ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کاهش دانشجو شهریه دانشگاه آزاد را افزایش داد

افزایش شهریه دانشگاه آزاد اعتراض دانشجویان را برانگیخته است. مسئولان دانشگاه آزاد می‌گویند که به خاطر افزایش هزینه‌ها، شهریه‌ها را افزایش داده‌اند.

تب تحصیلات عالی در ایران و به صورت ویژه در دانشگاه آزاد فروکش کرده است. مسئولان این دانشگاه برای جبران هزینه‌ها، شهریه دانشجویان را افزایش داده‌اند.

نزدیک به یک ماه پیش دانشجویان پزشکی دانشگاه آزاد مسئولان را تهدید کردند که در صورت عدم اصلاح شهریه‌ از تحصیل انصراف خواهند داد.

با گذشت بیش از یک ماه از اعتراض دانشجویان علی ابطحی معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد گفت که افزایش شهریه‌ها مصوبه وزارت بهداشت و درمان است و این دانشگاه «دخالتی در افزایش هزینه تحصیل نداشته است».

شهریه دانشجویان پزشکی دانشگاه آزاد در آغاز سال تحصیلی جدید به نسبت دوره قبل ۵۲ درصد افزایش یافته است. به گفته ابطحی این مبلغ ۸۰ درصد شهریه مصوب و اعلام شده از سوی وزارت بهداشت و درمان است.

هزینه تحصیل در دانشگاه آزاد در حالی افزایش یافته که که رئیس این دانشگاه نیمه دوم سال گذشته هرگونه افزایش شهریه را در سال تحصیلی ۹۵-۹۶ تکذیب کرده بود.

حمید میرزاده آبان امسال نیز برنامه این دانشگاه را «کاهش میزان وابستگی بودجه به شهریه» عنوان کرد. به گفته او وابستگی بودجه دانشگاه آزاد به شهریه ۹۹ درصد است که باید به ۴۰ درصد کاهش یابد.

کاهش دانشجو و افزایش شهریه

اما  نه تنها این وعده تحقق نیافته بلکه در آغاز سال تحصیلی جدید دانشجویان پزشکی دانشگاه آزاد باید ۵۰ درصد بیشتر از سال گذشته شهریه بپردازند.

معاون علوم پزشکی این دانشگاه «کاهش درآمد دانشگاه‌» را یکی از دلایل افزایش شهریه‌ها عنوان کرده است. ابطحی گفت که دانشگاه برای تامین هزینه‌ بالای خدمات آموزشی، ناچار است که بخشی از این هزینه را از دانشجویان دریافت کند.

درآمد دانشگاه آزاد پس از آن کاهش یافت که تعداد متقاضیان تحصیل در این دانشگاه سیر نزولی در پیش گرفت. مسئولان دانشگاه دو سال قبل در همایش سالانه روسای دانشگاه آزاد، کاهش تعداد دانشجویان را یکی از «چالش‌های» دانشگاه عنوان کرده بودند.

همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید مسئولان پذیرش این دانشگاه اعلام کردند که آماردانشجویان ورودی به نسبت دوره گذشته ۲۲ درصد کاهش یافته است.

کاهش دانشجویان دانشگاه آزاد به گونه‌ای بوده که رئیس واحد خوزستان از «تغییر کاربری برخی از ساختمان‌های دانشگاه» خبر داده و گفته است که این اقدام به منظور جبران بخشی از هزینه‌ها صورت می‌گیرد.

حمید میرزاده رئیس دانشگاه آزاد هم آبان امسال گفت که تعداد دانشجویان ورودی این دانشگاه ۵۰۰ هزار نفر کاهش یافته و ۱۱ هزار رشته - محل متقاضی ندارد.

ابطحی نیز کاهش دانشجویان دانشگاه آزاد را تائید کرد: «امسال متاسفانه دانشجوی رشته‌های غیرپزشکی کم بود». او گفت به همین دلیل درآمد واحدهای غیرپزشکی  کاهش یافته و همین موضع «منجر به افزایش شهریه‌ شده است».

معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد افزایش شهریه دانشگاه در سال‌های آینده را نیز محتمل دانست: « نگرانی ما این است که در آینده نتوانیم این کسری بودجه خود را از محل درآمدهای واحدهای دیگر تامین کنیم».

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.