ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اعتراض به استرداد پناهجویان افغان در آلمان

در یک اقدام بحث‌برانگیز دولت آلمان ۳۴ تن از پناهجویان افغان را به کشورشان بازگرداند. مدافعان حقوق بشر و اپوزیسیون این اقدام دولت آلمان را محکوم کردند.

برای نخستین بار دولت آلمان ۳۴ نفر از پناهجویان افغان را که درخواست پناهندگی‌شان رد شده بود به افغانستان بازگرداند. صدها نفر علیه این اقدام اعتراض کردند.

شعار در دست معترضان: «افغانستان امن نیست؛ [پناهجویان را] اخراج نکنید»

به‌گزارش خبرگزاری آلمان، روز چهارشنبه در فرودگاه فرانکفورت صدها نفر علیه استرداد پناهجویان افغان دست به تظاهرات زدند. انتقاد از این اقدام دولت آلمان هم از سوی احزاب اپوزیسیون و هم نهادهای غیردولتی صورت گرفته است.

در تظاهرات معترضان در فرودگاه فرانکفورت شرکت‌کنندگان شعارهایی با مضمون «استرداد پناهجویان به افغانستان را متوقف کنید» در دست داشتند. آن‌ها فریاد می‌زدند: «استرداد شکنجه است، استرداد جنایت است»؛ «حق ماندن برای همه».

گروه «برای پناهجویی» (Pro Asyl) در آلمان که از حقوق پناهجویان حمایت می‌کند از جمله معترضان به استرداد پناهجویان افغان است. این گروه از حزب سبزها خواسته است تا در دولت‌های ایالتی مانع از استرداد جمعی پناهجویان افغان شود. گونتر بورکهارت، مدیر «پرو آزول» گفت: «ما به سبزها در ایالت‌های هسن، بادن ووتمبرگ و هامبورگ رجوع می‌کنیم تا هر چه از دست‌شان برمی‌آید برای جلوگیری از اخراج پناهجویان انجام دهند.»

آنتون هوفرایتر، رئیس فراکسیون حزب سبزها این اقدام را «بازی بی‌رحمانه» توماس دو میزر، وزیر کشور (از حزب دمکرات مسیحی) دانست.

حزب چپ‌ها نیز با در نظر گرفتن بی‌ثباتی و ناامنی در افغانستان، بازگرداندن پناهجویان افغان را اقدامی غیرانسانی خواند.

سازمان «پزشکان بین‌المللی برای جلوگیری از جنگ هسته‌ای» (IPPNW) نیز استرداد پناهجویان افغان را نقض حقوق بشر دانست.

از سوی دیگر، یواخیم هرمان، وزیر امور داخلی ایالت بایرن آلمان ضمن بیان این‌که در میان پناهجویانِ مستردشده هشت نفر از این ایالت بودند اعلام کرد که باز هم پناهجویان افغان به کشورشان بازگردانده خواهند شد.

او افزود پناهجویان مستردشده به «ولایت‌های امن افغانستان» منتقل می‌شوند.

در اولین اقدام افزون بر هشت پناهجوی افغان از ایالت بایرن، پناهجویان دیگر از ایالت‌های بادن وورتمبرگ، نوردراین وست فالن، هسن، هامبورگ و زارلند بودند.

هورست زیهوفر، دبیرکل اتحادیه سوسیال مسیحی بایرن، حزب حاکم در ایالت بایرن و از احزاب دولتی ائتلافی آلمان، شامگاه چهارشنبه ۱۴ دسامبر / ۲۴ آذر در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «ای‌.آر.‌دی» اظهار امیدواری کرد که استرداد پناهجویان افغان اقدامی فقط برای یک بار نباشد.

زیهوفر گفت با بازگرداندن پناهجویانی که درخواست‌شان رد شده است نیروهای تندرو دیگر در آلمان موفقیتی نخواهند داشت.

با وجود بی‌ثباتی و ناامنی در افغانستان، دولت آلمان قصد دارد ۱۲ هزار پناهجوی افغان را اخراج کند.

اخراج پناهجویان افغان بحث‌برانگیز است، زیرا در بسیاری از مناطق افغانستان همچنان بین نیروهای دولتی و اسلامگرایان افراطی طالبان درگیری نظامی وجود دارد و همواره در این کشور حملات تروریستی انجام می‌شود.

به‌گفته «پرو آزول» و رسانه‌های آلمان پیش از این قرار بود یک هواپیما با ۵۰ سرنشین افغان به‌سمت کابل پرواز کند. پلیس آلمان و مسئولان فرودگاه اظهارنظر در این‌باره را به وزارت کشور واگذار کردند. وزارت کشور نیز از توضیح در مورد چنین اقدامی شانه خالی کرد.

دادگاه قانون اساسی پیش از حرکت هواپیمای حامل پناهجویان افغان مانع از استرداد یک پناهجو شده بود. دادگاه این مسئله را مطرح کرد که آیا با در نظر گرفتن شرایط افغانستان، استرداد پناهجویان افغان از منظر قانون اساسی توجیه‌پذیر است. پناهجوی ۲۹ ساله پس از مدتی اخراج شد و رسیدگی به درخواست پناهندگی او پس از استرداد به‌سختی ممکن است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.