ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ترامپ یک یهودی تندرو را برای سفارت اسراییل نامزد کرد

دیوید فریدمن که به عنوان سفیر آینده آمریکا در اسراییل معرفی شده، می‌خواهد سفارت آمریکا را به اورشلیم منتقل کند. او با شهرک‌سازی و تصرف کرانه باختری موافق است.

رییس جمهوری منتخب آمریکا دونالد ترامپ، روز پنج شنبه دیوید فریدمن، یک وکیل متخصص امور ورشکستگی را که به راست‌های تندروی اسراییلی نزدیک است، به عنوان کاندیدای خود برای سفارت اسراییل معرفی کرد.

دیوید فریدمن در کنار ترامپ

فریدمن که دیدگاهش در تقابل مستقیم با دو دهه سیاست‌های آمریکا در قبال اسراییل قرار دارد، به سرعت به این خبر واکنش نشان داد و در بیانیه‌ای نوشت که آماده انجام ماموریت خود به عنوان سفیر آمریکا در اورشلیم است.

در طول چند دهه ریاست جمهوری دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در آمریکا، سفارت این کشور در اسراییل در شهر تل‌آویو قرار داشته و وزارت خارجه آمریکا همواره تاکید کرده که تکلیف اورشلیم به دلیل اینکه هم اسراییل و هم فلسطینی‌ها بر سر آن مناقشه دارند و آن را پایتخت خود می‌دانند، باید از طریق مذاکراتی به موازات مذاکرات صلح مشخص شود.

فریدمن که هیچ نوع تجریه دپلماتیک ندارد، گفته که باور ندارد که تصرف کرانه باختری رود اردن از سوی اسراییل غیرقانونی است. او از شهرک‌سازی اسراییل‌ حمایت می‌کند؛ چیزی که آمریکا دهه‌هاست آن را محکوم می‌کند و مانع تحقق صلح می‌داند.

تیم انتقالی دونالد ترامپ بر سابقه طولانی فریدمن درباره اسراییل تاکید کرده و او را یکی از حامیان این کشور دانسته که همسو با سیاست‌های آمریکا درباره اسراییل است.

در بیاینه تیم انتقالی آمده: «دو کشور از روابط  خاص مبتنی بر احترام متقابل برخوردارند و هر دو در راه آزادی و دموکراسی گام بر می‌دارند. با کاندیدا کردن فردیمن، رییس جمهوری منتخب تعهد خود را به حفظ روابط آتی با اسراییل و برقراری روابط ویژه استراتژیک، نظامی، فن‌آوری و اطلاعاتی میان دو کشور نشان می‌دهد.»

این بیانیه تاکید کرده که فریدمن عبری را سلیس صحبت می‌کند و یک عمر در زمینه تاریخ اسراییل تحصیل کرده است.

مدیر اجرایی یهودیان جمهوری‌خواه، مت بروکس، این انتخاب را یک «پیام قدرتمند» برای جامعه یهودیان دانسته است.

اما در میان گروه‌های غیر جمهوری‌خواه، نگرانی‌های عمیقی درباره این انتخاب به وجود آمده است. جی استریت، یک موسسه لابی‌گر که انتقاداتی به برخی از سیاست‌های اسراییل دارد، در بیانیه خود گفته که به شدت با این نامزدی مخالف است.

بنا بر بیانیه این موسسه، فریدمن به روشنی یهودیان آمریکایی به ویژه بنیانگذاران جی استریت را  که از یافتن راه حلی برای دو دولت اسرائیل و فلسطین حمایت می‌کنند، تحقیر می‌کند.

در بیانیه جی استریت آمده که فریدمن در ماه ژوئن در وب سایت «آروتز شوا» که یک سازمان رسانه‌ای اسرائیلی است، جی استریت را با کاپوها، یهودیانی که در طول هولوکاست با نازی‌ها همکاری داشتند مقایسه کرده است.

او نوشته که کاپوها واقعا ظالم بودند اما جی استریتی‌ها روی مبل‌های راحت خود در آمریکا نشسته‌اند و خواهان نابودی اسراییل‌اند. بدتر از آنها وجود ندارد.

 همچنین از منابع مختلف نقل شده که در نشست خصوصی چهره‌های سیاست خارجی آمریکا و اسراییل که ماه گذشته برگزار شد، فریدمن در پاسخ به سوالی درباره تمایلش به دیدار با برخی از گروه‌های یهودی از جمله جی استریت گفته که ممکن است با برخی از اشخاص دیدار کند اما با این گروه دیدار نخواهد کرد.

دانیل لوی یکی از اعضای سابق مذاکره‌کنندگان صلح اسراییل، گفته که با معرفی چنین فرد تندرویی به عنوان سفیر آمریکا در اسراییل، ترامپ امنیت اسراییل و آمریکا را به خطر خواهد انداخت و آنگاه فلسطینی ها را برای عواقب آن محکوم خواهد کرد.

لوی گفته که انتخاب چنین نامزدی به ناامنی در کل منطقه خواهد انجامید؛ به ویژه که این سفیر قصد داشته باشد سفارت آمریکا را به اورشلیم منتقل کند.

تیم ترامپ در بیانیه خود نوشته‌اند که فریدمن، ۴۵ سال قبل مراسم بار میتزواه (جشن تکلیف یهودیان) خود را در اورشلیم در دیوار حائل غربی انجام داده: محلی که مقدس‌ترین مکان برای عبادت یهودیان است.

این محل اکنون محل مسجد الاقصی، سومین مکان مقدس مسلمانان است. تسلط بر این مکان یکی از مناقشات اسراییل و فلسطینیان است و به خشونت میان دو طرف دامن می‌زند.

اخیرا دیوار حايل غربی، عامل درگیری‌هایی میان مقامات ارتدوکس که کنترل این مکان را در دست دارند با برخی از یهودیان لیبرال شدند. یهودیان لیبرال اغلب اهل آمریکای شمالی هستند و با ممنوعیت عبادت زنان در این محل مخالف‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • hasani

    «دونالد ترامپ» رئیس جمهور منتخب آمریکا، «جاش ارنست» سخنگوی کاخ سفید را فردی احمق خواند. سخنگوی کاخ سفید پیش تر ترامپ را به تشویق روسیه برای حملات سایبری به آمریکا به هنگام رقابت های انتخاباتی متهم کرده بود. سخنگوی کا خ سفید همچنین مدعی وجود ارتباط مالی میان ترامپ و روسیه شده بود. ترامپ در واکنش به این اتهامات، سخنگوی کاخ سفید را فردی احمق توصیف کرد و گفت: نمی دانم این مرد احمق جاش ارنست آیا با اوباما صحبت می کند. انتخاب یک سخنگو بسیار مهم است. این فرد احمق بسیار رکیک صحبت می کند.