ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

۲۹ سازمان حقوق بشری از تصویب قطعنامه «نقض حقوق بشر در ایران» دفاع کردند

سازمان‌های امضا‌کننده بیانیه امیدوارند با افزایش آرای مثبت در زمان رأی‌گیری مجدد در مورد این قطعنامه در مجمع عمومی، نگرانی از وضعیت حقوق بشر ایران، به شکلی جدی‌تر نشان داده شود.

۲۹ مجموعه حقوق بشری در یک بیانیه مشترک خطاب به اعضای مجمع عمومی سازمان ملل از تصویب شدن قطعنامه نقض حقوق بشر در ایران در هفتاد و یکمین جلسه کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد دفاع و از این قطعنامه اعلام حمایت کردند.

این سازمان‌ها همچنین ابراز امیدواری کرده‌اند که با افزایش تعداد آرای مثبت اعضا در زمان رأی‌گیری مجدد در مورد این قطعنامه در مجمع عمومی سازمان ملل، نگرانی جامعه جهانی در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران به شکلی جدی‌تر نشان داده شود.

سازمان عفو بین‌الملل، دیدبان حقوق بشر، کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران، شبکه حقوق بشر، ماده ۱۹، مرکز حامیان حقوق بشر، بنیاد عبدالرحمن برومند، همه حقوق بشر برای همه در ایران، عرصه سوم، مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران و ... از جمله نهادهای امضا کننده این بیانیه هستند که در آن بر تلاش برای بهبود فوری اوضاع حقوق بشر در ایران تأکید شده است.

خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، درباره این بیانیه نوشته است که سازمان‌های امضا‌ کننده، ضمن استقبال از مفاد قطعنامه کمیته سوم سازمان ملل در جهت ارتقا و حمایت از [اجرای] حقوق بشر در جمهوری اسلامی، تصریح کرده‌اند که تصویب این قطعنامه پیامی حیاتی به دولت و مردم ایران می‌دهد و آن این است که جامعه جهانی در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران نگران است.

در بخشی از این بیانیه آمده است: «با وجود گشایش فضای دیپلماتیک و تجاری از زمان اجرای برجام، حقوق بشر در ایران بایستی نخستین نگرانی برای کشورهای خواهان گسترش روابط اقتصادی و دیپلماتیک با دولت جمهوری اسلامی باشد. وضعیت حقوق بشر در ایران همچنان وخیم است و در برخی حوزه‌ها اوضاع بدتر هم شده است. دولت ایران به دنبال روابط عمیق‌تر با جامعه بین‌المللی‌ست و این فرصت منحصر به فردی‌ست تا جامعه جهانی خواستار تغییر قابل توجه و بهبود وضعیت حقوق بشر در ایران بشود.»

سازمان‌های امضا‌‌ کننده این بیانیه همچنین با اشاره به  انتخابات پیشین مجلس و انتخابات پیش روی ریاست جمهوری در آینده‌ نزدیک، تأکید کرده‌اند که این دوره زمانی، فرصتی حساس و حیاتی برای جامعه بین‌المللی‌ست تا نگرانی‌های خود در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران را به حکومت جمهوری اسلامی ابلاغ کنند.

شاخص بالای آمار اعدام‌ در ایران در سال‌های اخیر و اجرای بیش از ۵۰۰ حکم اعدام در سال ۲۰۱۶، به‌خصوص اجرای حکم اعدام ۲۵ زندانی سنی مذهب در زندان رجایی شهر کرج، در کنار نقض حقوق اقلیت‌های قومی و مذهبی، تهدید و تحدید آزادی بیان و ...، از جمله موارد و مثال‌های نقض حقوق بشر در ایران است که امضاکنندگان این بیانیه به آن‌ها اشاره کرده‌اند.

کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل شامگاه سه‌شنبه ۱۵نوامبر/ ۲۵ آبان، قطعنامه‌ نقض حقوق بشر در ایران را با ۸۵ رأی به تصویب رساند. متن قطعنامه را کانادا آماده کرده بود: افزایش اعدام‌ها، به ویژه اعدام نوجوانانی که هنوز به سن قانونی نرسیده‌اند و اعدام در ملأ عام، بازداشت و شکنجه فعالان سیاسی و مدنی و شهروندان دوتابعیتی، بی‌توجهی به حقوق زنان و کودکان و عدم‌دسترسی زندانیان به خدمات بهداشتی و درمانی از نکاتی‌ست که در قطعنامه علیه ایران لحاظ شده است.

در همین زمینه

◄ پرونده رادیو زمانه به مناسبت روز جهانی حقوق بشر

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • سعید عباس زاده

    تمام پروندههای قصای من فارع از بحث خقوقی هست .مثلا سارقان اموالم را از منزل سزقت و به جرم اعتراف و انگیزه عودت دا شتن امادر تبانی مسعولین باقی ماند ..طی عمر و در برسی .تمام مطالب و شکایاتم عاری از کلمه ای کدب است و عملکرد نسعولان عاری از جمله ای حق و عدل است و بر این نکته و بیان تعهد خاص دارم .و هرگز عدلی سهم ما نگردید جز طلم و ستم سعید از یزد 09103932460

  • سعید عباس زاده

    سعید عباس زاده از یزد طی ح سه دهه بر تمام پروندهای قصای من هر حق و عدلی را باطل و هر باطل نیرنگ را جای حق گداشتند ک یک مورد نقص هم ندارد و خازج از مبا

  • رضا

    ایران را از جا بلند می کنند و می برند و می سوزانند و چپاول و دزدی و برده‌داری شما دم از حقوق بشر می زنید، باید حد اقل 6 ماه در ایران زندگی کنی تا متوجه شوید که چه خبر است، این آخوندهای مفت خور و دزد فقط برای ویران کردن ایران آمده‌اند و دنیا هم سود خودش را می برد ای ملت خفته ایران فقط به پا خیزید

  • می‌ شوند

    گیریم از اعدام جهت رعب و وحشت و سرکوب استفاده می شود. اما قطع دست سارق، شلاق، سنگسار دیگر چه سودی برای حکومت دارد؟! در حالی خود کارشناسان حقوقی و از جمله برخی روحانیان شیعه دارند می گویند در عصر حاضر اجرای این حدود وهن دین اسلام و مذهب شیعه است و جایز نیست. هر چند اساسا قرن ها است یک قرائتی از شیعه است که می گوید: اجرای حدود تنها باید در اختیار امام معصوم باشد و فقط معصوم می تواند چنین حدودی را تشخیص دهد. چون گرفتن جان انسان و قطع عضو جبران ناشدنی است و تجربه ثابت کرده قضاوت عاری از خطا نیست و هزاران بار در تاریح این اشتابه در قضاوت رخ داده است. اگر چنین اشتباهی رخ دهد یک ظلم نابخشودنی و جبران ناپذیر است!