ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دورهمی مهران مدیری علیه حق طلاق زن ایرانی

کمدین ایرانی در برنامه پنج‌شنبه شب خود، مردانی را که حق طلاق به همسرشان داده‌اند، مسخره کرده. کاربران شبکه‌های اجتماعی از رویکرد او به این موضوع انتقاد کرده‌اند.

مهران مدیری کمدین ایرانی در برنامه تلویزیونی دورهمی پنج شنبه شب ۱۸ آذر، مردانی را که حق طلاق به همسرشان داده‌اند، «جوگیر» نامیده و مسخره کرده است. این برخورد او با انتقاد کاربران شبکه‌های اجتماعی روبه‌رو شده است.

یکی از برنامه‌های دورهمی

مهران مدیری از حاضران در سالن که ۳۰۰ زن و مرد ایرانی هستند می‌پرسد که آیا کسی از میان زنان حق طلاق دارد؟ تنها یک زن اعلام می‌کند که حق طلاق دارد و او هم می‌گوید که این خواسته، خواسته مادرش بوده است. همسر زن دلیل این تقاضا را «محکم کاری» زنان می‌داند که اگر مشکلی پیش آمد بدون دردسر بتوانند طلاق بگیرند. او می‌گوید که «بالطبع» خود این موضوع را آسان نپذیرفته و بحث‌هایی داشته اما در نهایت همسرش گفته به خاطر رضایت خانواده‌اش این کار را بکند. او در پاسخ به این پرسش که چرا خانم‌ها می‌خواهند حق طلاق داشته باشند، می‌گوید که «اگر مشکلی پیش آمد بتوانند طلاق بگیرند.»

مهران مدیری با شنیدن گفته‌های مرد می‌گوید که ماهیچه‌هایش برای او «سوخته» است و چند بار می‌گوید که می‌خواهد او را بغل کند.

پخش این برنامه واکنش‌هایی را در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی که برآیندی از افکار عمومی جامعه هستند و دست کم بخشی از جامعه ایران را نمایندگی می‌کنند برانگیخت. کاربران با اشاره به گفته‌های مهران مدیری و ناآگاهی‌اش از موضوع برابری جنسیتی و حق طلاق، تاکید کرده‌اند که برای مقابله با خشونت علیه زنان و نارنجی کردن جهان، باید از نو اقدام کرد.

برنامه دورهمی به دلیل سبک و سیاق طنز خود، یک برنامه پرمخاطب است و مهران مدیری به عنوان یک کمدین پرسابقه در تلویزیون و سینمای ایران علاقه‌مندان زیادی دارد. چنین برنامه و چنین هنرمندی به دلیل دسترسی به افکار عمومی و رسانه بیش از بسیاری از روش‌ها و برنامه‌های دیگر می‌تواند در انتقال ارزش‌های حقوق بشری، برابری جنسیتی و مطالبه سازی موثر باشد اما به نظر می‌رسد نقش و عمل هنرمندان وابسته به رسانه‌های رسمی جمهوری اسلامی به تایید و تحکیم مبانی نابرابر حقوقی و اجتماعی تقلیل یافته و به بخشی از گفتمان زن‌ستیز و سنتی تبدیل شده است.

یکی از کاربران توییتر نوشته: «معمولا هنرمندان مملکت باید آوانگارد و سنت‌ستیز باشن که خب طبق معمول در کشور گل و بلبل برعکسه. خودشون متحجّر تمام عیارن.»

توییت کاربر دیگری به فاصله هنرمندان جامعه از دغدغه‌های مردم اشاره می‌کند: «واسه من مهران_مدیری از همون وقتی که تحصن نماینده‌های #مجلس ششم رو به مسخره گرفت تموم شد.به نظرم یه #هنرمند باید بخشی از دغدغه‌ش مردم باشن.»

و یک کاربر دیگر که به سابقه این نوع اظهارنظرها در برنامه‌های مهران مدیری تاکید می‌کند: «برای بار هزارم تو کارهای مهران مدیری... کارهاش رو می‌شه یکی یکی به عنوان مثال‌های سکسیسم و زن‌ستیزی تدریس کرد.»

حق طلاق: «جوگیری» دور از دسترس

با اینکه تمایل به داشتن حق طلاق در بین برخی از زنان ایرانی در سال‌های اخیر به دلیل فعالیت‌های حقوقدانان و مدافعان حقوق زنان بیشتر شده، اما دریافت حق طلاق برای زنان آسان نیست و بسیاری از آنها نه تنها از امکان گرفتن آن باخبر نیستند بلکه آن را اقدامی ناپسند و مغایر با ارزش‌های نظام خانوادگی در ایران می‌دانند.

حق طلاق برای زن ایرانی، همچنان دور از دسترس

این باور که گرفتن حق طلاق نشانه زیاده‌خواهی زن و تعرض او به حقوق مرد است، آن چنان رسوخ کرده که بسیاری از خانواده‌های ایرانی طرح چنین خواسته‌ای را غیراخلاقی می‌دانند و به همین دلیل از نظر عرفی، مردی که این حق را به زن بدهد، «مظلوم» و «زن ذلیل» خوانده می‌شود که به گفته مهران مدیری، باید او را به خاطر این مظلومیت «بغل کرد.»

طلاق در قوانین مدنی ایران آشکارا حق مرد دانسته شده است. ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی ایران مصوب سال ۱۳۱۴ می‌گوید که مرد می تواند هر وقت که بخواهد زن خود را طلاق دهد. در توضیح این قانون آمده که مرد می‌تواند با رعایت شرایط مقرر در این قانون با مراجعه به دادگاه تقاضای طلاق همسرش را کند و در تبصره می‌گوید که زن نیز می‌تواند با وجود شرایط مقرر در مواد ۱۱۱۹، ۱۱۲۹ و ۱۱۳۰ این قانون، از دادگاه تقاضای طلاق کند.

ماده ۱۱۱۹ به شرایط ضمن عقد به عنوان روشی برای برخورداری از حق طلاق اشاره می‌کند و می‌گوید: «طرفین عقد ازدواج می‌توانند هرشرطی که مخالف با مقتضای عقد مزبور نباشد در ضمن عقد ازدواج یا عقد لازم دیگر بنماید مثل اینکه شرط شود هرگاه شوهر زن دیگر بگیرد یا در مدت معینی غائب شود یا ترک انفاق نماید یا برعلیه حیات زن سوءقصد کند یا سوءرفتاری نمایدکه زندگانی آنها با یکدیگر غیرقابل تحمل شود، زن وکیل و وکیل در توکیل باشد که پس از اثبات تحقق شرط در محکمه و صدور حکم نهایی خود را مطلقه سازد.»

گرچه طبق قوانین ثبتی کشور، سند ازدواج یک سند رسمی است و مندرجات آن لازم الاجراست اما این سند ضمانت اجرایی لازم را ندارد.

هر شرطی را که خلاف قواعد آمره یا ماهیت عقد ازدواج نباشد می‌توان در این سند ثبت کرد اما درج شرایطی که زن متقاضی آن است مثل حق طلاق، اشتغال، تحصیل و … در عقدنامه، گاه به دلیل اعمال سلیقه شخصی قضات و برخی رویه‌های نادرست قضایی، ضمانت اجرایی کافی را ندارد و برخی از قضات از پذیرش و اجرای آن شروط خودداری می‌کنند. به همین دلیل به زنان توصیه می‌شود که بعد از انجام عقد برای ثبت شروط به دفاتر ثبت اسناد رسمی مراجعه کنند و برای هر شرط سند مناسب آن را تنظیم کنند. طبق قانون کلیه دفاتر اسناد رسمی موظفند هر سندی را که مخالف قوانین کشور نباشد ثبت کنند اما حتی این دفاتر هم گاه به دلایل شخصی از ثبت این شروط خودداری می‌کنند.

اگر حق طلاق برای زن در سند ازدواج یا دفاتر رسمی ثبت نشده باشد، تنها در شرایط خاصی زن می‌تواند تقاضای طلاق کند. ماده ۱۱۲۹ حقوق مدنی می‌گوید که درصورت استنکاف شوهر از دادن نفقه و عدم امکان اجرای حکم محکمه و الزام اوبه دادن نفقه زن می‌تواند برای طلاق به حاکم رجوع کند و حاکم شوهر او را اجبار به طلاق می‌کند. همچنین است در صورت ناتوانی شوهر از دادن نفقه.
ماده ۱۱۳۰ هم به شرایط دیگری اشاره می‌کند که در آن زن می‌تواند به حاکم شرع مراجعه و تقاضای طلاق کند: «در صورتی که برای محکمه ثابت شود که دوام زوجیت موجب عسر و حرج است می‌تواند برای جلوگیری از ضرر و حرج زوج را اجبار به طلاق کند و در صورت میسر نشدن به اذن حاکم شرع طلاق داده می‌شود.»

عسر و حرج موضوع این ماده عبارت است از به وجود آمدن وضعیتی که ادامه زندگی را برای زن با مشقت همراه کند و تحمل آن مشکل باشد. موارد خاصی با تایید دادگاه مصداق عسر وحرج محسوب می‌شود؛ مواردی مانند ترک زندگی خانوادگی توسط زوج حداقل به مدت شش ماه متوالی یا ۹ ماه متناوب در مدت یک سال بدون عذر موجه، اعتیاد زوج به یکی از انواع مواد مخدر یا ابتلای او به مشروبات الکلی که به اساس زندگی خانوادگی خلل وارد آورد و امتناع یا عدم امکان الزام او به ترک آن در مدتی که به تشخیص پزشک برای ترک اعتیاد لازم بوده است. در صورتی که زوج به تعهد خود عمل نکند و یا پس از ترک، مجددا به مصرف موارد روی آورد، بنا به درخواست زن، طلاق انجام خواهد شد.

همچنین در صورت محکومیت قطعی زوج به حبس پنج سال یا بیشتر  و ضرب و شتم یا هرگونه سوء استفاده مستمر زوج که عرفا با توجه به وضعیت زوجه قابل تحمل نباشد یا ابتلای زوح به بیماری‌های صعب العلاج روانی یا ساری یا هر عارضه صعب العلاج دیگری که زندگی مشترک را مختل کند، زن حق طلاق دارد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • ندا

    مهران مدیری انسان کوته فکر و بیسوادی نیست که توی این همه کتابی که خونده، یه ذره شعور پیدا نکرده باشه و بیاد مسخره کنه. فکر کنم ما یادمون رفته کار مهران، و یا بهتر بگم طنز، بیان کردن تلخیِ یک فاجعه اجتماعی به صورت تمسخر، ولی در باطن به معنای تاسف است. ایشون وقتی میگه چند نفر حق طلاق رو دادن و فقط‌یه نفر میگه من.. اونجا مهران، اون شخص رو مسخره نمیکنه، بلکه خودش رو در قالب جامعه میذاره و به عنوان هنرمند، مسخره میکنه که بگه تو کشور ما مسولینِ پرورش جامعه همه باورشون همینه و ولی در عین حال میگه میخوام بغلت کنم.. در اصل اونجاست که تشویق میکنه کار اون مرد رو.

  • ستاره

    مهران مدیری کسی ست که می خواهد مردم را با یک دیگر دشمن کند و مردم با هم اتحاد نداشته باشند و به همین دلیل هم می خواهد مردان و زنان از هم فاصله بگیرند و از یک دیگر متنفر باشند

  • محسن

    من یکی از افرادی هستم که معتقد به برابری جنسیتی و حقوق زنان بودم و حق طلاق را به همرم دادم ولی متاسفانه در دادگاه هنگام طلاق براحتی از این حق استفاده کرد و 313 سکه را هم به اجرا گذاشت و زندگی من کاملا پاشیده و تمام امیدم از بین رفت. خواهشا اگر حق طلاق می دهید حتما بذل مهریه را مطرح کنید و مهریه را نهایتا یا بذل کنند یا به تعداد 14 سکه بزنید. حق طلاق با مهریه بالا نوعی خودکشی است. زنان امروزی بدلیل دچار شدن به فقر زنانه انسانیت را فراموش کردند و بشدت بی اخلاق و ظالم شدند. تحت هیچ شرایطی شرایط نابرابر را نپذیرید و مثل من گول حرفهای قشنگ و روشنفکرانه برابری جنسیتی و برابری حقوق زنان را نخورید.

  • هستی

    من که از اول هم از کارهای مهران مدیری خوشم نمیومد. ولی شما هم همش دنبال بیرهن عثمان میگردید! یک همچین اظهار نظری باید بر اساس کل کارهای هنری یک نفر باشه و نه فقط یک برنامه ی دورهمی..

  • zaal

    این شخص نقش بسیار زیادی در ترویج زن ستیزی در سالهای اخیر داشته . تمام برنامه هاش سرشاره از سکسیسم و تحقیر و تمسخر زن و ساختن تیپ های ابله و کلیشه ای از زنها . اصطلاحات ضد زنی مثل "زن ذلیل" رو در ابتدا امثال این شخص در جامعه جا انداختند .امثال اینها هر چند بی استعداد ولی بدون رقیب همچنان می تازند ! ولی دیگه مدیری هم پیر شده و از مد افتاده . بهتره بازنشسته بشه و این مزخرفات هزار بار تکرار شده اش رو تحویل عوام نده!

  • ---

    هنرپیشگی هم مثل دیگر مشاغل یک شغل است. لزوما فرهیختگی به شغل نیست ولی برخی مشاغل بنا بر ماهیتشان که جنبه فرهنگی و اندیشه ورزانه دارند، توقع می رود بیشتر فرهیخته در میان صنوفشان باشد. در ضمن داستان برابری جنسیتی و برابری انسانی و فمنیسم کلا از هم سوا هستند این سه یکی و معادل یکی نیست. فمنیسم یک ابر ایدئولوژی است، که هدف گرفتن امتیازات برای زن ها در برابر مردها است و بنظرم هدف غایی فمنیسم بر خلاف ادعای فمنیست ها، برتری دادن به زرنها در برابرمردها است. البته رادیو زمانه اغلب انتقادهای نسبت به فمنیست را سانسور ی کند. من بارها به این مورد سانسور اعتراض کرده ام. چاره نیست. من نیازمند رادیوز مانه هستم از فضای نسبتا آزاد ر سانه ای استفاده کنم. عقاید دیگران مطالعه و عقادی خودم بگیم. این هزینه آزادی خواهی امثال ما است. حق طلاق به صورت شخصی هر رمدی می تواند بهد. ولی ایجاد جوی که مردها مجبور کند حق طلاق به زنها بدهد، زنهایی از امتیازت مهمی چون نفقه ومهریه برخودراند. ممتاسفانه زنهای یاارنی توقع دارند بر طبق القائات فمنیستها، تمامی امتیازات بگیرند و ولی هیچ امتیازی به مردها ندهند و عملا مردها را نوکر بی مزد و مواجب کنند!

  • دانشجو

    انفاقا اگر توجه کرده باشید در فیلم های مدیری پاورچین و برره و... همواره زن بر مرد تسلط داشته و به یاد بیاورید که تا قبل از کارهای ایشان سابقه نداشته زن مرد را از خانه اخراج کند که در فیلم ایشان اتفاق افتاد. شیرفرهاد برره در برابر لیلون ذلیل است و... . پس لطفا حرف رایگان نزنید نوشته اید: و یک کاربر دیگر که به سابقه این نوع اظهارنظرها در برنامه‌های مهران مدیری تاکید می‌کند: «برای بار هزارم تو کارهای مهران مدیری… کارهاش رو می‌شه یکی یکی به عنوان مثال‌های سکسیسم و زن‌ستیزی تدریس کرد.» کسی که این کامنت را در فضای مجازی نوشته هیچ تحلیلی از فیلم های مدیری نداشته است.

  • الهه

    آقای مهران مدیری همیشه طرفدار حقوق و شخصیت زنان بوده و هست. اگر کارهاش رو با دقت دنبال می کردین چنین مقاله ای رو یک روزه سرهم نمیکردین.کارهای ایشون عمیق تر از چنین برداشت های سطحی هست.اون خانمی که حق طلاق داشت و آقای مدیری ازش سؤال کرد این موقعیت رو د اشت که جواب قانع کننده تری بده ولی جواب خوبی ند اد آقای مدیری هم برنامه اش طنزه و با این زوج شوخی کرد.

  • اشکان

    نمیدانم این توهم که هنرمندان, قشر روشنفکر و آگاه جامعه هستند از کجا ریشه گرفته است؟ اتفاقا هنرمندان در زمره مرتجع ترین افراد جامعه هستند؛ هم در ایران هم در دیگر کشورها. اما به فرض که کسی مخالف طلاق باشد ( اصلا چرا باید مخالف باشد؟! ) , راه حل این افراد برای وضعیتی که زندگی برای زن خطرناک است چیست؟ مثلا اگر شوهر مبتلا به سادیسم باشد یا اختلال شخصیت پارانویید داشته باشد به شکلی که برای روانپزشک قابل تشخیص نباشد و به خاطر نبودن شاهد, در دادگاه هم قابل اثبات نباشد. بدون وجود حق طلاق, راه حل چنین وضعیتی چیست؟