ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مذاکره وزرای خارجه ایران و ترکیه درباره تخلیه ساکنان شرق حلب

مولود چاووش اوغلو با محمد جواد ظریف و رجب طیب اردوغان با ولادیمیر پوتین و حسن روحانی گفت‌و گو کردند. ترکیه خواهان از سرگیری تخلیه شرق حلب از ساکنانش است.

دولت ترکیه از جمهوری اسلامی خواسته است از طرح تخلیه کامل ساکنان شرق حلب حمایت کند.

تلاش جامعه جهانی برای یاری‌رسانی به ساکنان شرق حلب

آخرین ستون اتوبوس‌های سبزرنگ بشار اسد و آمبولانس‌هایی که مشغول تخلیه شورشیان، غیر نظامیان و مجروحان شرق حلب بودند، در اثر دو انفجار که منشأ آن معلوم نیست، متوقف شدند. سپس ساعت ۱۳ جمعه ۱۶ دسامبر  وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که عملیات تخلیه ساکنان شرق حلب به پایان رسیده است.

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه برای یافتن راه حلی برای تخلیه باقی ساکنان شرق حلب با همتای ایرانی خود، محمد جواد ظریف گفت‌و‌گو کرده است.

از آغاز تخلیه ساکنان شرق حلب تا نقض آتش‌بس فقط ۸ هزار نفر از شورشیان و غیر نظامیان موفق شدند این شهر را ترک کنند. وزارت دفاع روسیه اما می‌گوید ۹۵۰۰ نفر از ساکنان شهر حلب که نیمی از آن‌ها غیر نظامی بودند از این شهر خارج شده‌اند.

به گفته چاووش‌اوغلو، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه هم درباره نحوه تخلیه ساکنان شرق حلب با ولادیمیر پوتین و حسن روحانی، رؤسای جمهوری روسیه و ایران گفت‌و‌گو کرده.

یکی از چالش‌ها اسکان دادن شورشیان و غیرنظامیان در سوریه یا در ترکیه است. چاووش‌اوغلو گفته است به نظر ترکیه شورشیان و غیرنظامیان حلب می‌بایست همچنان در سوریه اقامت کنند. ترکیه اما اعلام آمادگی کرده که سالمندان، بیماران و مجروحان شرق حلب را بپذیرد.

هزاران نفر در انتظارند که شهر را ترک کنند. استفان دمیسترا، فرستاده ویژه سازمان ملل به خبرگزاری‌ فرانسه اطلاع داده که دست‌کم ۵۰ هزار نفر می‌بایست از حلب به استان ادلب در شمال غربی سوریه انتقال پیدا کنند. ۴۰ هزار نفر از آنان غیر نظامی‌اند.

سازمان ملل هشدار داده که توقف تخلیه ساکنان شرق حلب جان صدها کودک را به خطر می‌اندازد. آنتونی لیک، مدیر اجرایی یونیسف گفته است: «ما به شدت نگران سرنوشت کودکان حلب‌ایم. اگر این کودکان هر چه سریع‌تر از شهر خارج نشوند، امکان دارد، زندگی‌شان به خطر بیفتد.»

در ساعت‌های گذشته در مجموع حدود ۲۷۰۰ کودک از ساکنان شرق حلب از این شهر به جای دیگری منتقل شدند. یونیسف اعلام آمادگی کرده که به یاری کودکان شرق حلب بشتابد.

بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل هم خواهان تخلیه هرچه سریع‌تر ساکنان شرق حلب شده است. به گفته بان کی‌مون «حلب اکنون مترداف جهنم است.»

فرانسه و آلمان خواهان اجلاس فوق‌العاده شورای امنیت سازمان ملل شده‌اند. اگر این اجلاس تشکیل شود، یکی از موضوعات مورد بحث فرستادن ناظران سازمان ملل به حلب برای نظارت بر روند تخلیه ساکنان شرق این شهر خواهد بود. ایالات متحده آمریکا از این پیشنهاد استقبال کرده، اما روسیه بدبین است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • خ ا م ن ی

    آنچه من بعنوان یک فرد معولی علاقه مند مظالعه اخبار و تحلیل های سیاسی طی سی سال متوجه شدم این است که، که چیزی به نام درس عبرت گرفتن نیست. منظور از درس عبرت، یعنی اصلاح رژیم سیاسی در جهت خیر و نه شر! البته رژیم ها به گمان خودشان اهل انتقاد و عبرت گیری هستند ولی چیزی دنبالش هستند شر است. شرارت گرایی واقعیت انها است. مثلا کی نداند دشمن تراشی امری نابخردانه است. دیگر هر بچه دبستانی جز اولی اموخته هایش است ولی باز می بینیم از کارهای رایج حکومت ها دشمن تراشی است.!چرا؟ دقیقا همین است که موی گویم، حکومت خیرگرا نیستندو شرگرا هستند اغلب! حاکمان، چنان مست غرور جاه و حکومت هستند که گمان می کنند این وضع ابدی است! ولی بارها و بارها این گونه بوده است. سرنوشت حکامیت سکولار اسدها، تکرار مکررات است. غررو و استکبار، به حد کشور خود راضی نبودن. این سرنوشتی است که در کمین همه حکومت ها است از اردوغان تا پوتین و غیره.

  • nader

    متاسفانه بنیادگرایان حاکم بر ایران با دخالت در عراق و سوریه و لبنان و یمن چهار کشور منطقه را درگیر آشوب و ناامنی و جنگ کرده اند. در حالیکه ملّت ایران و ملل منطقه در فقر و فساد می­سوزند، ابوبکر بغدادی و سید علی خامنه­ای هر یک مدّعی تسلّط بر جهان اسلام هستند و منطقه را به آتش و خون کشیده اند. براستی چه تفاوتی بین دولت اسلامی داعش و جمهوری اسلامی وجود دارد؟