ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

لایحه بودجه و وعده گرانی در سال ۹۶

بودجه سال آینده محرک نرخ تورم است. دولت در لایحه پیشنهاد افزایش پنج درصدی قیمت فرآورده‌های نفتی و نزدیک به ۲۰ درصدی قیمت دلار را داده است.

لایحه بودجه ۹۶ ایران چه ویژگی‌ای دارد؟ آیا آن‌گونه که سخنگوی دولت می‌گوید؛ بودجه سال آینده ضد تورمی است؟

لایحه بودجه ۹۶ بوی گرانی می‌دهد. دولت در لایحه ۱۰۸۴ میلیارد تومانی ارزش برابری دلار را معادل ۳۳۰۰ تومان برآورد کرده است که به معنای افزایش رسمی نرخ تبدیل دلار در بازار ارز دولتی است. قیمت دلار در بودجه امسال کمتر از سه هزار تومان در نظر گرفته شده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه دوشنبه ۱۵ آذر گفت که نرخ دلار در سال آینده شناور خواهد بود. دولت حسن روحانی پیش از این بارها وعده کرده که قیمت دلار را یکسان کند. ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی گفته بود که تا پایان امسال ارز تک‌نرخی خواهد شد.

بازار ارز ایران ماه گذشته دچار التهاب شد و قیمت دلار تا نزدیکی ۴ هزار تومان پیش رفت. برخی از تحلیل‌گران بازار «تاکید دولت بر ارز تک‌نرخی» را یکی از عوامل التهاب بازار دانسته بودند.

حال اما آن‌گونه که نوبخت روایت کرده، این سیاست در سال آینده نیز اجرایی نخواهد شد، اما قیمت ارز دولتی در بازار افزایش می‌یابد و به دنبال آن نرخ ارز در بازار غیردولتی نیز گران‌تر خواهد شد. افزایش نرخ دلار گرانی کالاهای وارداتی و برخی از خدمات و کالاهای داخلی را نیز به دنبال خواهد داشت.

علاوه بر این دولت به صورت رسمی نرخ بنزین و سایر فرآورده‌های نفتی را نیز افزایش داده است. بر اساس لایحه پیشنهادی، قیمت هر لیتر بنزین در سال آینده ۵ درصد گران‌تر از قیمت فعلی خواهد بود. برهمین مبنا دولت درآمدهای حاصل از هدفمندی یارانه‌ها را نیز ۶ هزار میلیارد تومان افزایش داده است.

افزایش نرخ بنزین و فرآورده‌های نفتی که به عنوان یک معیار برای سنجش نرخ تورم در ایران عمل می‌کند، افزایش قیمت سایر کالاها و خدمات را به دنبال خواهد داشت.

از دیگر مواردی که  محرک نرخ تورم در سال آینده خواهد بود، افزایش ۶۷ درصدی عوارض قبوض برق خانگی و صنعتی است. وزارت نیرو از نیمه دوم سال جاری تعرفه برق مصرفی را بدون اطلاع قبلی افزایش داده است. به گفته معاون وزیر نیرو افزایش قیمت‌ها به تصویب شورای اقتصاد رسیده است.

دولت همچنین پیش‌بینی کرده است که ۱۲۰ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی داشته باشد. برای تحقق این میزان درآمد مالیاتی دولت باید قانون جامع مالیات را اجرایی کند که به معنای افزایش مالیات بر ارزش افزوده است. اجرای این قانون در چند سال گذشته با اعتراض اصناف و بازاریان روبرو شده است. در آخرین نمونه بازار طلا تهران و زنجان در اعتراض به این قانون، مغازه‌های خود را تعطیل کردند.

به رغم اینکه لایحه بودجه محرک نرخ تورم است، محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت دوشنبه ۱۵ آذر گفت که نرخ تورم پیش‌بینی شده برای سال آینده ۷.۸ درصد است.

دولت همچنین در لایحه افزایش ۱۰ درصدی حقوق کارکنان دولت را پیش‌بینی کرده است که می‌تواند حجم نقدینگی را افزایش دهد. به گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه برآورد دولت افزایش ۱۹ درصدی نقدینگی در سال آینده است. تجربه ایران نشان داده است که هرگاه حجم نقدینگی افزایش یابد، نرخ تورم نیز تحریک و افزایشی خواهد شد.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • گرسنه

    فرموده امام سجاد بعد از قیام عاشورا تا قیام قایم آل محمد هرکس به بنای اصلاح کار شیعیان ما قیام کند جز آنکه شیعیان ما را بزحمت انداخته باشد کار دیگری نکرده است منبع صحیفه سجادیه این روایت ثابت می کند در دوران غیبت منجی دین باید از سیاست جدا باشد وگرنه نتیجش همین میشه که هر سال بدتر از سال قبل شاهدش هستیم سنت الهی آنست تمام مدعین اصلاح کار بشر و تمام صاحبان ایدیولوژی ها و مکاتب بشری یکی پس از دیگری بیایند و بروند تا باطل بودن هریک بر مردم آشکار شود و این وضعادامه پیدا کند آنقدر که چنان مشکلات پیچیده شوند که عقل بشری در کار آن حیران بمانند و بعد از آن دوسوم مردم جهان بر اثر مشکلات جنگ و بیماری خشکسالی قحطی از میان بروند تا جاییکه مردم باقیمانده جهان صبح تا شب از خدا منجی بطلبند و این دموکراسی خداست که تا اکثریت مردم خود نخواهند حکومت جهانی اسلامی برقرار نخواهد گردید اسلام در زبان لغت عرب به معنای تسلیم مطلق دربرابر امر خداست بهمین خاطر کاملترین دین است و چه کسی جز خدا دموکرات مطلق است! توجه کنید ما از اسلام در زمان زندگی صلح هیچی نمیدونیم آنچه بدست ما رسیده چیزی نیست بجز ده سال پایگاه مقاومت اسلامی پیامبر در مدینه که همه اش صرف جنگ با مشرکین و کفار گردید و خداوند اصلا فرصت نکرد قوانین زندگی از نظر خود را از طریق وحی به پیامبر بگوید چیزی که اخوندهای حکومت جمهوری اسلامی از آن دوران به حکومت اسلامی پیامبر در مدینه به غلط معرفی کرده اند حکومت اسلامی زمان مهدی یا هر اسم دیگر اجرایی خواهد یافت نه در دوران غیبت هیچکس نمی تواند ادعای امامت یا نائب امام کند و هرکس ادعا کند کافرست کشنش واجب عین کلام معصوم از امام حسن عسکری است!