ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عفو بین‌الملل: دولت ترکیه عامل مهاجرت اجباری نیم میلیون کرد است

از ماه ژوئیه ۲۰۱۵ شهر کردنشین دیاربکر صحنه نبردهای دائمی میان نیروهای پ‌ک‌ک و دولت ترکیه است. در این میان به‌گفته عفو بین‌الملل مردم غیرنظامی از «مجازات جمعی» رنج می‌برند.

سازمان عفو بین‌الملل در گزارش تازه‌ای مقامات ترکیه را به مهاجرت اجباری حدود نیم میلیون کرد در جنوب شرق این کشور متهم کرد. به‌گفته عفو بین‌الملل ساکنان این منطقه به‌دلیل «رفتار خشونت‌بار مقامات ترکیه» در مدت شش ماه مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند.

ساکنان یک خانه ویران شده در شهر دیاربکر

عفو بین‌الملل گزارش تازه خود را با عنوان «اخراج و مصادره» روز سه‌شنبه ۶ دسامبر / ۱۶ آذر منتشر کرد. این گزارش بر موضوع مهاجرت اجباری کردها در جنوب شرق ترکیه و به‌ویژه منطقه تاریخی «سور» واقع در شهر دیاربکر تأکید دارد. این منطقه از ماه ژوئیه ۲۰۱۵ صحنه نبردهای نیروهای امنیتی ترکیه و حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) است. در آن زمان آتش‌بس بین پ‌ک‌ک و دولت ترکیه که بیش از دو سال برقرار بود نقض و درگیری‌های نظامی آن‌ها بار دیگر از سر گرفته شد.

گزارش عفو بین‌الملل می‌گوید در این مدت تنها در منطقه «سور» دیاربکر حدود ۲۴ هزار نفر خانه‌های خود و این منطقه را ترک کرده‌اند. دلیل آن به‌ویژه قانون منع رفت و آمد است که مقامات ترکیه آن را همچنان به اجرا می‌گذارند که آخرین بار آن در ماه دسامبر ۲۰۱۵ بود.

قطع آب به‌روی مردم و مصادره زمین‌ها

در آن زمان ساکنان این منطقه از کمبود مواد غذایی و آب آشامیدنی رنج می‌بردند و به دلیل ادامه جنگ ترس از دست دادن جان خود را نیز داشتند. بسیاری از آن‌ها از فواصل کوتاه بین زمان‌های منع رفت و آمد استفاده کرده و گریخته‌اند.

عفو بین‌الملل می‌گوید شواهدی در دست است که آب به‌عمد به روی مردم قطع می‌شده تا پیکارجویان پ‌ک‌ک که در میان مردم پنهان بودند زیر فشار قرار گیرند.

مردم گریخته از منطقه یا به نزد خویشان خود رفته و یا خانه‌هایی اجاره کرده‌اند. بسیاری از آن‌ها کار خود را از دست داده‌اند و برای یافتن جایی به‌منظور اقامت با مشکلاتی، از جمله تأمین مخارج آن، مواجه شده‌اند.

سازمان عفو بین‌الملل می‌افزاید وضعیت دشوار در این منطقه تشدید می‌شود زیرا انجمن‌های منتقد دولت با فرمان اضطراری دولت بسته می‌شوند. این انجمن‌ها در مواقع ضروری به کمک شهروندان می شتافتند.

حدود نیمی از مردم آواره در «سور» صاحب خانه بودند. بسیاری از آن‌ها نتوانسته‌اند به خانه‌های خود بازگردند زیرا خانه‌ها یا هنوز در مناطق مسدود قرار دارند و یا ویران شده‌اند. برخی از خانه‌ها نیز غارت شده‌اند و بر روی دیوارهای آن‌ها شعارهای نژادپرستانه نوشته شده است.

عفو بین‌الملل در گزارش خود همچنین گفته است در ماه مارس مقامات ترکیه اغلب زمین‌ها در بخش «سور» را مصادره کرده و آن‌ها را به‌عنوان اموال اداره محیط زیست و شهرداری ثبت کرده‌اند.

سازمان عفو بین‌الملل از مقامات ترکیه خواسته است تا امکان بازگشت «مطمئن و با عزت» مهاجران اجباری به خانه‌هایشان را فراهم سازد و یا کاری کنند که آن‌ها بتوانند به‌شکل داوطلبانه در دیگر نقاط ترکیه به‌سر ببرند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.