ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

استفاده ائتلاف سعودی از بمب‌های خوشه‌ای بریتانیایی در یمن تأیید شد

دولت بریتانیا و خبرگزاری عربستان سعودی گزارش ماه سپتامبر، مبنی بر استفاده ائتلاف عربی به‌رهبری عربستان سعودی از بمب‌های خوشه‌ای ساخت بریتانیا در جنگ یمن را تأیید کردند.

دولت بریتانیا و خبرگزاری عربستان سعودی گزارش ماه سپتامبر، مبنی بر استفاده ائتلاف عربی به‌رهبری عربستان سعودی از بمب‌های خوشه‌ای ساخت بریتانیا در جنگ یمن را تأیید کردند.

در جنگ یمن از آوریل ۲۰۱۵ تا فوریه ۲۰۱۶ دست‌کم ۲۰ بار از بمب‌های خوشه‌ای استفاده شده است. ـ عکس از آرشیو

مایکل فالن، وزیر دفاع بریتانیا، دوشنبه ۱۹ دسامبر / ۲۹ آذر در پارلمان این کشور موضوع استفاده ائتلاف عربی از بمب‌های خوشه‌ایِ ساخت بریتانیا را تأیید کرد.

پیش از او، خبرگزاری رسمی عربستان سعودی نیز گزارش داد که بمب‌های خوشه‌ای از نوع بی‌ال ـ ۷۵۵ در یمن مورد استفاده قرار گرفته است. با این حال این خبرگزاری نوع استفاده از این بمب‌ها را «محدود» عنوان کرده و گفته است بمب‌های خوشه‌ای در مناطقی که غیرنظامیان حضور داشتند مورد استفاده قرار نگرفته است.

بریتانیا عضو ائتلاف عربستان سعودی نیست اما به این کشور سلاح می‌فروشد.

مایکل فالن تأکید کرد که بریتانیا از سال ۱۹۸۹ به این سو به عربستان سعودی بمب‌های خوشه‌ای نفروخته و بمب‌های مورد استفاده از همان قدیمی‌ها بوده‌اند که می‌بایست در برابر «اهداف نظامی مشروع» استفاده می‌شدند.

ائتلاف عربی به‌رهبری عربستان سعودی قول داده است که هیچ بمب خوشه‌ای ساخت بریتانیا از نوع بی‌ال ـ ۷۵۵ را مورد استفاده قرار ندهد. وزیر دفاع بریتانیا از این وعده استقبال کرد.

استفاده از بمب‌های خوشه‌ای بر اساس یک توافقنامه بین‌المللی از سال ۲۰۱۰ ممنوع اعلام شده است. برخلاف دولت بریتانیا، دولت عربستان سعودی هنوز در این‌باره به‌شکل رسمی اظهارنظری نکرده است.

بر پایه گزارشی که در ماه سپتامبر سال جاری منتشر شده بود، در جنگ یمن از آوریل ۲۰۱۵ تا فوریه ۲۰۱۶ دست‌کم ۲۰ بار از بمب‌های خوشه‌ای استفاده شده است. بسیاری از بمباران‌ها در مناطق مسکونی، بازارها، مدارس و بیمارستان‌ها انجام شده است.

دیده‌بان حقوق بشر که در این‌باره گزارش‌های سالانه منتشر می‌کند، خواهان فشار جهانی بر کشورهایی شده است که از بمب‌های خوشه‌ای استفاده می‌کنند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.