ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آرش صادقی، زندانی سیاسی در اعتصاب غذا با خطر مرگ روبه‌روست

افراد، نهادها و سازمان‌های مختلف نسبت به وخامت حال آرش صادقی هشدار داده‌اند. ۴۲ روز از اعتصاب غذای او در اعتراض به زندانی شدن همسرش، گلرخ ابراهیمی ایرایی می‌گذرد.

نگرانی‌ها از وخامت حال آرش صادقی، زندانی سیاسی در اعتصاب غذا در زندان اوین بالا گرفته است. افراد، نهادها و سازمان‌های گوناگون به شکل‌های مختلف برای حمایت از او دست به کار شده‌اند. ۴۲ روز از اعتصاب غذای صادقی در اعتراض به بازداشت و زندانی شدن همسرش، گلرخ ابراهیمی ایرایی می‌گذرد.

گزارش شده است که او لخته‌های خون بالا آورده و به دنبال انتقال به بیمارستان به دلیل عدم پذیرش سرم با همان حال به زندان بازگردانده شده است.

آرش صادقی و همسرش گلرخ ابراهیمی ایرایی که هر دو در زندان اوین به سر می‌برند

شراگیم زند، روزنامه‌نگار مقیم ترکیه درباره آرش صادقی در فیس‌بوک خود نوشته است: «کسانی که با آرش صادقی جوانی که محکوم است ۱۵ سال از سال‌های جوانی‌اش را پشت میله‌های زندان بگذارند در تماس بوده‌اند و تصاویر او را بعد از اعتصاب غذای بلند مدتش دیده‌اند، چندان امیدی به زنده ماندنش ندارند .... ظاهرا روز پیش لخته‌های خون بالا آورده است و او را به بیمارستان برده‌اند و به خاطر این‌که از دریافت سرم نیز امتناع کرده او را با همان حال به زندان بازگردانده‌اند.»

او درباره دلیل اعتصاب غذای این زندانی سیاسی هم نوشته است: «ماجرا این است که بعد از دستگیری او مأموران امنیتی به منزل او هجوم می‌برند و موقع بردن لپ‌تاپ و کامپیوتر و کتاب‌های او، دفترچه سر رسیدی نیز پیدا می‌کنند که متعلق به همسر ایشان بوده و این دفترچه حاوی یک داستان کوتاه در مورد مجازات سنگسار بوده است .... به استناد همان دست‌نویس شخصی و منتشر نشده، برای همسر او یعنی "گلرخ ایرایی" در یک دادگاه غیابی شش سال زندان می‌برند و مدتی بعد از زندانی شدن آرش صادقی، با حمله به منزل او و شکستن در خانه‌اش، همسر او را نیز با تهدید و ارعاب برای گذران دوران محکومیت به زندان می‌برند .... آرش صادقی دارد به این حکم و به این شیوه اجرا و به این پرونده‌سازی، با به خطر انداختن جان خود اعتراض می‌کند.»

از سوی دیگر اما گروهی به نام مادرانه مشغول جمع‌آوری امضای شهروندانی‌ست که خواهان رسیدگی فوری به وضعیت آرش صادقی هستند.

در این نامه مسئولیت جان آرش صادقی مستقیما بر عهده بالاترین مقام‌های دولتی و قضایی گذاشته شده و نسبت به عواقب وخیم ادامه اعتصاب غذای او هشدار داده شده است: «آرش و همسرش عضو هیچ گروه و سازمانی نبوده و نیستند، نه اختلاس میلیاردی کرده‌اند و نه مرتکب جرم و جنایتی شده‌اند. وی دانشجوی رشته فلسفه دانشگاه علامه تهران است که در پی وقایع سال ۸۸ دستگیر و از آن زمان تمام زندگی‌اش در دادگاه‌ها و زندان‌ها سپری شده است ....»

شماری از زندانیان سیاسی نیز با آرش صادقی اعلام همراهی و همبستگی کرده‌اند.

در یکی از آخرین موارد، بهنام موسیوند، زندانی سیاسی محبوس در زندان رجایی شهر کرج، در نامه‌ای برای آرش صادقی، حمایت خود را از اعتصاب غدای این زندانی سیاسی اعلام کرده است. سایت حقوق بشر در ایران (تارنگار تخصصی حقوق بشر ایران)، این نامه را منتشر کرده است.

موسیوند خطاب به آرش صادقی نوشته است: «حرف و سخنم با توست که این روزها پاک‌پازی در عرصه عشق را به نهایت رسانده‌ای و جانت را شمع گونه به قربانگاه یار برده‌ای. برادر بی‌قرارم، رفیق روزهای تلخ و شیرینم، یگانه همراه روزهای بی‌کسی در مبارزه‌ام، بیش از این نمی‌توانم شاهد ذره ذره آب شدنت باشم و دور از تو نظر در غذا اندازم و شرم نکنم ….»

به دنبال بالا گرفتن اعتراض‌ها به وضعیت آرش صادقی، زندانیان زن محبوس در زندان اوین هم با تحصن خود زمینه ملاقات گلرخ ابراهیمی ایرایی با آرش صادقی را فراهم کردند.

این ملاقات روز یک‌شنبه چهاردهم آذر ماه در دفتر اجرای احکام زندان اوین انجام شده است.

خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، گزارش کرده است که جمعی از زندانیان بند نسوان (زنان) زندان اوین در اعتراض به ممانعت از ملاقات گلرخ ابراهیمی ایرایی و همسرش آرش صادقی دست به تحصن زدند. در پی این اعتراض، نهایتا ساعت ۷ شب یک‌شنبه، این زوج زندانی در دفتر اجرای احکام زندان موفق به ملاقات شدند.

بر اساس آخرین گزارش‌ها از وضعیت جسمانی آرش صادقی، این زندانی سیاسی از هفته گذشته تا‌کنون در حال از دست دادن قدرت تکلم خود است و به سختی صحبت می‌کند. وضعیت معده و کلیه‌هایش هم وخیم گزارش شده و حتی معده‌اش برای نوشیدن آب با مشکل مواجه است. او همچنین با ۱۵ کیلو کاهش وزن از ۶۸ به ۵۳ کیلو رسیده است.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.