت نفت به حدود ۵۵ دلار در بشکه برسد.

وزیر نفت ونزوئلا پس از پایان این نشست که در وین برگزار شد گفت که در صورت عملیاتی شدن برنامه کاهش سهمیه قیمت نفت به ۶۰ دلار خواهد رسید.

مکزیک نیز از توافق وین استقبال کرده و آن را به نفع اقتصاد این کشور و سایر کشورهای نفتی ارزیابی کرده است.

براساس بیانه پایانی نشست ۱۷۱ اوپک که در پشست درهای بسته برگزار شد، اندونزی که در نشست قبلی اوپک خواستار بازگشت به این سازمان شده بود، از عضویت در سازمان کشورهای صادر کننده نفت کناره گرفت.

در همین زمینه

برای نخستین بار از سال ۲۰۰۸ کشورهای اوپک به توافق رسیدند

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.