ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

استقبال مجلس از حذف سه تا چهار صفر پولی

بانک مرکزی می‌گوید اصلاح پولی فعالیت جامع‌تری است و در آن باید همه جوانب در نظر گرفته شود. مجلس می‌گوید اگر سه تا چهار صفر از پول حذف شود ارزش پول در شرایط بهتری قرار می‌گیرد.

در پی تغییر واحد پولی ایران از ریال به تومان، بانک مرکزی اعلام کرد که این تغییر به معنای اصلاح پولی نیست و اصلاح پولی مطالعات بیشتری می‌طلبد. کمیسیون اقتصادی مجلس حذف سه تا چهار صفر پولی را به سود ارزش پولی دانست.

پس از چند سال کشمکش دولت یازدهم در نهایت تغییر واحد پولی ملی را تصویب کرد.

اکبر کمیجانی، قائم‌مقام بانک مرکزی ایران، پنج‌شنبه  ۱۸ آذر دلیل تغییر واحد پولی توسط هیئت دولت را «انطباق با واقعیت‌ها و احترام به عرف» دانست و گفت: «اصلاحات جزئی در چاپ اسکناس‌ها از سال آینده آغاز می‌شود.»

کمیجانی افزود: «عملیاتی شدن مفهوم تومان به معنای اصلاح پولی نیست. در حال حاضر مطالعات بسیاری برای اصلاح و حذف صفر از پول ملی در جریان است. با این حال در لوایح بانک مرکزی و بانکداری به این موضوع پرداخته نشده است و در آینده این موضوع به شکل جامعی و در قالب لایحه‌ای جداگانه مطرح خواهد شد.»

به‌گفته قائم‌مقام بانک مرکزی «اصلاح پولی فعالیت جامع‌تری است و در آن باید همه جوانب مالی، اقتصادی و حسابداری در نظر گرفته شود.»

روز گذشته، چهارشنبه ۱۷ آذر هیئت دولت جمهوری اسلامی در مصوبه‌ای «تومان» را جایگزین «ریال» کرد. بر مبنای این مصوبه یک صفر از واحد پولی ایران حذف می‌شود و هر ۱۰ ریال معادل یک تومان خواهد بود.

ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی نیز روز گذشته گفته بود این طرح را با طرح اصلاح پولی که بیش از پنج سال است در دستور کار دولت و مجلس قرار دارد، نباید یکی دانست: «اجرای طرح “رفرم پولی با حذف چند صفر” که پیش از این مطرح شده بود، مستلزم “تورم تک‌رقمی پایدار و ثبات اقتصادی” است».

اکبر کمیجانی اعلام کرد که مطالعات بر روی اصلاح قوانین پولی و بانکی در مراحل پایانی قرار دارد و لایحه‌ای در این‌باره به هیئت دولت تقدیم شده است. از هفته جاری این لایحه در دستور کار دولت قرار گرفته است که پس از تصویب دولت به مجلس ارائه خواهد شد.

مجلس: سه تا چهار صفر از پول ملی حذف شود

در حالی که مصوبه هیئت دولت حذف یک صفر از واحد پولی را در نظر دارد، محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: «به جای یک صفر اگر سه تا چهار صفر از واحد پول کشور حذف شود فکر می‌کنیم ارزش پول در شرایط بهتری قرار گیرد.»

پورابراهیمی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، گفت: «کاهش تعداد صفر در واحد پول کشور موجب بهبود شرایط نقل و انتقال و مبادلات در عرصه‌های اقتصادی است و ما فکر می‌کنیم این‌گونه تصمیمات آثار مثبتی بر اقتصاد کشور داشته باشد.»

او پیش‌بینی کرد که فرایند اجرای این تغییر با توجه به جابه‌جایی اسکناس و هزینه‌های آن و همچنین تغییر سیستم‌های حسابداری و خزانه‌داری، یک سال طول بکشد.

عصر روز چهارشنبه پس از اعلام حذف یک صفر از واحد پولی دلار در بازار آزاد ۹ تومان گران و به قیمت ۳۹۰۲ تومان معامله شد. قیمت یورو نیز با ۱۳ تومان افزایش ۴۲۴۱ تومان رسید.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • الزامی

    کل داستان اخیر، فقط می توان گفتف یک یروزی دیگر، برای جریان ضد ایرانی پان ترکیسم بود. هر دو جناح رقیبدر نظام، بر سر قوم گرایی رقبات می کنند. حربه آنهاجلب نظر اقوام ایرانی غیر فارسی زبان است و نه دلسوزی برای آنها. دعوای نعمتی-حیدری در نظام نبیادگرای شیعی-ولایی، اخیرا استفاده ابزار ی از قوم گرایی در استانه انتخابات فرمایشی افزایش داده است. دولت دروغگو فاسد حسن روحانی، می خواهد با فراکسیون ترکی و نام تومان ترکی، رای ترک زبان های ایران به خود جلب کند! و برای این هدر دادن بیهوده بیت المال برای چاپ اسکناس های جددی که صرفا نام ریال را به تومان تغییر میدهد و عملا هیج بهبودی در محاسبات پولی ایران رخ نمی دهد. دولت حسن روحانیف دست کمی از احمدی نژاد ندارد در ضربه زدن به اقتصاد و بیت المال ایارن، تنها فرقش اینست او شعارها ورحف های قشنگ می زند و مثل احمی نژاد لمپن نیست هر چند فحاش است حسن روحانی و بخوبی هم ازادی خواهان و منتقدان سرکوب میکند! حذف 3 یا 4 رقم صفرهای اسکناس /چک پول را سالها است پیشنهاد شده. رقم عظیم یک میلیون ریال چک پول ایارنف که گویا تورم لجام گسیخته چند دهه اخیر است و مایه شرم ساری حاکمیت! این کاری بیهوده است. البته تومان عملا در نزد مردم کاربد دارد و ریال در مراکز رسمی دولتی. اشکالی ندارد تومان را بگذارند ولی حتما باید 3 یا 4 صفر کم بشود و برای جلوگیری از اشتباه و سواستفاده، پسوند و پیشوند جدید/نو بر تومان بگذارند. این کار کشورهای دیگر کرده اند تا چند دهه تا اینکه عادی شده و همه اسکناس قدیمی خارج شود. حسن روحانی، در بن بست سیاسی و نا امیدی مردم از تحول دمکراسی و ترقی اقتصادی کشور ، خودش در حاشیه امن می بیند. امیدوارم روزنه ای بوجود بیاد و یک فرد لاقل سالم و دلسوز ملت ایران (هر چند از خود این نظام!) بجای دولت دروغگو فاسد بر سرکار بیاد.

  • توجه

    ادعای مضحک احترام به عرف! عرف جامعه ایران ملغمه ای درستی و نادرستی ها است. در این عرف، چیزهای درست و عقلانی و اخلاقی هم است مانند: توجه پوشش رنگارنگ و متنوع (برخلاف ترویج حجاب اجباری/چادرمشککی) ، علاقه اکثر به داشتن ماهواره (برخلاف ممونعیت ماهواره)، اکثریت دخترها و پسرها رابطه دارند (بر خلاف حرام و ممنوعیت حاکمیت!)، اکثریت جامعه از جمله مذهبی مخالف احکام خشن قرون وسطایی چون شلاق و اعدام و قطع دست و سنگسار و قصاص هستند و حاکمیت موافق آنها!و یکی از عرفیات رایج ایرانیان، علاقه زیاد به فرهنگ و تمدن جهانی-غربی، چیز حاکمیت مخالف آن است.

  • توجه

    هم اکنون تاخیر زیادی افتاده و بهتر است شجاعانه اقدام کنند و از این فرصت برای بهره گیری از فناوری جدید اسکناس امن پلاستیکی استفاده کنند که قابلیت شستن و ضدعفونی دارد و با طول عمر بالا، موجب کاهش هزینه چاپ مجدد اسکناس می شود.

  • توجه

    تغییر نام واحد پول البته مسئله حساسی است. باز ما شاهد بودیم دو گروه قوم گرا، یکی در ساحت دایه بهتر از مادر، اسامی چون پارسی پیشنهاد کرد و یکی ذر ساحت تجزیه طلب/تفرقه افکن از نام تومان حمایت قومی کردند و در سایتی مثل الف، به هیچ ارتباطی مدعی وجود سی میلیون ترک می شود! دقت کنید هیچ امر رسمی نیست و از طرفی واژه ترک! سالهاست عامدا د راین نظام قوم گرایی تشویق می شود در کنار ضربات مهلکی به هویت مشترک ملی ایرانیان میزند. هدف اصلی طرفداران استبداد، نابود کردن انسجام ملی ایرانیان است و برایش اهمیتی ندارد اگر یک نسل بعد ایرانی نباشد، همین که امورات امروزی بگذرد و از خان یغمای ایران سهم بزرگتری بردارد! نام تومان سالهای مدیدی است که جایگزین ریال بوده. تومان معادل ده هزار است. مضاف ریال معادل ده ریال. این حذف یک صفر هیچ تاثیر مهمی در کاهش مشکلات تعداد زیاد صفرها نیست. چک پول عملا جایگرین اسکناس درشت شده و معادل یک میلیون ریال! در نتیجه پول ملی ایران ضعیف ترین پول جهان بعد از زیمباوه شده. مشکلات محاسبات با اعداد بزرگ. دولت و مجلس چنان بی هویت از کارکرد و ترسو هستند حتی قادر نیستند چهار صفر حذف کنند. این یک لایحه است و بهتر است مجلس، در یک اقدام شجاعانه و بخردانه کار تاخیرشده حذف چهار صفر انجام دهد. همان وط رپیشنهاد شد از تومان بعنوان یک از واحدها/ یا درشت یا خرد استفاده شود و برای جلوگیری از اشتباه مردم، پسوند و پیشوند نو/نوین/جدید بر تومان بگذارد. این فرصتی است که یک نام قدمی ترنی واحد پول ملی ایرانیان یعنی زریک (طلایی) را هم استفاده شود کنار تومان. هر چند بخاطر کینه ایدئولوژیک این نظام به هخامنشیان نام کهن ترین واحد پول ایران احتمالا انتخاب نخواهد شد و این فرصت تاریخی را از دست خواهیم داد، تا به جهانیان قدمت یکی از اولین سیستم های مهم و شاید اولین واحد پول ملی فراملی شده را که متعلق به ایرانیان است صرفا از روی حسادت و عقده قوم گرایان و اسلامیست ها از دست بدهیم. برخی نامی چون پارسی پیشنهاد دادن! این پیشنهاد بسیار زشت بدی است و این خطر وجود دارد حتی باعث تمسخر نام پارسی شود همان اتفاقی برای نام افغانی افتاد این زیاده روی است و اصلا به صلاح انسجام ملی ایران نیست. ترک گرایی و پارسی گرایی هر دو بد است. قوم گرایی سم مهلک برای ملت ایران است.