ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

واکنش آمریکا به دستور هسته‌ای روحانی

در پی دستورات حسن روحانی برای ساخت موتور هسته‌ای، آمریکا اطمینان داد که نظارت دقیق بر برنامه‌ هسته‌ای ایران ادامه دارد. علی‌اکبر ولایتی نیز از اقدامات دیگر ایران خبر داد.

دستورات هسته‌ای حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران به وزیر امور خارجه و رئیس سازمان انرژی اتمی از سوی دولت آمریکا نقض برجام شمرده نشد. آمریکا گفته است نظارت دقیق بر برنامه‌ هسته‌ای ایران همچنان ادامه دارد.

جان کربی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشست خبری سه‌شنبه ۱۳ دسامبر / ۲۳ آذر خود اطلاعات درباره دستورات هسته‌ای روحانی را ناقص دانست و گفت باید بیشتر مورد بررسی قرار گیرد.

جان کربی اطمینان داد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی  پایبندی ایران به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را مورد راستی‌آزمایی قرار می‌دهد و بازرسی‌های آژانس از شدیدترین نوع بازرسی‌هاست.

حسن روحانی روز سه‌شنبه ۲۳ آذر در دستوری خطاب به محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه، از او خواست تا «نسبت به اجرای مراحل پیش‌بینی شده در برجام برای رسیدگی به موارد ‏نقض، اقدام نموده و دیگر پیگیری‌های حقوقی و بین‌المللی لازم را نیز به‌طور جدّی معمول دارد.‏»

او همچنین در دستور جداگانه‌ای به علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی گفت در توسعه برنامه هسته‌ای ایران در چارچوب تعهدات ‏بین‌‌المللی جمهوری اسلامی ‏«برنامه‌ریزی برای طراحی و ساخت پیشران هسته‌ای (موتور هسته‌ای) جهت بهره‌گیری در حوزه حمل‌ونقل دریایی، با ‏همکاری مراکز علمی و تحقیقاتی» و «مطالعه و طراحی “تولید سوخت” مصرفی پیشران هسته‌ای، با همکاری مراکز علمی و تحقیقاتی» را حداکثر ظرف سه ماه به پیش ببرد.

این دستورات پس از آن‌ اعلام شد که کنگره آمریکا تحریم‌های این کشور علیه ایران را تمدید کرد و کمیته نظارت بر اجرای برجام نشست ویژه‌ای در این‌باره تشکیل داد.

جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید در سخنانی دستورات روحانی را برخلاف توافق هسته‌ای ندانست و گفت: «ما همچنان با توجه به توافق هسته‌ای به نظارت دقیق بر برنامه‌ هسته‌ای ایران، از معدن تا تمامی چرخه سوخت، ادامه خواهیم داد.»

سخنگوی کاخ سفید تأکید کرد که چنین نظارت گسترده‌ای تاکنون بر برنامه‌ هسته‌ای کشور دیگری وجود نداشته است.

جاش ارنست تمدید قانون تحریم‌های ایران را نقض توافق هسته‌ای ندانست و گفت: «ما هم به‌شکل علنی و هم خصوصی این موضوع را به مقامات ایرانی گفته‌ایم.»

قانون تحریم‌های ایران دو دهه پیش، در سال ۱۹۹۶ به تصویب کنگره آمریکا رسید و نخستین تحریم‌های جهانی آمریکا علیه ایران محسوب می‌شود.

مجلس سنای آمریکا یکم دسامبر / ۱۱ آذر قانون تحریم ایران را با اتفاق آرا برای ۱۰ سال دیگر تمدید کرد. پیش از آن، مجلس نمایندگان ایالات متحده در روز ۱۵ نوامبر / ۲۵ آبان با تمدید تحریم‌ها علیه ایران موافقت کرده بود.

این تحریم‌ها به‌طور مستقیم به توافق هسته‌ای با ایران ربطی ندارد اما ایران بارها گفته بود تصویب این تحریم‌ها نقض برجام خواهد بود.

«دستورات هسته‌ای روحانی آخرین اقدام ایران نیست»

از سوی دیگر علی‌اکبر ولایتی، مشاور عالی رهبر جمهوری اسلامی در امور بین‌المللی و عضو کمیته نظارت بر اجرای برجام روز چهارشنبه ۲۴ آذر در یک نشست خبری دستورات هسته‌ای روحانی را نخستین قدم برای اقدام متناسب علیه تمدید تحریم‌های آمریکا دانست و گفت این اقدام «به طور قطع آخرین آن نیست».

ولایتی برخلاف اظهارات مقامات آمریکایی که تمدید تحریم‌ها را نقض برجام نمی‌دانند گفت: «در بندهای برجام آمده است که هرکاری که آن‌ها چه مستقیم و چه غیرمستقیم به همان علت‌های سابق یا علت‌های جدید صورت دهند و موجب ادامه تحریم شود، نقض برجام است.»

او با بیان این‌که ایران «زیر بار این تحریم‌های آمریکایی‌ها نخواهد رفت»، افزود: «ما آن را نقض می‌دانیم و بر همین اساس اقداماتی که تصمیم گرفته شده انجام می‌شود که بخشی از آن را رئیس جمهوری در این مرحله عمل کردند و برای گام‌های بعد نیز برنامه‌ریزی شده است.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • رضا

    سران رژیم اسلامی، فقط قمپز در می کنند به جزء دروغ و ریا و فساد هیچ عرضه ای ندارند ای ملت خفته و افسرده و غمگین ایران فقط علاج کار قیام علیه این آخوندهای مفت خور و نابودگر است به پا خیزید که فردا دیر است