ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جلوگیری از برگزاری مراسم بزرگداشت پوینده و مختاری

در مراسم کانون نویسندگان ایران به‌منابست هجدهمین سالگرد قتل محمد مختاری و جعفر پوینده، مأموران امنیتی با خشونت چند تن از اعضای کانون را دستگیر کردند.

مأموران امنیتی در هجدهمین سالگرد قتل محمد مختاری و جعفر پوینده، دو نویسنده ایرانی مانع از برگزاری مراسم ویژه کانون نویسندگان ایران به این مناسبت شدند.

سالگرد قتل محمد مختاری و محمد جعفر پوینده، روز مبارزه با سانسور

کانون نویسندگان ایران در اطلاعیه‌ای گفته است بنا به دعوت این کانون، بعد از ظهر روز جمعه ۱۲ آذر ۱۳۹۵ شمار زیادی از مردم و اعضای کانون در امامزاده طاهرِ کرج گرد آمده بودند تا یاد این دو نویسنده را گرامی بدارند اما نیروهای امنیتی و انتظامی مانع ورود شرکت کنندگان به محوطه گورستان شدند.

کانون نویسندگان در این اطلاعیه گفته است مأموران امنیتی «با توحش و سبعیتی بی‌سابقه» از برگزاری مراسم جلوگیری کردند.

آن‌ها هم در مقابل درِ گورستان و هم در بیرونِ آن، جمعیتِ گردآمده برای مراسم را «با تهدید و زور و قلدری و خشونتِ تمام» پراکنده کردند و چند تن از اعضای کانون از جمله ناصر زرافشان، بکتاش آبتین، محمد مهدی‌پور و نیز مزدک زرافشان، فرزند ناصر زرافشان را «با فحاشی و ضرب و شتم» بازداشت کردند و با خود بردند.

همچنین بر دستان فاطمه سرحدی‌زاده، عضو دیگرِ کانون نویسندگان ایران، چنگ انداختند و گوشی تلفن او را ربودند.

بنا بر اطلاعات بعدی از میان دستگیرشدگان، ناصر زرافشان ساعاتی پس از بازداشت آزاد شده است.

کانون نویسندگان ایران در اطلاعیه خود اعلام کرده است که «این‌گونه ممانعت‌ها و بازداشت‌ها کمترین خللی در عزم راسخ این تشکل نویسندگان آزادی‌خواه برای پرتوافکندن بر زوایای پنهان قتل‌های سیاسیِ زنجیره‌ای وارد نمی‌کند.»

کانون نویسندگان همچنین افزوده است که «سرِ سوزنی» از خواست محاکمه و مجازات آمران و عاملان این قتل‌ها واپس نخواهد نشست.

محمد مختاری، شاعر ایرانی و یکی از اعضای کانون نویسندگان ایران پنج‌شنبه ۱۲ آذر ۱۳۷۷ پیش از غروب برای خرید از منزلش خارج شد و دیگر بازنگشت. بعدها معلوم شد که تیمی از اعضای وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی او را ربوده و به قتل رسانده بود.

محمدجعفر پوینده، مترجم و نویسنده و عضو فعال کانون نویسندگان ایران نیز در ۸ آذر ۱۳۷۷ از منزل خارج شد و ۱۰ روز بعد جسد او پیدا شد. بعدها معلوم شد که او نیز قربانی ترورهای سیاسی‌ وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی شده است.

از قتل محمد مختاری، محمدجعفر پوینده، داریوش فروهر، پروانه اسکندری و چند تن از نویسندگان دیگر به‌عنوان قتل‌های زنجیره‌ای یاد می‌کنند. مقامات وقت وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی در بیانیه‌ای اعتراف کردند که این قتل‌ها به دست عوامل این وزارتخانه انجام شده‌ است.

محمد مختاری کتاب‌هایی پیرامون اسطوره‌شناسی و تحقیقاتی درباره شاهنامه، و چند دفتر شعر را به ادبیات ایران هدیه کرده است. او از سال ۵۵ تا ۵٨ مجموعه‌های اشعار «در وهم سندباد»، «قصیده‌های هاویه»، «برشانه فلات» و «شعر ۵٧» را منتشر کرد. از سال ۵٩ تا سال ۶٠ هم مجموعه «شعر بهار و واقعه» را گرد آورد و سپس «منظومه ایرانی»، «خیابان بزرگ» و «سحابی خاکستری» را سرود. این کتاب‌ها بعدها توسط انتشارات توس به چاپ رسید.

از محمد جعفر پوینده هم ۳۶ کتاب در زمینه ترجمه آثار ادبی، فلسفی و اجتماعی به جای مانده است. ترجمه اعلامیه جهانی حقوق بشر، جامعه‌شناسی ادبیات از لوسین گلدمن، درآمدی بر هگل نوشته ژاک دونت از ترجمه‌های اوست.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.