ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

روش‌های جدید میانجیگری صلح برای زنان افغانستان

زنان پیشگام افغانستان مهارت‌های گفتمان و میانجیگری مدرن دریافت می‌کنند تا در جریان صلح فعال‌تر از قبل حضور داشته باشند.

 روز ۱۴ ماه دسامبر، دومین دوره آموزشی سفارت سوئد و آکادمی فالکه برنارد  در کابل برای زنان فعال و کنشگر اجتماعی به پایان رسید. اهداف این سری دوره‌های آموزشی که قرار است حدود چهار ماه دیگر تکرار بشود، بالا بردن توانایی زنان فعال افغانستان در جریان مذاکرات صلح و میانجیگری بین گروه‌های مختلف جامعه است.

عکس تزیینی

ایریک فان شان، رئیس بخش سیاسی سفارت سوئد در کابل، به رادیو زمانه گفت که امید است پس از پایان این سری دوره‌های آموزشی زنان فعال افغانستان بتوانند راه و شیوه‌های مدرن را به کار بگیرند تا وارد گفتمان صلح و تصمیم‌گیری‌های مستقیم سیاسی در جامعه بشوند. آقای شان معتقد است که تا امروز حضور زنان در جریان صلح کم‌رنگ بوده و هدف این دوره‌ها پررنگ کردن حضور آنها  در آینده نزدیک است.

در این دوره‌ آموزشی، ۳۲ زن از زنان فعال افغانستان در صحنه جامعه شرکت داشتند که اکثر آنها در حال حاضر در شورای عالی صلح فعالیت می‌کنند و برخی هم استاد دانشگاه و از چهره‌های دولتی از ولایات مختلف و دوردست کشور هستند. آقای فان شان معتقد است که این دوره‌ها زمینه خوبی برای این زنان فراهم می‌کند که با هدف و آگاهی بیشتر وارد گفتمان صلح در جامعه بشوند.

ایریک فان شان، حدود شش ماه است که در کابل به سر می‌برد و چند سالی است در حال یادگیری فارسی است. او به رادیو زمانه می‌گوید قبل از همکاری‌اش با سفارت سوئد در کابل، به مدت سه سال نیز در سفارت سوئد در تهران کار کرده است.

به صحبت‌های ایریک سالمگرین فان شان، رئيس بخش سیاسی سفارت سوئد در کابل، می‌توانید در اینجا گوش دهید:

سمیرا حمیدی، رئیس هیات مدیره شبکه زنان افغانستان، مشاور مستقل حقوقی در کابل، یکی از شرکت کنندگان در این دوره‌های آموزشی است و در باره اهمیت این دوره ‌ها به رادیو زمانه گفت که برای اولین بار است که از ولایت های افغانستان هر کدام یک زن فعال انتخاب شده که هر یک در ولایت خود مسئولیت مهمی بر عهده دارند. برای مثال، این زنان رئیس شوراهای ولایتی، فعالین حقوق زن و رئیسان سازمان‌های امور زنان و برخی هم اعضای شورای عالی صلح بوده‌اند.

خانم حمیدی می‌گوید خوبی حضور این زنان در چنین برنامه‌های آموزشی این است که آنها مستقیم و از روز بعد می‌توانند آموخته‌های خود را به کار بگیرند و آنچه را آموخته‌اند بین دیگر همکاران خود تکثیر کنند. اینها زنانی هستند که در جریان صلح چه در مقیاس خانواده، ولایت و کشور دخیل هستند و نیاز دارند این کار را با آموزش بیشتر و آگاهی نظری و عملی بیشتری انجام دهند. مختصصان آکادمی فالکه برنارد سوئد این مسئولیت را بر عهده داشتند تا تجربه‌های جامعه پیشرفته را در اختیار زنان فعال افغانستان قرار بدهند.

به صحبت‌های کامل سمیرا حمیدی می توانید در این جا گوش دهید. خانم حمیدی همین طور نظر خود را در باره نقش زنان فعال و خانه‌نشین افغانستان در سال 2016 نیز می‌گوید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.