ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

واکنش‌های ایران به تمدید تحریم‌‌‌های آمریکا؛ سرنوشت برجام چه می‌شود؟

ایرج ادیب‌زاده – گفت‌وگو با رضا تقی زاده و حسن هاشمیان در مورد واکنش‌ها در ایران نسبت به تمدید تحریم‌ها

تهران از رای قانون‌گذاران واشینگتن به قانون تجدید تحریم‌های ده ساله علیه ایران - که قرار بود در پایان سال جاری خاتمه یابد - خشمگین است.

قانون‌گذاران آمریکایی از هردو حزب دمکرات و جمهوری خواه تاکید کرده‌اند که مصوبه جدید، تمدید تحریم‌هایی است که هم اکنون در واکنش به برنامه‌های موشکی ایران، حمایت تهران از گروه‌های تروریستی و نقض حقوق بشر اجرا می‌شود وربطی به برجام ندارد.

روابط آمریکا و ایران همچنان پرتنش. به سوی تشنج بیشتر؟

نمونه‌هایی از واکنش‌ها در تهران

در تهران اما واکنش‌های تندی به تمدید ده ساله تحریم‌ها - که سرمایه گذاری در ایران و همین طورصنعت نفت و گاز و فروش آن‌ها در بازارهای جهانی راهدف قرار داده - ابراز داشته‌اند.

رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفته است: برجام نقض شود، غنی سازی به ۱۹۰ هزار سو می‌رسد. روزپنجشنبه تلویزیون دولتی از محمد جواد ظریف نقل کرد که گفته است: این تمدید « نشان از بی اعتمادی دولت ایالات متحده دارد.»

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه، در کنفرانس مطبوعاتی خود گفت: «اگر آمریکا و سایرین بخواهد نقض برجام را انجام دهد دستمان باز است و همانطور که هوشمندانه وارد مذاکرات شدیم آن حساسیت و هوشیاری در ایران از همان ابتدا وجود داشت و دستگاه‌های ذی‌ربط وجود پیش‌بینی‌های لازم را برای خلف وعده کرده‌اند و در اندازه‌های خودش طراحی داریم و بر اساس عمل و اقدام دیگران ورود خواهیم کرد و پاسخ مقتضی خواهیم داد.»

همچنین در مجلس ۲۶۴ نماینده با امضای بیانیه‌ای تمدید قانون تحریم‌ها علیه ایران از سوی سنای آمریکا را محکوم کرده و خواستار اقدام متقابل و سریع دولت جمهوری اسلامی در این باره شدند.

گفت‌وگو با رضا تقی زاده و حسن هاشمیان

برای بررسی و تحلیل این واکنش‌ها دربرابر تمدید قانون تحریم‌های آمریکا پرسش‌هایی را با دو کارشناس سیاسی، رضا تقی زاده در گلاسکو و حسن هاشمیان در میان گذاشته‌ایم:

  • نمایندگان مجلس در تهران تمدید تحریم‌های ده ساله آمریکا را نقض برجام توصیف کرده وتهدید کرده‌اند ایران تاسیسات هسته‌ای راکمتر از پنج ماه به همان حالت پیش از برجام برمی گرداند. این تهدید چقدر عملی است؟
  • اگر هم تاسیسات هسته‌ای به حالت پیش از برجام برگردد چه پیامدهایی خواهد داشت؟ و چه تاثیری بر حال و روز مردم ایران دارد؟
  • آیا شرکت‌های اروپایی‌ها حاضرند بدون توافق آمریکا به ایران بروند؟ چه به دست می‌آورند؟

بشنوید:

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Farid

    بودجه ستاد مشترک سپاه ۲۲ هزار و ۲۴۵ میلیارد تومان اعلام شده که هفت هزار میلیارد تومان بیشتر از بودجه امسال و دو برابر بودجه سال ۹۳ این نهاد نظامی است.!! پادگانی به نام «بحوث» واقع در حومه جنوب شرقى شهر حلب - که در 30 کیلومتری جنوب شرقی حلب (5 کیلومتری جنوب شهر السفیره) واقع است.-مقر فرماندهی نیروهاى سپاه پاسداران ایران در این منطقه است.! حضور نیروهاى سپاه پاسداران و شبه نظامیان وابسته به آن و انتقال سلاح به سوریه نقض آشکار قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل منحد به شمار می آید. کمیته سوم سازمان ملل متحد نیز در قطعنامه 15 نوامبر گذاشته ادامه مداخله نظامى ایران در سوریه وحمایت از کشتار غیر نظامیان در این کشور را محکوم کرده بود. این مرکز به «پادگان حضرت رقیه» تغییر نام داده و تحت نظر پاسدار-سرتیپ سید جواد غفاری است که فرماندهى نیروهاى پاسداران در حلب را به عهده دارد. غفاری، از فرماندهان جنگ ایران و عراق، از سه سال پیش فرماندهی نظامی حلب و جبهه شمالی سوریه را به عهده داشت و به تازگی به فرماندهی میدانی کل نیروهای سپاه در سوریه منصوب شده است. او چند ماه قبل به همراه قاسم سلیمانی با بشار اسد ملاقات کرد و مورد تقدیر او قرار گرفت. در داخل این پادگان دو مرکز فرماندهی وجود دارد. یکی به سیستم فرماندهی سپاه اختصاص دارد و در محل دوم علاوه بر پاسداران، فرماندهان حزب الله لبنانى نیز حضور دارند و محل طراحی عملیات است. عده ای از افسران و فرماندهان ارتش سوریه نیز در این پادگان حضور داشته و با سپاه هماهنگی عملیاتی می کنند. این پادگان یکی از مراکز دائمی گردانهای موسوم به صابرین سپاه پاسداران (نیروهای تکاور) نیز هست. این نیروها به نفربرهای زرهی و مینی کاتیوشا مجهز هستند. هر کدام از گروههای شبه نظامیان وابسته به سپاه در این پادگان، مراکز جداگانه یی دارند. فرمانده فاطمیون (شبه نظامیان شیعه افغانی وابسته سپاه) در پادگان بحوث، پاسدار سرتیپ امیر پور است. محل استقرار فاطمیون در 500متری محل استقرار نیروهای سپاه پاسداران است