ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مذاکره آمریکا و روسیه همزمان با تشدید جنگ در حلب

درحالیکه روسیه پیشتر از توقف حملات به شرق حلب برای کمک به غیرنظامیان خبر داده‌بود، شاهدان می‌گویند که حمله‌ها هرگز متوقف نشدند. مسکو و واشنگتن در ژنو برای طرحی جهت خروج مخالفان و مردم از آنجا مذاکره خواهند کرد.

ارتش سوریه حملات شدید خود در حلب را جمعه از سر گرفت. بنا به ادعای روسیه، بیش از ۹۰ درصد حلب در کنترل نیروهای بشار اسد قرار دارد و هزاران تن تا کنون به دلیل جنگ از شرق حلب گریخته‌اند. نمایندگان آمریکا و روسیه قرار است در ژنو درباره حلب به مذاکره بپردازند.

عده‌ای از ساکنان حلب که بعد از برقراری آتش‌بس از شرق حلب به مناطق تحت کنترل ارتش سوریه منتقل شدند.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه جمعه ۹ دسامبر در حاشیه اجلاس «سازمان امنیت و همکاری اروپا» اعلام کرد که بمباران حلب از سر گرفته شده و تا خروج تمام مخالفان مسلح از شرق این شهر ادامه خواهد یافت.

همچنین بر اساس اطلاعات یک منبع نظامی سوری به خبرگزاری «رویترز»، ارتش این کشور حملات شدید خود را جمعه ۹ دسامبر برای بازپس‌گیری تمام شرق حلب از سر گرفته است. سرعت پیشروی نیروهای دولتی «بیشتر از حد انتظار» توصیف می‌شود.

این منبع که نخواست نامش فاش شود، از اشغال ۳۲ محله از ۴۰ محله شرق حلب، حدود ۸۵ درصد کل منطقه تحت کنترل مخالفان مسلح بشار اسد خبر داد.

در همین حال، وزارت دفاع روسیه از اشغال ۹۳ درصد حلب به دست نیروهای بشار اسد خبر داد. بر اساس آمار ارائه‌شده از سوی این نهاد، ۵۲ ناحیه در شرق حلب بازپس گرفته‌شده‌اند.

از نیمه نخست نوامبر سال جاری، دور تازه‌ای از حملات شدید به شرق حلب آغاز شده. ارتش سوریه در این مدت موفق شده با کمک روسیه، ایران و حزب‌الله بخش بزرگی از این شهر را از شورشیان پس بگیرد.

حملات ارتش سوریه در حالی روز جمعه ۹ دسامبر از سر گرفته شدند که سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرده‌بود دمشق حملات را روز پنج‌شنبه برای کمک‌رسانی به غیرنظامیان متوقف کرده‌است.

آمریکا به‌همراه آلمان، فرانسه، بریتانیا، ایتالیا و کانادا چهارشنبه هفت دسامبر در بیانیه مشترکی خواهان آتش‌بس فوری در حلب شدند تا از این طریق بتوان به جنگ‌زدگان و مجروحان امدادرسانی کرد.

روزنامه بریتانیایی گاردین در همین زمینه گزارش داد که شاهدان عینی می‌گویند بمباران هرگز متوقف نشده‌بود. همچنین یاسر الیوسف، سخنگوی گروه مخالف «نورالدین الزنکی» در ائتلاف مخالفان مسلح شرق حلب به این روزنامه گفته است که خبر آرام‌گرفتن جنگ «پروپاگاندای» روسیه و سوریه است و تمام جبهه‌های جنگ در شرق حلب «در آتش می‌سوزند.»

منبع ناشناس سوری نیز به رویترز گفت که ارتش بار دیگر حملات هوایی با هلی‌کوپترها، بمباران هوایی و موشکی را نیز آغاز کرده زیرا به ادعای او «مخالفان خیلی سرسخت هستند.»

همچنین یک افسر نظامی مستقر در ترکیه از گروه جبهه الشام از ائتلاف مخالفان مسلح در حلب به رویترز گفته است که نیروهای دولتی جمعه حملات نظامی خود را از دو جبهه از سرگرفته‌اند.

مذاکره برای جلوگیری از کشتار

وزارت دفاع روسیه همچنین اعلام کرد که تا کنون بیش از ۱۰ هزار نفر از شرق حلب گریخته‌اند. به گزارش نهادهای بین‌المللی مردم گیرافتاده در نبرد شرق حلب نیازمند کمک‌های فوری هستند. قرار است تا شنبه ۱۰ دسامبر مسکو و واشنگتن در شهر ژنو برای موافقت بر سر طرح خروج مخالفان مسلح و مردم گرفتار از شرق حلب به مذاکره بنشینند.

استفان دی میستورا، فرستاده سازمان ملل در امور سوریه جمعه در گفت‌و‌گو با خبرگزاری «آسوشیتدپرس» گفت که «به نظر می‌رسد جنگ در شرق حلب همین حالا مجازاً تمام شده‌باشد.»

او تأکید کرد که مذاکرات بین آمریکا و روسیه در ژنو از اهمیتی حیاتی برخوردار است زیرا می‌تواند از «تخریب بسیار گسترده‌تر» جلوگیری کند و زندگی مخالفان و بسیاری از غیرنظامیان را نجات دهد.

بوریس جانسون، وزیر امور خارجه بریتانیا در همین رابطه گفت که «پیروزی در حلب برای اسد به مشتی خاکستر بدل خواهد شد.» او که جمعه در بحرین سخن می‌گفت، پیروزی اسد در حلب را یک پیروزی بی‌ارزش برای او خواند.

او گفت که همچنان دوسوم سوریه از کنترل اسد خارج است و او ۳۰ منطقه دیگر با جمعیتی معادل ۵۷۱ هزار نفر را تحت محاصره دارد.

جانسون تأکید کرد که یافتن راه‌حل بحران سوریه با حفظ قدرت بشار اسد ممکن نیست.

«ما در آستانه مرگیم»

روزنامه تایم نیز در گزارشی به مردم گرفتار در شرق حلب پرداخت. به گزارش این روزنامه زندگی هزاران نفر از مردم و مخالفان در این منطقه پس از پیروزی احتمالی نیروهای ارتش سوریه در معرض خطر خواهد بود. غیرنظامیان در هراس از ورود ارتش به واپسین مناطق تحت کنترل مخالفان هستند و با هراس از انتقام‌جویی دولت دمشق، خود را «در آستانه مرگ» می‌پندارند.

یک معلم ساکن شرق حلب در پیامی به این روزنامه گفته که «وقتی به سمت جبهه‌ای می‌دویم که محاصره‌مان کرد، عزیزانمان را کشت و خانه‌هامان را تخریب کرد، چه چیز دیگری جز تسلیم‌شده‌ها نام خواهیم گرفت؟»

یک کارمند بهداشت نیز در آن منطقه در پیامی نوشت که «اگر رژیم مرا زنده نگه داشت، آن‌وقت می‌توانید مرا زندانی بخوانید.»

سازمان ملل گزارش داده است که نیروهای مسلح مخالف اسد نیز راه فرار غیرنظامیان را بسته‌اند. همچنین گروه‌هایی همچون فتح الشام (جبهه النصره سابق وابسته به القاعده) مسئول ناپدیدشدن و کشتار تعداد نامعینی از غیرنظامیان حلب معرفی شده‌اند.

خبر تکمیلی

در همین زمینه

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    نظری وجود ندارد.