ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تهران دهان باز کرد؛ گودال ۱۲ متری خیابان مولوی

بار دیگر زمینی در تهران و در مجاورت کارگاه‌ مترو فرو ریخت و ساکنان اطراف آن تخلیه شدند. حفاری‌های مترو چقدر در پدیده نشست‌های تهران تأثیر دارند و تفاوت آن با پدیده فرونشست چیست؟

با فروریزش ۱۲ متری خاک و نشست زمین در یکی از کوچه‌های باریک خیابان مولوی در تهران ساختمان‌های اطراف این حادثه تخلیه شد.

عکس از خبرگزاری میزان

شنبه ۲۷ آذرماه، منابع داخلی در ایران گزارش دادند که نشست زمین در یکی از بافت‌های فرسوده تهران مجدداً حادثه آفرید، اما اینبار تلفاتی در پی نداشت.

اخبار اولیه از عمق این حادثه ضد و نقیض بود و در برخی خبرها عمق گودال خیابان مولوی تا ۲۰ متر برآیند شده بود.

سرانجام جلال ملکی، سخنگوی آتش‌نشانی تهران اعلام کرد در این حادثه  سطحی به وسعت۴۰ تا ۵۰ متر مربع در محله قدیمی مولوی به عمق سه تا چهار متر نشست کرد. گفته شده که عمق ریزش خاک در حدود ۱۲ متر است.

این حادثه در مجاورت هواکش کارگاه خط ۷ مترو تهران رخ داد.

ساعاتی پس از این حادثه شهرداری تهران در بیانیه‌ای اعلام کرد که به دنبال ایجاد شکاف و ناپایداری در محدوده خیابان مولوی و به منظور ایمن سازی محدوده، شهروندان این محل در هتل اسکان می‌یابند.

تفاوت نشست و فرونشست زمین

حفاری‌های مترو و سستی خاک از اصلی‌ترین دلایل نشست‌های مستمر زمین در تهران عنوان می‌شود.

فرمانداری تهران تأیید کرده بود که اغلب نشست‌ها در خیابان‌هایی اتفاق می‌افتد که در اطراف آن حفاری‌های مترو جاری است − پروژه‌ای با طول ۱۰۰ کیلومتر در زیر سطح تهران.

تهران علاوه بر نشست و فرو ریزش، با پدیده دیگری نیز مواجه است: فرونشست زمین(land subsidence). نشست زمین در مجموع به حوداث مرتبط با حفاری‌های زیرزمینی اطلاق می‌شود اما فرونشست معمولاً به سبب برداشت بیش از حد و خشک شدن سفره‌های آب‌های زیر زمینی رخ می‌دهد.

تهران رکورددار فرونشست زمین در دنیاست. مقامات سازمان محیط زیست ایران می‌گویند زمین در تهران سالانه ۳۶ سانتی متر فرونشست دارد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.