ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سازمان خصوصی‌سازی، «مخابرات» را از بنیاد تعاون سپاه پس گرفت

واگذاری سهام مخابرات به بنیاد تعاون سپاه و مرگ مشکوک مدیرعامل شرکت خریدار از ابتدا مشکوک بود. سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرد که پس از هفت سال این قرارداد را باطل کرده است.

سازمان خصوصی‌سازی با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که قرارداد واگذاری شرکت مخابرات جمهوری اسلامی با یک شرکت وابسته به بنیاد تعاون سپاه پاسداران لغو شده است.

مهر ۸۸، روزهایی که خیابان‌های تهران هنوز شاهد اعتراض به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری بود و نیروهای نظامی سرگرم سرکوب معترضان یکی از بزرگ‌ترین واگذاری‌های سازمان خصوصی سازی صورت گرفت.

کنسرسیوم توسعه اعتماد مبین متشکل از سه شرکت "توسعه اعتماد" و "شهریار مهستان" که هر دو زیرمجموعه بنیاد تعاون سپاه پاسداران و شرکت "گسترش الکترونیک مبین ایران" از شرکت‌های «ستاد اجرایی فرمان امام» برنده این مزایده شد.

مجلس شورای اسلامی آذر یک سال بعد (۸۹) پس از تشکیل هیئت تحقیق و تحفحص این واگذاری را غیرواقعی و «صوری» خواند.

براساس گزارش این هیئت مسئولان سازمان خصوصی‌سازی شرکت «پیشگامان کویر یزد» را به دلیل آنچه که «مسائل امنیتی» اعلام کرده بودند، از روند مزایده حذف و یکی دیگر از شرکت‌های وابسته به سپاه پاسداران – گروه اقتصاد مهر ایرانیان- را به عنوان رقیب اعتماد مبین معرفی کردند.

هیئت تحقیق و تفحص مجلس اعلام کرد که این واگذاری با رعایت ظاهری مقررات و کاملا غیررقابتی به یکی از نهادهای عمومی واگذار شده است.

مسئولان بنیاد تعاون اما این گزارش را «غیرواقعی» دانسته و مدعی شدند که سهم این بنیاد در کنسرسیوم خریدار تنها ۹ درصد است.

همزمان با انتشار گزارش هیئت تحقیق و تفحص مرگ مجید سلیمانی‌پور مدیرعامل شرکت توسعه اعتماد مبین و همسرش به دلیل آنچه که گاز گرفتگی اعلام شد، بر حاشیه‌های این واگذاری افزود.

جسد سلیمانی‌پور و همسرش صبح پنجشنبه ۱۹ آذر ۸۹ در محل سکونت او پیدا شد. مسئولان سازمان پزشکی قانونی و شرکت توسعه اعتماد مبین، گازگرفتکی را علت مرگ آنها اعلام کردند.

بدهی یک هزار میلیارد تومانی توسعه اعتماد مبین

حال اما هفت سال پس از واگذاری پرحاشیه ۵۱ درصد سهام شرکت مخابرات، سازمان خصوصی‌سازی ایران با صدور اطلاعیه‌ای این قرارداد را ابطال کرده است.

میرعلی اشرف عبداله پوری‌ حسینی رئیس سازمان خصوصی‌سازی ایران شامگاه سه‌شنبه ۲۳ آذر با تائید این خبر گفت که این قرارداد حدود ۱۲ روز قبل به دلیل عدم ایفای تعهدات خریدار لغو شده است.

به گفته او  پنج تا شش فقره چک شرکت توسعه اعتماد مبین به عنوان خریدار شرکت مخابرات برگشت خورده است.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی ارزش چک‌های برگشتی را حدود یک هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت که به دلیل «اظهار ناتوانی خریدار از پرداخت اقساط» این سازمان چاره‌ای جز فسخ قرارداد نداشت.

پوری حسینی گفت که توسعه اعتماد مبین می‌تواند با پرداخت بدهی‌های خود، همچنان تملک خود بر این دارایی را ادامه دهد.

به گفته او سهام پس گرفته شده  باید دوباره به هیات واگذاری تعیین قیمت شود. رئیس سازمان خصوصی سازی اعلام کرد که پس از طی مراحل اداری این سهام باردیگر برای فروش به بازار عرضه خواهد شد.

مصطفی سیدهاشمی رئیس هیئت مدیره شرکت توسعه هم اعتماد مبین امیدوار است که مصوبه سازمان خصوصی‌سازی مبنی بر ابطال واگذاری سهام مخابرات به این شرکت لغو شود.

او در واکنش به خبر لغو قرارداد به خبرگزاری فارس گفت که رایزنی‌ها با سازمان خصوصی‌سازی برای بازپرداخت اقساط صورت گرفته است.

او اظهار امیدواری کرد که با موافقت سازمان خصوصی سازی «این ابطال کان لم یکن تلقی شود».

به گفته سیدهاشمی این شرکت از ۱۶ قسطی که باید تا پایان امسال پرداخت کند، ۱۲ قسط را پرداخته و تنها دو قسط ۱۳ و ۱۴ را باید پرداخت کند.

ابطال این قرارداد می‌تواند در روزهای آینده تنش کلامی میان فرماندهان نظامی و دولت حسن روحانی را افزایش دهد. فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء یکشنبه ۲۱ آذر از رئیس جمهوری خواسته بود که قرارداد خرید کشتی از شرکت هیوندای کره را لغو و به دو شرکت وابسته به سپاه پاسداران واگذار کند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Farhad

    تفحص