ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«آی‌بریجز»

پُلی برای کارآفرینان و زنان حوزه فناوری اطلاعات با سرمایه‏‌گذارها

با وجود شرکت برخی از سازمان‌های غیردولتی حامی گسترش اقتصادهای دانش‌محور، سومین همایش «آی‌بریجز» رنگ و بویی تجاری دارد اما تلاش شده حضور زنان تکنولوژیست پررنگ‌تر شود.

سومین همایش «آی‌بریجز» با هدف گردهم آوردن متخصصان، سرمایه‌گذاران، کارآفرینان، شرکت‌های نوپا و دانشجویان ایرانی یا ایرانی‌تبار در حوزه فناوری و فناوری اطلاعات از روز ۸ دسامبر/۱۸ آذر در بارسلونای اسپانیا آغاز شد و تا روز ۱۰ دسامبر ۲۰ آذر ادامه خواهد داشت.

در همایش «آی‌بریجز» سعی شده که تجارت‌های نوپا فضایی برای بیان ایده‌هاشان داشته باشند.

میزگردها و سخنرانی متخصصان حوزه سرمایه‌گذاری، کارآفرینی، فناوری و فناوری اطلاعات در این کنفرانس با فرصت دادن به دانشجوها و شرکت‌های نوپا برای ارائه ایده‌های خود همراه است و تلاش هم شده تا زنان در حوزه تکنولوژی مطرح شوند.

رهام رفیعی  از طرف «زمانه» در این همایش شرکت کرده است و گزارش زیر با همراهی او تنظیم شده است.

آموزش برای اقتصادهای دانش‌محور

برگزارکنندگان در طرح اولیه خود از متخصصان حوزه‌های زیست‌فناوری، فناوری‌های بهداشت، محیط زیست، حمل‌ونقل، انرژی و کارآفرینی اجتماعی خواسته بودند که برای شرکت در این همایش برنامه بفرستند. یک نشست در رابطه با «آب، محیط زیست، تغییرات آب‌وهوا و انرژی» در روز دوم برگزار شد و نماینده‌هایی هم از سازمان‌های غیردولتی که برای گسترش دانش و نوآوری تلاش می‌کنند، صحبت کردند.

جوان‌تر‌ها فرصت دارند که در این همایش با متخصصان مطرح در حوزه فناوری و دانش مانند فیروز نادری از ناسا، هم‌صحبت شوند.

از جمله جوزف پیک، رئیس «انجمن بین‌المللی پارک‌های دانش و نوآوری» در مورد فعالیت‌های این سازمان غیردولتی در زمینه افزایش بودجه‌های شهری برای ساخت پارک‌های دانش و نوآوری صحبت کرد.

پارک‌های دانش، مکان‌هایی هستند که در ارتباط با مراکز آموزش عالی ساخته می‌شوند اما به این قصد که به رشد جوانان متخصص در حوزه نوآوری‌های دانش و فناوری کمک کنند. این پارک‌ها مراکز اقتصادی مهمی در رابطه با فضاهای شهری و کلان‌شهرها هستند که به ارتقاء اقتصاد دانش‌محور در جامعه کمک می‌کنند.

جوزپ پیک نوید داد که «شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان» قرار است در سال ۲۰۱۸ میزبان سی و پنجمین اجلاس بین‌المللی پارک‌های علم و فناوری باشد.

زنان ایرانی حوزه فناوری

فناوری اطلاعات حتی در کشورهای دمکراتیک، میدان کاری‌ای «مردانه» است. رهام رفیعی می‌گوید که برگزارکنندگان همایش سعی کرده‌اند با دعوت از زنان موفق در حوزه فناوری اطلاعات و اقتصادهای دانش‌محور، تا حدودی تعادل جنسیتی ایجاد کنند.

رویا سلیمانی، مدیر ارتباطات در شرکت گوگل (راست) و بیتا میلانیان متخصص بازاریابی در حوزه فناوری اطلاعات (چپ) از زنان موفق در این حوزه هستند.

رؤیا سلیمانی، مدیر ارتباطات در شرکت گوگل، حضور فعالی در این همایش دارد و جلسات اصلی را هدایت می‌کند و یک کارگاه آموزشی هم برگزار کرده است. مریم خسروانی، رئیس «بنیاد زنان ایرانی آمریکایی» (IAWF) هم در مورد راهبُردهای پررنگ کردن نقش زنان در کارآفرینی و سرمایه‌گذاری سخنرانی دارد.

بیتا میلانیان که متخصص بازاریابی در سطح جهانی است، همراه با رؤیا سلیمانی یکی از کارگاه‌های جذاب این همایش را در روز دوم برگزار کردند. میلانیان که از طرف شرکت GENBAND در این همایش شرکت کرده، در مورد راهبُردهای روابط عمومی، مدیریت داده‌ها و نرم‌افزارهای ارتباطاتی صحبت کرد.

انوشه انصاری، رئیس و مدیر اجرایی Prodea، سارا احمدیان از سرمایه‌گذاران و مشاوران مطرح حوزه فناوری اطلاعات و عضو گروه کارآفرینی جهانی بارک اوباما، الناز صراف از بنیان‌گذاران و رئیس شرکت iBaby و زهره الهیان از پیشکسوتان فناوری‌های اطلاعات در خدمت آموزش به کودکان همه باهم در یک نشست به موضوع «چالش‌های کارآفرینی و داستان‌های موفقیت» به‌ویژه برای زنان در حوزه فنّاوری و دانش پرداختند.

رهام رفیعی معتقد است که در حوزه فنّاوری راه برای حضور زنان باید هموارتر شود: «برگزارکنندگان تلاش بسیار کرده‌اند که تعادل جنسیتی را حفظ کنند اما کماکان در بین شرکت‌کنندگان در این همایش – نه سخنران‌ها - نسبت زن به مرد اگر بخواهم چشمی حساب کنم حدود یک به ده است. این هنوز جای کار دارد.»

محوریت سرمایه

با وجود شرکت برخی از سازمان‌های غیردولتی حامی گسترش دانش و اقتصادهای دانش‌محور، سومین همایش «آی‌بریجز» رنگ و بویی تجاری دارد. بیشتر سخنرانی‌های روز اول و روز دوم این همایش مربوط موضوع داغ جذب سرمایه، رشد سرمایه و طراحی تجاری بود.

کامران الهیان، از کارآفرینان و سرمایه‌گذاران ایرانی ساکن آمریکا، از داوطلبانی است که در برگزاری این همایش هر سال نقش ایفا کرده است.

رهام رفیعی می‌گوید: «برنامه همایش به‌گونه‌ای طراحی‌شده که ایده پردازها و تجارت‌های نوپا در حوزه فناوری اطلاعات فرصت این را داشته باشند که ایده‌شان را به تجارت‌های موفق‌تر ارائه کنند یا بفروشند.»

گسترش شبکه‌های ارتباطی تجاری برای این همایش مهم است اما رفیعی می‌گوید «در راستای پرورش و شکوفایی ایده‌ها در حوزه تخصصی فناوری اطلاعات همایش آی‌بریجز می‌تواند بهتر عمل کند.»

نمونه موفق همایش‌های حوزه دانش و فناوری، «رایتس کان» (RightsCon) است که سال ۲۰۱۷ در بروکسل برگزار خواهد شد. این همایش سالانه، با وجود اینکه بدون قدرت اقتصادی شرکت‌های بزرگ فناوری در «دره سیلیکون» ممکن نمی‌شد، بیشتر سعی می‌کند که کارشناسان حقوق بشر در جهان فناوری را به کسب‌وکارهای موفق، تکنولوژیست‌ها و سرمایه‌گذاران حوزه فناوری اطلاعات وصل کند. با این هدف که به اشتراک گذاشتن ایده‌ها، راهبُردها و فناوری‌های جدید، فضای اخلاقمندتر و انسانی‌تری را برای آینده اینترنت و جهان رقم بزند.

رفیعی می‌گوید که برگزارکنندگان همایش «آی‌بریجز» زحمت زیادی کشیده‌اند. آنها با کمک مالی شرکت‌های مختلف – بسیاری از آنها شرکت‌های ایرانی‌تبار در آمریکا و اروپا – و کمک‌های مالی کوچک از اقصی نقاط جهان سعی کرده‌اند بزرگ‌ترین گردهمایی ایرانیان حوزه فناوری اطلاعات در خارج از ایران را برنامه‌ریزی کنند که کار آسانی نیست.

اما با وجود اینکه سویه همایش بیشتر موضوع سرمایه، جذب سرمایه، بازاریابی، سود پروژه و در یک کلام سود اقتصادی است، فضا می‌تواند تغییر کند. رفیعی می‌گوید: «ایرانی‌های موفق در حوزه اقتصادهای دانش‌محور در زمینه تجارت مسئولانه نیز پیشگام خواهند بود و تلاش‌هایی در این زمینه در حال شکل‌گیری است.»

رفیعی می‌گوید در همایشی این‌چنینی حضور گروه‌ها و سازمان‌های ناسودبَر که درزمینه ایران کار می‌کنند و به مسئولیت‌های تجارت‌ها در قبال جامعه پیرامونی می‌پردازند، می‌تواند پررنگ‌تر باشد: «بدون سود و سرمایه اقتصادهای دانش‌محور، دانش فناوری پیشرفت نمی‌کند اما سازمان‌های ناسودبر تجربیات خودشان را دارند که می‌تواند به اخلاقی‌تر شدن فضا و توجه به موضوع انسان و نیازهای انسانی در جوامعی که روزبه‌روز پر از فناوری‌های تازه می‌شوند، کمک کنند.»

شرکت‌کنندگان از ایران

همایش «آی‌بریجز» می‌خواهد پلی باشد بین اقتصادهای دانش‌محور در بیرون از ایران و در داخل ایران و در انجام این کار موفق بوده است. طبق آماری که برگزارکنندگان ارائه دادند، حدود ۱۲۰۰ نفر برای این همایش ثبت‌نام کردند که یک‌پنجم از آنها از ایران آمده‌اند. در بین شرکت‌کنندگان از ایران تعداد زنان قابل توجه است.

در داخل ایران فشارهای بسیاری از سوی اصولگرایان سیاسی بوده تا کارآفرین‌های جوان ساکن ایران در این همایش شرکت نکنند. این موجب شده که تدابیر امنیتی برای حمایت از آنها که شرکت کرده‌اند افزایش یابد. تدابیر امنیتی‌ای که شامل کنترل فضای فرهنگی کنفرانس هم می‌شود تا بهانه‌ای دست اصولگرایان داخل ایران برای فشار آوردن به کارآفرینان و تکنولوژیست‌های جوان ندهند.

هشدار برگزارکنندگان در مورد توجه به حدود قانونی تجارت با ایران

فضای خصمانه روابط سیاسی آمریکا و ایران را می‌شود بر درهای این همایش دید. بر درب اتاق‌های همایش اعلامه هایی نصب‌شده که به شرکت‌کنندگان قوانین آمریکا در مورد تحریم‌های اقتصادی ایران را یادآوری می‌کند و از شرکت‌کنندگان می‌خواهد که اگر مایل هستند با ایران کار تجاری کنند با متخصصان حقوقی تماس بگیرند تا از حدود قانونی باخبر شوند.

با وجود تمام این مشکلات، پل‌های ارتباطی کماکان در حال شکل گرفتن هستند. در این میان ۴۰ شرکت حوزه فناوری خود را در این فراهمایی معرفی کردند و ۳۰ تجارت نوپا هم فرصت بیان ایده پیدا کردند. ۵۰ شرکت سرمایه‌گذاری بزرگ هم در این همایش شرکت کردند تا ایده‌های نوپاها را بشنوند یا اگر مایل هستند بر این ایده‌ها و استراتژی‌ها سرمایه‌گذاری کنند.

شرکت‌ها در این همایش تنها مهم نبودند. بیش از ۵۰ مدیر ارشد و بیش از ۲۰۰ کارآفرین حضور فعال داشتند که همایش را فضای مهمی برای گسترش شبکه‌های انسانی می‌کند. همچنین کارگاه‌های آموزشی، میزگردها و نشست‌ها به جوان‌ترها فرصت این را می‌دهد که با مناسبات کار در فضایی جهانی آشنا شوند.

آی‌بریجزاز سال ۲۰۱۴ میلادی با تلاش جمعی از ایرانیان فعال در حوزه اقتصادهای دانش‌محور در در ایالات متحده آمریکا شکل گرفت. سال اول فراهمایی در برکلی برگزار شد، سال ۲۰۱۵ در برلین و اکنون در بارسلونا.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.