ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تصویب قطعنامه علیه نقض حقوق بشر در ایران در مجمع عمومی سازمان ملل

قطعنامه نقض حقوق بشر در ایران که پیش‌نویس آن را کانادا آماده کرده بود، با همان نسبت آرایی که در کمیته سوم رأی آورده بود به تصویب رسید: ۸۵ رأی موافق، ۳۵ رأی مخالف و ۶۳ رأی ممتنع.

حقوق بشر در ایران/ کارتون از اسد بیناخواهی

قطعنامه نقض حقوق بشر در ایران که پیش‌نویس آن را کانادا آماده کرده بود، با همان نسبت آرایی که در کمیته سوم رأی آورده بود به تصویب رسید: ۸۵ رأی موافق، ۳۵ رأی مخالف و ۶۳ رأی ممتنع.

این در حالی‌ست که ۲۹ سازمان حقوق بشری ضمن اعلام حمایت از رأی کمیته سوم، ابراز امیدواری کرده‌ بودند که با افزایش تعداد آرای مثبت اعضا در زمان رأی‌گیری مجدد در مورد این قطعنامه در مجمع عمومی سازمان ملل، نگرانی جامعه جهانی در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران به شکلی جدی‌تر نشان داده شود: ۲۹ سازمان حقوق بشری از تصویب قطعنامه «نقض حقوق بشر در ایران» دفاع کردند

افزایش اعدام‌ها، به ویژه اعدام نوجوانانی که هنوز به سن قانونی نرسیده‌اند و اعدام در ملأ عام، بازداشت و شکنجه فعالان سیاسی و مدنی و شهروندان دوتابعیتی، بی‌توجهی به حقوق زنان، کودکان و اقوام و اقلیت‌ها و عدم‌دسترسی زندانیان به خدمات بهداشتی و درمانی از جمله نکاتی‌ست که در قطعنامه علیه ایران لحاظ شده است.

رسانه‌های دولتی و حکومتی در ایران، خبر تصویب قطعنامه مجمع عمومی علیه ایران را با عباراتی همچون «تکرار اتهامات اثبات‌ نشده»، «بهره‌برداری ابزاری و سیاسی از موضوع حقوق بشر» و ... منعکس کرده‌اند: «قطعنامه تازه تصویب شده ایران را به استفاده از شکنجه، نرخ بالای اعدام، محدود کردن آزادی تجمعات، تبعیض علیه زنان و اقلیت‌های مذهبی متهم می‌کند.»

خبرگزاری فارس:

تهران قبلاً ادعاهای کشورهای غربی در زمینه نقض حقوق بشر را رد و تأکید کرده که جمهوری اسلامی ایران یک نظام مردم‌سالار دینی است و بر اساس سیاست‌های اصولی و اساسی خود همواره و همیشه مخالف هر گونه تبعیض و بهره‌برداری ابزاری و سیاسی از موضوع حقوق بشر بوده است.

وزارت امور خارجه ایران هم این قطعنامه را «ناموجه و دارای اهداف سیاسی» خوانده است.

قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل علیه نقض حقوق بشر در ایران در ۲۵ بند تنظیم شده است و ضمن استقبال از برخی اقدام‌ها و سخنان مقام‌های جمهوری اسلامی برای بهبود وضع حقوق بشر در ایران، درخواست‌ها و توصیه‌های مشخصی را به منظور پایان دادن به موارد متعدد نقض حقوق بشر در ایران ارائه داده است. همچنین از ایران خواسته شده است که انتخابات آتی ریاست جمهوری را آزادانه و در «فضای باز» سیاسی برگزار کند و به حبس خانگی مخالفان که پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ بازداشت شده‌اند پایان دهد.

تصویب قطعنامه علیه نقض حقوق بشر در ایران اما همزمان شده است با رونمایی از منشور حقوق شهروندی از سوی حسن روحانی. منشوری که به گفته منتقدان فاقد ضمانت اجرایی است و افکار عمومی در شبکه‌های اجتماعی، آن را در مقابل تهدید دائمی آزادی بیان و حقوق از دست رفته زندانیان سیاسی و عقیدتی و افراد در حصر خانگی قرار می‌دهند.

لینک‌های مرتبط:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.