ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مرکل: داده‌های واقعه برلین حاکی از یک اقدام تروریستی است

صدراعظم آلمان در نخستین واکنش رسمی خود نسبت به رویداد یورش کامیون به بازار کریسمس برلین آن را «عملی غیرقابل درک» خواند. او عامل این اقدام را احتمالاً یک پناهجو عنوان کرد.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان رویداد حمله به بازار کریسمس برلین را «غیرقابل درک» توصیف کرد و آن را «روز دشواری برای آلمان» خواند. او گفت عامل این اقدام احتمالاً پناهجویی بوده که از سوی آلمان مورد حفاظت قرار گرفته بود. گفته می‌شود مظنون اصلی یک پاکستانی ۲۳ ساله است. در کنار او در کابین کامیون راننده لهستانی کامیون قرار داشت که با گلوله کشته شده بود.

آنگلا مرکل: براساس داده‌های موجود چنین برمی‌آید که این یک اقدام تروریستی بوده است

آنگلا مرکل سه‌شنبه ۲۰ دسامبر / ۳۰ آذر در یک نشست رسانه‌ای درباره رویداد برلین اظهارنظر کرد. او گفت: «براساس داده‌های موجود چنین برمی‌آید که این یک اقدام تروریستی بوده است.»

مرکل با بیان این‌که «امروز روز دشواری برای آلمان است» افزود این اقدام از آن رو نفرت‌انگیز است که اگر ثابت شود احتمالاً از سوی کسی صورت گرفته که در آلمان تقاضای پناهندگی کرده است.

شامگاه دوشنبه ۱۹ دسامبر / ۲۹ آذر، اندکی پس از ساعت ۲۰ به وقت محلی یک کامیون به سوی مردم حاضر در یک بازار کریسمس در بخش غرب شهر (City West) یورش برد. بیلان آسیب انسانی تاکنون ۱۲ کشته و ۴۸ زخمی بوده که حال برخی از زخمی‌ها وخیم گزارش شده است.

صدراعظم آلمان افزود تمام جزئیات این اقدام روشن خواهد شد و در حد قوانین کشور به‌شدیدترین مجازات محکوم خواهد شد.

آنگلا مرکل همچنین گفت به‌رغم این حمله، بازار کریسمس در میدان برایت‌شاید برلین همچنان  دایر خواهد بود. او قرار است بعد از ظهر روز سه‌شنبه از محل حادثه دیدار کند.

بازرسی مأموران پلیس از اردوگاه پناهجویان در فرودگاه سابق تمپلهوف برلین ـ عکس از آرشیو

بنا به‌گزارش‌های رسانه‌های آلمان به‌نقل از منابع امنیتی، حدود ۲۵۰ مأمور پلیس به اردوگاه پناهجویان در فرودگاه سابق تمپلهوف برلین رفته و این اردوگاه را مورد بازرسی قرار دادند. این اقدام پلیس ساعت سه بامداد سه‌شنبه ۲۰ دسامبر / ۳۰ آذر صورت گرفت و در آن واحدهای ویژه پلیس برلین شرکت داشتند. شمار مأموران پلیس در این عملیات پس از آن‌که معلوم شد خطری در بر ندارد و وضعیت آرام می‌ماند، به‌سرعت کاهش یافت. در این عملیات پلیس هیچ پناهجویی بازداشت نشد اما چهار مرد جوانِ حدود ۲۰ ساله مورد بازجویی قرار گرفتند.

سایت روزنامه دی‌تسایت آلمان به‌نقل از منابع امنیتی نوشته است مظنون دستگیرشده که گمان می‌رود هدایت کامیون را برعهده داشته ۲۳ سال سن دارد و پناهجویی اهل پاکستان است. گفته می‌شود که فرد مظنون به‌عنوان پناهنده در سال ۲۰۱۵ به آلمان آمده است و در نزد پلیس سابقه دارد، اما نه به‌عنوان مشکوک به داشتن گرایش تروریستی، بلکه به دلیل خلاف‌کاری‌های کوچک.

دی‌ولت گزارش داده است که فرد مظنون توسط یک شاهد عینی به پلیس معرفی شده است. راننده کامیون پس از اقدام خود می‌گریزد و فرد شاهد او را تعقیب و سپس از طریق تلفن پلیس را خبردار می‌کند. پلیس پس از دو کیلومتر تعقیب سرانجام او را دستگیر می‌کند. سخنگوی پلیس از فرد شاهد به‌دلیل همکاری‌اش تشکر کرده است.

تاگس‌اشپیگل گفته است فرد دستگیرشده در اختیار دادستانی کل در شهر کارلسروهه قرار گرفته و هم‌اکنون تحت بازجویی قرار دارد.

شامگاه دوشنبه ۱۹ دسامبر / ۲۹ آذر، یک کامیون به سوی مردم حاضر در یک بازار کریسمس در برلین یورش برد.

کامیون مورد استفاده دارای شماره لهستان است و در اختیار راننده‌ای بوده که با رئیس شرکت لهستانی صاحب کامیون نسبت خویشاوندی دارد. رئیس شرکت لهستانی می‌گوید که از ساعت ۱۶ روز دوشنبه نتوانسته با راننده اصلی کامیون تماس بگیرد.

در کابین کامیون یک کشته نیز پیدا شده است. فرد کشته شده لهستانی است. ابتدا چگونگی مرگ او روشن نبود اما صبح سه‌شنبه مقامات امنیتی آلمان اعلام کردند که این فرد همان راننده اصلی کامیون است که به ضرب گلوله کشته شده است.

در همین حال گزارش شده است که وزیران داخلی ایالت‌های آلمان قرار است روز سه‌شنبه درباره پیامدهای امنیتی در پی حمله به بازار کریسمس برلین گفت‌وگو کنند. رالف یِگِر، وزیر داخلی ایالت نوردراین وست‌فالن آلمان در یک گفت‌وگوی رادیویی اعلام کرد که هوشیاری و حضور نیروهای امنیتی افزایش خواهد یافت، شمار افراد پلیس دو برابر و کنترل با سلاح‌های سنگین بیشتر خواهد شد. همچنین تدابیری برای نظارت بیشتر بر گروه‌های اسلامگرا در نظر گرفته خواهد شد.

صبح سه‌شنبه مردم برلین در کلیسای یادبود قیصر ویلهلم، در نزدیکی محل حادثه حاضر شدند و با دسته‌گل‌های خود یاد قربانیان را گرامی داشتند.

وزارت کشور آلمان صبح سه‌شنبه به‌نقل از توماس دو مزیر، وزیر کشور، اعلام عزای عمومی کرد.

حادثه برلین اقدام تروریستی در شهر نیس (فرانسه) در ۱۴ ژوئیه امسال را تداعی کرده است. در نیس یک کامیون به سمت مردم یورش برد و با زیر گرفتن افراد ۸۴ نفر را کشت و بیش از ۳۰۰ نفر را زخمی کرد. راننده کامیون با شلیک مأموران کشته شد.

فیلیپ پرادال، شهردار شهر نیس در صفحه توئیتر خود درباره رویداد برلین نوشته است: «با همان روش. با همان خشونت کور. با همان نفرت به مردم خوشحال.»

پی‌نوشت:

پلیس برلین اطلاع داده است که احتمال نمی‌دهد که فرد دستگیر شده که گفته شد پاکستانی یا افغان است، راننده کامیون بوده باشد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • شیما

    یعنی واقعا کسی ممکن است باور کند آن پناهجوی بدبختی که باید فکر نان شب و سرپناه خودش یا خانواده اش باشد، بلند شود برود متد فلان گانگستر شهر نیس را مطالعه کند برود آن طریق کثافتکاری کند . مردم را زیر بگیرد؟ بابا دارند مرکل را پائین می کشند یک عده مردم بیگناه هم قربانی میشوند. والا وقتی خبرگزاری مرتب می گوید هنوز معلوم نیست کار کیست. چرا دارند رادیو تللویزیون ها موضوع را آماده میکنند برای ضدیت با آن فلک زده های بی پناه و مرکل که راهشان داده وظیفه انسانهای عدالت طلب است که گزارشات دقیق بطلبند و بخواهند از گفتن حرف مفت توی رادیو تلویزیونها جلوگیری شود