ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تخلیه شرق حلب از شورشیان و مجروحان

بر اساس نخستین برآوردها، در مجموع ۱۵ هزار نفر از شورشیان و اعضای خانواده‌شان می‌بایست از شرق حلب به تدریج خارج شوند

بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه در یک پیام ویدیویی از تسلطش بر شهر جنگ‌زده حلب به عنوان «آزادی حلب» یاد کرد و آن را یک «لحظه تاریخی» خواند.

اسد در این پیام ویدیوئی گفت:

«آنچه که امروز در حلب اتفاق افتاد، در تاریخ ثبت می‌شود. بعد از این حادثه دیگر جهان مانند سابق نخواهد بود.»

بر اساس نخستین برآوردها، در مجموع ۱۵ هزار نفر از شورشیان و اعضای خانواده‌شان می‌بایست از شرق حلب به تدریج خارج شوند

در این میان مجروحان نیز به تدریج از شرق حلب که تا پیش از این تحت کنترل شورشیان بود تخلیه می‌شوند. تلویزیون دولتی سوریه پنجشنبه ۱۵ دسامبر تصاویری را از تخلیه شورشیان پخش می‌کرد. در این تصاویر ستونی از آمبولانس‌ها هم مشاهده می‌شد که در حال تخلیه مجروحان بودند.

ارتش سوریه و ناظران بین‌المللی گزارش داده‌اند که تاکنون چند صد نفر از ساکنان شرق حلب تخلیه شده‌اند. انتظار می‌رود که تخلیه بخش‌های شرقی حلب از شورشیان به درازا بکشد. روسیه سلامت آن‌ها را تضمین کرده و سربازان روسی از اتوبوس‌های حامل شورشیان محافظت می‌کنند.

شبکه تلویزیونی المیدان، از رسانه‌های نزدیک به حکومت سوریه، تصاویری هم از ستون آمبولانس‌های صلیب سرخ جهانی و هلال احمر سوریه منتشر کرده است. این آمبولانس‌ها از شرق به غرب حلب می‌رفتند.

در نخستین ساعات روز در مجموع ۹۵۱ نفر از شورشیان و خانواده‌هایشان زیر نظر سربازان روسیه از شهر خارج شدند. یک سوم این اشخاص شبه‌نظامیانی بودند که بر اساس توافق آتش‌بس اجازه پیدا کرده‌اند با سلاح‌های سبک شهر را ترک کنند.

بر اساس نخستین برآوردها، در مجموع ۱۵ هزار نفر از شورشیان و اعضای خانواده‌شان می‌بایست از شرق حلب به تدریج خارج شوند. آن‌ها به استان ادلیب در جنوب غربی حلب منتقل می‌شوند. بخش‌های وسیعی از ادلیب همچنان تحت کنترل شورشیان قرار دارد.

سازمان ملل برآورد کرده است که بیش از ۱۰۰ هزار نفر از مخالفان اسد به استان ادلیب منتقل شوند.

سازمان ملل اعلام کرده است که با ترکیه در حال مذاکره است با این هدف که برای رانده‌شدگان و آوارگان، اردوگاه تأسیس کند.

یکی از اندک روزنامه‌نگاران مستقل که در حلب حضور دارد به خبرگزاری آلمان گفته است که تخلیه شرق حلب از شورشیان و مجروحان به خوبی انجام می‌شود و در مجموع سازمان یافته است.

در شرق حلب همچنان هزاران نفر از مردم جنگ‌زده در خانه‌های ویران یا نیمه‌ویران زندگی می‌کنند. آب، غذا و دارو کمیاب است و به دلیل قطع برق و نبود سوخت کافی، مردم از سرما هم رنج می‌برند.

شهردار شرق حلب در اجلاس سران کشورهای اتحادیه اروپا که پنجشنبه ۱۵ دسامبر در بروکسل برگزار شد از کشورهای اروپایی خواست ناظرانی را به حلب اعزام کنند. بریتا حاجی حسن، شهردار شرق حلب گفت: «دست‌کم جان ۵۰ هزار نفر از ساکنان حلب در خطر است. احتمال قتل عام آن‌ها وجود دارد.»

سران کشورهای اروپایی قصد دارند در قطع‌نامه پایانی اجلاس بروکسل حکومت بشار اسد را محکوم کنند. بریتا حاجی حسن هم در پایان اجلاس سخنرانی خواهد کرد.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • nader

    اوباما نه تنها نسبت به نمایش همبستگی با معترضان به تقلب در انتخابات سال ۱۳۸۸ ریاست جمهوری در ایران تمایلی نداشت، بلکه از این ترس داشت که تظاهرات آن روزها تماس مخفی او با رهبری جمهوری اسلامی را به خطر بیاندازد. جی سالامون، خبرنگار وال استریت جورنال، در کتاب جدیدش "جنگ های ایران" جزییات جدیدی را از چگونگی عملکرد باراک اوباما برای پرهیز از جنبش سبز آشکار می کند. در پشت صحنه، اوباما به نظر مشاوران اش بی اعتنایی می کرده است. آنها می خواستند آمریکا همان گونه که در گذارهای مشابه کشورها از دیکتاتوری به دموکراسی عمل کرده عمل کند و پیام هایی حاکی از حمایت از معترضان در ایران بفرستند. رییس جمهوری آمریکا حتی به سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا (سی آی ای) دستور می دهد تماس ها با بعضی حامیان جنبش سبز را متوقف کند.!! مخالفان جمهوری اسلامی در خارج از ایران خواستار حمایت اوباما از قیام مردم بودند. مخالفان رژیم در داخل ایران چنین حمایتی را مخرب می دانستند. در آخر اوباما هیچ کاری نکرد، ولی رهبر جمهوری اسلامی در هر شکل او را به تحریک به انقلاب در ایران متهم کرد. در صربستان، اسلوبودان میلوسویچ مخالفانش را متهم می کرد که مهره دولت آمریکا هستند ولی مردم نهایتا دیکتاتور را از قدرت پایین کشیدند؛ در این راستا وزارت خارجه آمریکا در مجارستان برنامه های آموزش مقاومت بی خشونت برای فعالین صرب برگزار می کرد. باراک اوباما از ابتدای ریاست جمهوری اش تلاش کرد روحانیون حاکم بر جمهوری اسلامی را از دشمن به دوست بدل کند و هر چند تحریم های اقتصادی سنگینی علیه ایران وضع کرد اما در نامه هایی به خامنه ای تاکید داشت که آمریکا در پی تغییر رژیم در ایران نیست.! وقتی باراک اوباما خط قرمز تعیین شده خود برای حمله به سوریه در صورت استفاده بشار اسد از جنگ افزار شیمیایی را زیر پا گذاشت!، مقامات آمریکایی و ایرانی به او گفته بودند مذاکرات هسته ای در صورت مداخله نظامی آمریکا علیه اسد متوقف خواهد شد. رییس جمهوری آمریکا حتی برنامه مستند کردن موارد نقض حقوق بشر در ایران را متوقف کرد!

  • Farid

    بشار اسد «تصرف حلب بمباران شده مخروبه » را با رویدادهای تاریخی دوره پیامبران مقایسه کرد!! این جنایتکار جنگی میخواهد بر خرابه ها و ارواح کشته شدگان حکومت کند؟ا