ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

برگزاری اجلاس سازمان همکاری و امنیت اروپا در پرتو بحران سوریه

وزرای خارجه ۵۰ کشور عضو این مهم‌ترین نهاد بین‌المللی در زمینه سیاست‌های امنیتی در هامبورگ گرد آمده‌اند. آتش‌بس در حلب و بحران اوکراین مورد توجه ویژه قرار دارد.

صبح پنجشنبه ۸ دسامبر تحت تدابیر شدید امنیتی اجلاس سازمان همکاری و امنیت اروپا در شهر هامبورگ در آلمان آغاز شد. در این اجلاس ۵۰ تن از وزاری خارجه کشورهای غربی شرکت دارند. بحران سوریه و اوکراین در کانون توجه قرار دارد.

فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر خارجه آلمان هنگام سخنرانی در اجلاس سازمان همکاری و امنیت اروپا در هامبورگ

در آغاز اجلاس سازمان همکاری و امنیت اروپا، فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر خارجه آلمان که میزبان این اجلاس هم هست، بر اهمیت سازمان همکاری و امنیت اروپا برای صلح و امنیت در کشورهای اروپایی تأکید کرد.

سازمان امنیت و همکاری اروپا، بزرگ‌ترین نهاد بین‌المللی درباره چالش‌های امنیتی در جهان است. علاوه بر کشورهای قاره اروپا، برخی از کشورهای حوزه مدیترانه، آمریکا و آسیا هم عضو این سازمان‌اند. مهم‌ترین هدف این سازمان ایجاد گفت‌و گو بین غرب و شرق است.

بحران اوکراین، به عنوان یکی از جلوه‌های بحران بین شرق و غرب هم از موضوعات مهم اجلاس هامبورگ به شمار می‌آید. فرانک والتر اشتاین‌مایر از این بحران به عنوان تهدیدی برای صلح در اروپا یاد کرد. او گفت:

«ستون اصلی [صلح در اروپا] ترک برداشته و لحن‌‌ها تند و پرعتاب شده است. به همین دلیل هم می‌بایست گفت‌وگو بین شرق و غرب بیش از پیش تقویت شود.»

وزیر خارجه آلمان از بحران بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان نیز به عنوان جلوه‌ دیگری از بحران بین غرب و شرق یاد کرد.

او برگزاری این اجلاس در هامبورگ، به عنوان بندرگاهی که همواره به مدارا شهرت داشته را به فال نیک گرفت و آرزو کرد که گفت‌و‌گوها بین وزاری خارجه کشورهای عضو نیز با مدارا توأم باشد.

اجلاس سازمان همکاری و امنیت اروپا در هامبورگ

در آستانه برگزاری اجلاس سازمان همکاری و امنیت اروپا، اشتاین‌مایر با همتای روسی خود، سرگئی لاوروف ملاقات و گفت‌و گو کرد. علاوه بر این، لاوروف هم با جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا مذاکراتی انجام داد. موضوع این مذاکرات چندجانبه بحران سوریه است.

در رسانه‌های خبری جهان، خبرهایی منتشر شده مبنی بر اینکه وزاری خارجه آمریکا و روسیه درباره جنگ داخلی سوریه و آتش‌بس در حلب با هم به توافق‌هایی رسیده‌اند. اما جزئیات این توافق‌ها هنوز مشخص نشده.

سرگئی ریباکوف، وزیر دفاع روسیه هم اعلام کرده که ظاهراً وزاری خارجه آمریکا و روسیه درباره جنگ سوریه به توافق‌‌هایی دست یافته‌اند. اما وزیر دفاع روسیه هشدار داده که نباید انتظار زیادی از توافق‌های احتمالی داشت.

سرگئی لاوروف در سخنانی که ایراد کرد، از کشورهای غربی خواست که به روسیه به چشم یک تهدید نگاه نکنند. او همچنین خواهان رعایت معاهده مینسک شد و با استناد به این معاهده از قدرت‌های غربی خواست که برای حل بحران اوکراین، دولت اوکراین را تحت فشار قرار دهند که با شورشیان شرق اوکراین مذاکره کند .

از سوی دیگر پاول کلیمکین، وزیر خارجه اوکراین، روسیه را متهم کرد که به توافق صلح پایبند نیست. او خواهان عقب‌نشینی کامل ارتش روسیه از شرق اوکراین و از شبه‌جزیره کریمه شد.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا نیز از روسیه خواست که به توافق صلح در اوکراین پایبند باشد. او همچنین از رویکرد به پوپولیسم در کشورهای غربی به عنوان تهدیدی برای ثبات و امنیت جهان اظهار نگرانی کرد.

سازمان همکاری و امنیت اروپا بعد از پایان جنگ سرد به تدریج اهمیتش را از دست داد،اما در سایه بحران اوکراین مجدداً احیا شد. انتطار می‌رود که در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، از اهمیت سازمان همکاری و امنیت اروپا بیشتر کاسته شود.

اجلاس گروه ۲۰ هم در سال ۲۰۱۷ در هامبورگ برگزار می‌شود. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در این اجلاس حضور خواهد داشت.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.