ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بیانیه ۲۶۴ نماینده مجلس: دولت در قبال نقض برجام اقدام کند

با تمدید قانون تحریم‌ها توسط آمریکا، بیشتر نمایندگان مجلس به دولت گفته‌اند که قانون «اقدام متناسب و متقابل جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام» را هر چه سریعتر به اجرا گذارد.

در مجلس ایران ۲۶۴ نماینده با امضای بیانیه‌ای تمدید قانون تحریم‌ها علیه ایران از سوی سنای آمریکا را محکوم کرده و خواستار اقدام متقابل و سریع دولت جمهوری اسلامی در این باره شدند.

بیانیه ۲۶۴ نماینده روز یکشنبه ۱۴ آذرماه توسط احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیأت رئیسه مجلس در نشست مجلس خوانده شد.

مجلس ایران ۲۹۰ نماینده دارد.

در بیانیه، اقدام مجلس نمایندگان و سنای آمریکا در تمدید ۱۰ ساله تحریم‌ها علیه ایران «بی‌مسئولیتی» این کشور در انجام تعهدات بین‌المللی‌اش عنوان شده و آمده است که دولت حسن روحانی هر چه زودتر قانون «اقدام متناسب و متقابل جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام» را به انجام رساند.

مجلس نمایندگان آمریکا ۱۵ نوامبر / ۲۵ آبان تحریم‌های اقتصادی علیه ایران را که در زمان ریاست جمهوری بیل کلینتون به تصویب رسید و می‌بایست هر ۱۰ سال یک بار تمدید شود، بار دیگر تمدید کرد. در پی آن مجلس سنای این کشور نیز یکم دسامبر / ۱۱ آذر این مصوبه مجلس نمایندگان را تأیید کرد.

رهبر جمهوری اسلامی، رئیس جمهوری ایران و دیگر مقامات حکومتی ایران تمدید این تحریم‌ها را نقض برجام دانسته‌ و گفته‌اند جمهوری اسلامی دست به اقدام متقابل خواهد زد.

نمایندگان امضاکننده بیانیه از دولت خواسته‌اند که به‌ویژه بند سه و هفت قانون اقدامات متقابل را تحقق بخشیده و به اطلاع مجلس برساند.

مجلس ایران مهرماه ۱۳۹۴، در دوره نهم خود، طرح «اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام» را به اتفاق آرا تصویب کرد. در آن زمان بیشتر نمایندگان مجلس را مخالفان دولت تشکیل می‌دادند و مخالفان توافق هسته‌ای نیز قدرت بیشتری داشتند.

در بند سه این قانون دولت موظف شده است که در صورت «هرگونه عدم‌پایبندی طرف مقابل در زمینه لغو مؤثر تحریم‌ها یا بازگرداندن تحریم‌های لغوشده و یا وضع تحریم تحت هرعنوان دیگر» همکاری داوطلبانه را متوقف کند و «ظرف مدت دو سال ظرفیت غنی‌سازی کشور را به ۱۹۰ هزار سو افزایش دهد.»

در بند هفت این قانون نیز آمده است: «دولت و قوای مسلح کشور موظفند به‌منظور حراست از امنیت و منافع ملی کشور و حمایت از متحدین در مقابله با تروریسم، تدابیر لازم را نسبت به تقویت توانمندی‌های دفاعی جمهوری اسلامی ایران در همه زمینه‌های آفندی و پدافندی از جمله هوایی، دریایی، زمینی، موشکی و ایجاد پدافند در مقابل حملات هسته‌ای و ساخت پیش‌ران‌ها، باطری‌های هسته‌ای، تصویربرداری نوترونی و پزشکی هسته‌ای با قوت و جدیت برنامه‌ریزی و اقدام کنند.»

بدین ترتیب ۲۶۴ نماینده صادرکننده بیانیه نوعی شرایطی جنگی را پیش‌بینی می‌کنند.

پیش از این در روز دوم آذر نیز بیش از ۲۲۰ نفر از نمایندگان مجلس ایران با انتشار بیانیه‌ای اقدام مجلس نمایندگان آمریکا در تمدید ۱۰ ساله قانون تحریم جمهوری اسلامی را محکوم کرده بودند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • گورجه

    کجایند آن خامنه اي نادان و احمدي نژاد نادان و همفکران نادان و شيادشان که ميگفتند تحريم اثري ندارد؟ کجايند اين حراميان که کشور به اين عظمت را به نابودي کشاندند. خامنه اي خدا لعنتت کنه. خميني خدا نيامرزتت

  • Farid

    حکومت اسلامی ایران ارسال شبه نظاميان شيعه وابسته به خود اعم از عراقى و افغانى و همچنین محموله های اسلحه را با باهواپیماهای تجاری به سوریه به منظور کمک به نیروهای نظام اسد و متحدانش در تشدید حملات به شرق حلب را افزایش داده است. مناطق محاصره شده شرق حلب که در کنترل مخالفان قرار دارد، هدف حملات شدیدی از سوی نیروهای دولتی سوریه، نیروهای سپاه پاسدارانو شبه نظامیان شیعه وابسته به تهران، از لبنان، عراق، افغانستان و پاکستان قرار دارد. ماهان‌ایر از سال 2011 به دلیل «انتقال اسلحه، نیرو و تجهیزات نظامی برای شاخه قدس سپاه پاسداراندر سوریه» در لیست تحریم‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا قرار دارد اما به صورت منظم پروازهای خود به خاک این کشور را ادامه داده است. سايت war reports تصاویر حضور جنگجويان عراقی گروه «گردان های امام علی» را در فرودگاه آبادان و سپس حضورشان در خاک سوریه را منتشر كرده است. این در حالی است كه دولت رئيس جمهورى آمريكا باراک اوباما، با امضاى قراردادى قرار است كه صدها هواپیماهای "ایرباس" و «بوئینگ» تحويل ايران دهد!!. اين مساله با مخالفت شدید جمهوری خواهان رو به رو شده و ممكن است اين اعترها با توجه به آغاز کار رئیس جمهور منتخب دونالد ترامپ منجر به عدم اتمام اين معامله با حکومت اسلامی ايران شود. اکثر اعضای کنگره بر اين باورند كه ادامه مداخله نظامىحکومت اسلامی ايران در سوريه از موارد نقض آشکار توافق هسته ای از سوى تهران است و خواستار اعمال تحریم هاى بیشتر عليه جمهورى اسلامى شده اند.