ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اختلاف دولت و قرارگاه خاتم‌الانبیاء برسر قرارداد ساخت کشتی با کره جنوبی

قرارگاه خاتم‌الانبیاء خواهان لغو قرارداد ساخت كشتی با کره جنوبی شده بود تا خود آن را در دست بگیرد، اما معاون اول روحانی می‌گوید قرارداد ۹ سال پیش بسته شده.

قرارداد ساخت ١٠ فروند كشتی با شرکت هیوندای کره جنوبی به موضوع اختلاف جدید سپاه پاسداران و دولت تبدیل شده است. قرارگاه خاتم‌الانبیاء می‌گوید دولت این قرارداد را لغو کند تا این قرارگاه با چند شرکت داخلی ١٠ فروند كشتی را بسازند اما معاون اول رئیس‌جمهوری می‌گوید قرارداد با کره جنوبی مربوط به سال ۲۰۰۸ است و چیز تازه‌ای نیست.

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری ایران (راست) و سرتیپ پاسدار عبادالله عبداللهی، فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیاء

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری ایران دوشنبه ۲۲ آذر در گردهمایی مدیران قرارگاه خاتم‌الانبیاء سپاه پاسداران با اشاره به انتقادات فرمانده این قرارگاه در مورد انعقاد قرارداد خرید کشتی از کره جنوبی گفت: «این قرارداد برای سال ۲۰۰۸ است و موضوع جدیدی نیست.»

به‌گفته جهانگیری در زمان انعقاد قرارداد بیش از ۲۵ درصد مبلغ قرارداد به طرف کره‌ای پرداخت شد اما در مراحل بعدی به دلیل تحریم‌ها و عدم پرداخت پول از سوی ایران، شرکت کره‌ای کار خود را متوقف و از ایران در دادگاهی شکایت کرد.

او افزود پس از توافق هسته‌ای که امکان نقل و انتقالات مالی فراهم شد، در جریان مذاکره با کره‌ای‌ها قرار شد که قرارداد قبلی با ۲۵ درصد کمتر از سمت آن‌ها اجرایی شود.

روز یکشنبه ۲۱ آذر سرتیپ پاسدار عبادالله عبداللهی، فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیاء در یک نشست خبری این قرارداد را نقض دستور رهبر جمهوری اسلامی مبنی بر پیشبرد «اقتصاد مقاومتی» دانست و گفت: «رئیس‌جمهور باید قرارداد ساخت ۱۰ فروند کشتی با کشور کره‌ جنوبی را لغو کند و اگر این کار صورت نگیرد، دیگر نمی‌توان به شعارها و حرف‌ها اعتماد کرد.»

عبداللهی افزود: «ما حاضریم با ایجاد کنسرسیومی از شرکت‌های داخلی چون صدرا و ایزائیکو و ...به‌صورت EPCF (طراحی و مهندسی، تأمین، ساخت و تأمین مالی) با ٨۵ درصد فاینانس و ١۵ درصد سهم آقایان، این قرارداد را برای ساخت ١٠ فروند کشتی در داخل کشور اجرا کنیم.»

فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیاء از عمل نکردن کره‌ای‌ها به تعهدات خود سخن گفته و افزوده بود: «این‌که امروز با وجود توان داخلی و لزوم فعال‌سازی ظرفیت‌ها برای رفع مشکل بیکاری می‌توانیم در داخل کشور اقدام به ساخت کشتی کنیم، بسیار جای تعجب است که نهادها و سازمان‌هایی اقدام به امضای چنین قراردادهایی می‌کنند.»

حمید رضاییان، مدیرعامل مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزائیکو) نیز چندی پیش ضمن انتقاد از عدم اعتماد به کشتی‌سازان داخلی اعلام کرده بود که این شرکت حاضر است سفارش ساخت کشتی را با همان شرایط خارجی‌ها بپذیرد.

این در حالی است که علی‌اكبر غنجی، مشاور مدیرعامل کشتیرانی ایران تأكید كرده که سازندگان داخلی توان ساخت كشتی‌ با تكنولوژی‌های روز را ندارند و بدعهد هستند. او همچنین گفته بود كه «دلالی و واسطه‌گری خرید لوازم و ماشین‌آلات»، پشت این فرافكنی‌هاست.

غنجی می‌گوید در جریان تحریم‌ها ٢٢٧ میلیون دلار ایران در کره جنوبی فریز شده بود و در حال حاضر پول سوخته زنده شده و هیچ پولی برای ساخت كشتی‌ها در اختیار شرکت کره‌ای قرار نگرفته است. همچنین کره جنوبی از شکایت خود علیه ایران به‌دلیل خسارت ناشی از توقف این پروژه گذشته‌ است.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء «بی‌‌اعتنایی به توان داخلی از سوی كشتیرانی ایران» را «خیانت» دانسته بود اما اسحاق جهانگیری گفته است که دولت ضرورت استفاده از توان ساخت داخل را درک می‌کند و «هیچ قراردادی نباید امضا شود مگر این‌که از ظرفیت‌های داخلی به طور کامل استفاده شود و پیوست فن‌آوری نیز لحاظ گردد.»

به‌گفته سردار عبداللهی، قرارگاه خاتم‌الانبیاء سپاه پاسداران در ١٠ حوزه بزرگ کشور فعالیت دارد. او گفت: «در حال‌ حاضر در پروژه‌های قرارگاه ١۵٠ هزار نفر به‌صورت مستقیم و بالای ۱.۵ میلیون نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم مشغول به کار هستند؛ بالغ بر ١٢ هزار دستگاه ماشین‌آلات و تجهیزات پیشرفته در اختیار داریم.»

در مردادماه سال جاری دولت یازدهم و سپاه پاسداران برای واگذاری ۵۰ پروژه عمرانی به قرارگاه خاتم‌الانبیاء توافق کردند.

قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء یکی از بزرگ‌ترین هلدینگ‌های اقتصادی ایران به‌شمار می‌آید که در دو دهه گذشته بخش زیادی از پروژه‌های عمرانی و مالکیت بنگاه‌های اختصاصی را به‌دست آورده است.

حسن روحانی که به هنگام تبلیغات انتخابات سال ۹۲ خواستار خروج نظامیان از اقتصاد شده بود، پس از قرار گرفتن در مسند ریاست جمهوری از این قرارگاه خواست که تنها به پروژه‌های بزرگ ورود و به دولت کمک کند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.