ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

توقف تخلیه ساکنان شرق حلب: ادامه درگیری‌ها بین شورشیان و ارتش سوریه

۵۰ هزار نفر از ساکنان شرق حلب در انتظارند که شهر را ترک کنند. پس از نقض آتش‌بس وزارت دفاع روسیه اعلام کرده عملیات تخلیه به پایان رسیده است.

تخلیه شرق حلب از شورشیان و غیر نظامیان همچنان با آهنگی کند تا ساعت ۱۰ صبح ۱۶ دسامبر ( به وقت اروپای مرکزی) ادامه داشت، اما به زودی صدای دو انفجار شنیده شد و عملیات تخلیه متوقف شد.

یکی از ساکنان محله «الرشیدین» در شرق حلب. با یک بغل نان، به انتظار اتوبوسهای سبزرنگ بشار اسد

خبرگزاری فرانسه، ساعت ۱۳ جمعه ۱۶ دسامبر گزارش داد که  وزارت دفاع روسیه اعلام کرده است عملیات تخلیه ساکنان شرق حلب به پایان رسیده.

هزاران نفر در انتظارند که شهر را ترک کنند. استفان دمیسترا، فرستاده ویژه سازمان ملل به خبرگزاری‌ فرانسه اطلاع داده که دست‌کم ۵۰ هزار نفر می‌بایست از حلب به استان ادلب در شمال غربی سوریه انتقال پیدا کنند. ۴۰ هزار نفر از آنان غیر نظامی‌اند.

در همان حال خبرگزاری فرانسه گزارش داده که شورشیانی که موفق نشدند یا نمی‌خواستند حلب را ترک کنند، در خانه‌های بخش‌های شرقی حلب سنگر گرفته‌اند. ارتش سوریه برای تسخیر این مناطق به روی شورشیان آتش گشوده است.

خبرگزاری دولتی سنا در سوریه شورشیان را متهم کرده که قصد داشتند سلاح‌های سنگین خود را به خارج شهر انتقال دهند و چند نفر را هم به گروگان گرفته بودند.

چکیده‌ای از آخرین تحولات، گزارش‌ها و واکنش‌ها بعد از  نقض آتش‌بس در حلب:

  • سازمان ملل

پس از نقض آتش‌بس، سازمان ملل از سازمان‌ها و نهادهای حقوق بشری و از امدادگران خواسته است که حلب را ترک کنند.

الیزابت هاف، نماینده سازمان بهداشت جهانی در سوریه به خبرگزاری فرانسه گفته است که حدس می‌زند مقامات روسی این موضوع را به سازمان ملل اطلاع داده‌اند.

از آغاز تخلیه ساکنان شرق حلب تا نقض آتش‌بس فقط ۸ هزار نفر از شورشیان و غیر نظامیان موفق شدند این شهر را ترک کنند. وزارت دفاع روسیه اما می‌گوید ۹۵۰۰ نفر از ساکنان شهر حلب که نیمی از آن‌ها غیر نظامی بودند از این شهر خارج شده‌اند.

  • هلال احمر

هلال احمر ترکیه، پس از نقض آتش‌بس در حلب اعلام کرده که ۵۰ تن از مجروحان شرق حلب را برای مداوا به شهر مرزی چیلوه‌گزو منتقل کرده است.

کریم کینیک، مدیر هلال احمر ترکیه به خبرگزاری فرانسه گفته است که مجروحان، جملگی از شهروندان غیر نظامی‌ ساکن شرق حلب بوده‌اند.

چکیده‌ای از آخرین تحولات، گزارش‌ها و واکنش‌ها از شامگاه گذشته تا نقض آتش‌بس در حلب:

  • سازمان بهداشت جهانی:

الیزابت هاف، نماینده سازمان بهداشت جهانی در غرب حلب به خبرگزاری‌ها گفته است که بدون هیچ توضیحی به رانندگان وسایل نقلیه دستور داده شده که شرق حلب را ترک کنند.

گزارش‌ها متناقض است. خبرگزاری رویترز حدود ۱۰ صبح ۱۶ دسامبر (به وقت اروپای مرکزی) گزارش داد که صدای چندین انفجار در شرق حلب شنیده شده. دولت سوریه می‌گوید شورشیان آتش‌بس را نقض کرده‌اند. در هر حال تخلیه شرق حلب از ساکنانش متوقف شده است.

  • صلیب سرخ جهانی

صلیب سرخ جهانی به خبرگزاری فرانسه گفته است که از آغاز تخلیه شرق حلب، چند هزار نفر از غیر نظامیان که اغلب آن‌ها جنگ‌زده و ترسخورده بودند همراه با تعدادی از شورشیان به خارج از شهر منتقل شده‌اند.

به گزارش صلیب سرخ جهانی در شامگاه گذشته تخلیه شورشیان و غیر نظامیان با اتوبوس‌های سبز رنگ ادامه داشت. جمعه ۱۶ دسامبر هم همچنان تخلیه ساکنان شرق حلب ادامه پیدا می‌کند.

اینگی سدکی، سخنگوی کمیته صلیب سرخ جهانی به خبرگزاری فرانسه گفته است: «اتوبوس‌ها و آمبولانس‌ها بی‌وقفه بین آخرین محلات شرقی حلب که تحت کنترل شورشیان بود و استان ادلب در آمد و شد بودند.»

  • فعالان حقوق بشر

گروهی از فعالان حقوق بشر که در جلب  به سر می‌برند به خبرگزاری آلمان گفته‌اند که تخلیه شرق حلب از شورشیان و غیر نظامیان به کندی پیش می‌رود.

هزاران نفر در برودت هوا به انتظار اتوبوس‌های بشار اسد ایستاده‌اند با این امید که از شهر خارج شوند. ظاهراً اتوبوس‌ها کافی نیستند.

دولت سوریه اعلام کرده است که تاکنون فقط ۸ هزار نفر از شورشیان و غیر نظامیان به خارج از شهر منتقل شده‌اند.

  • کلاه سفیدها

«دفاع غیر نظامی سوریه» که با نام «کلاه سفیدها» شناخته می‌شوند سازمانی‌ست که برای حمایت و نجات حان شهروندان سوری تشکیل شده. این نهاد امدادرسان، هم‌زمان با تخلیه شرق حلب از شورشیان و غیر نظامیان گزارشی به سازمان ملل ارائه داده است.

خبرگزاری رویترز گزارش داده است که کلاه‌سفیدها در گزارش ۳۹ صفحه‌ای‌شان به سازمان ملل، روسیه را به جنایت جنگی متهم کرده‌اند. بر اساس این گزارش در اثر بمباران جنگنده‌های ارتش روسیه، در حلب ۱۲۰۷ غیر نظامی، از جمله ۳۸۰ کودک کشته شده‌اند.

در گزارش یاد شده ۳۰۴ بمباران مناطق مسکونی حلب توسط جنگنده‌های ارتش روسیه در فاصله بین ژوئن تا اکتبر سال جاری فهرست شده است.

  • وزارت خارجه آمریکا

جان کری، وزیر خارجه آمریکا خواهان یک آتش‌بس پایدار و بلندمدت در حلب شد. او شامگاه گذشته در واشنگتن گفت: «هیچ دلیل موجه‌ای برای خشونت‌هایی که ارتش سوریه، ایرانی‌ها و روسیه در حلب مرتکب شدند وجود ندارد.»

وزیر خارجه آمریکا گفت: «انسان‌های آواره به هیچ وجه نباید مورد حمله و تعرض قرار بگیرند.»

او به جنگ بوسنی و قتل عام ۸ هزار نفر از آوارگان اشاره کرد و گفت چنین قتل عام‌هایی به هیچ‌وجه نباید در سوریه تکرار شود.

  •  وزارت دفاع فرانسه

فرانسه از سازمان ملل خواسته است با فرستادان ناظرانی، تخلیه شرق حلب از شورشبان و غیر نظامیان را زیر نظر بگیرد.

سازمان ملل هفته گذشته ارتش سوریه و هم‌پیمانانش را متهم کرده بود که در اقداماتی خودسرانه غیر نظامیان شرق حلب را در خانه‌هایشان به گلوله بسته‌اند.

وزارت دفاع فرانسه حکومت بشار اسد را متهم کذده است که در زندان‌ها، عده‌ای از غیر نظامیان شرق حلب را شکنجه داده است.

  • وزارت خارجه آلمان

فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر خارجه آلمان اما از اینکه تخلیه شرق حلب از شورشیان و غیر نظامیان آغاز شده، اظهار خشنودی کرده است. او اعلام کرده که اکنون حکومت اسد، ایران و روسبه مسئول جان و سلامت غیرنظامیان و شورشیان شرق حلب‌‌اند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.