ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شمخانی: قطعنامه شورای امنیت درباره حلب مخرب است

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران می‌گوید قطعنامه جدید شورای امنیت سازمان ملل، زمینه‌سازی برای ورود عناصر اطلاعاتی و نظامی کشورهای حامی تروریسم به حلب در قالب نیروهای ناظر است.

در حالی که اعضای شورای امنیت سازمان ملل به قطعنامه این شورا درباره اعزام نیروهای بین‌المللی به حلب موافقت کردند، علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران می‌گوید چنین موردی راه را برای ورود «عناصر اطلاعاتی و نظامی کشورهای حامی تروریسم» به حلب باز می‌کند.

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران از قرارگاه مشترک جمهوری اسلامی و روسیه در خاک سوریه خبر داد.

علی شمخانی روز سه‌شنبه ۳۰ آذر گفت: «تصویب قطعنامه ۲۳۲۸ شورای امنیت سازمان ملل متحد که شب گذشته انجام شد، اقدامی در ادامه فعالیت های مخرب گذشته و زمینه سازی برای ورود عناصر اطلاعاتی و نظامی کشورهای حامی تروریسم در قالب نیروهای ناظر به حلب است.»

به‌گفته شمخانی این قطعنامه نقشی برای دولت سوریه قائل نشده و «به جای اولویت دادن به موضوع امدادرسانی به مردم تحت محاصره تروریست ها در سوریه تنها مسئله چگونگی خروج امن مسلحین از حلب مورد توجه قرار گرفته است.»

به قطعنامه شورای امنیت ۱۵ عضو آن رأی مثبت دادند. این قطعنامه پس از آن‌که یک بار روسیه تهدید به وتوی آن کرد، با توافق بعدی روز دوشنبه ۱۹ دسامبر / ۲۹ آذر تصویب شد. بر این اساس، ناظران بین‌المللی باید بر عملیات تخلیه بخش شرق حلب نظارت کنند و درباره ساکنان باقی مانده گزارش دهند.

در متن قطعنامه آمده است دبیرکل سازمان ملل «هر چه سریعتر گام‌هایی برای اتخاذ تدابیر ویژه امنیتی بردارد تا نظارت از طریق سازمان ملل و سازمان‌های مربوطه» به پیش برده شود. همچنین در این قطعنامه دسترسی آزاد به کمک‌های انسانی درخواست شده است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران رفتار غرب در سوریه را غیرقابل قبول خواند و آن را «رویکرد بهره‌برداری ابزاری از تروریسم برای مقاصد سیاسی» دانست.

قرارگاه مشترک ایران با روسیه در سوریه

علی شمخانی در بخش دیگری از سخنان خود از قرارگاه مشترک جمهوری اسلامی و روسیه در خاک سوریه خبر داد و گفت این قرارگاه «کار مستشاری» را با کمک روس‌ها انجام می‌دهد و دو کشور به ارتش سوریه و نیروهای آن کمک می‌کنند.

او با اشاره به دیدارش با نماینده ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در سوریه گفت نماینده پوتین پیشنهادهای او را آورده بود که این پیشنهادها مبنای بحثی شد تا با توجه به شرایط جدید حاکم در منطقه، در بعد میدانی اقداماتی در بعد سیاسی و هماهنگی‌های منطقه‌ای صورت گیرد.

شمخانی افزود: «یک کار مشترکی با عراق، سوریه، روسیه و ایران برای مبارزه با تروریسم در بعد نظامی وجود دارد، بعضی از حوادث یا رخدادها مثل استفاده از فضای ایران برای عبور نیز در همین چارچوب تعریف شده بود.»

ایران پیش از این پایگاه نوژه در همدان را در اختیار جنگنده‌های روسیه برای حمله به خاک سوریه قرار داده بود.

شمخانی به اجلاس سه کشور ایران، ترکیه و روسیه در مسکو نیز اشاره کرد و گفت بعضی از فرایندهای اجرایی وضعیت کنونی در این اجلاس دنبال خواهد شد و یک «کار مشترک در بعد نظامی» نیز بین ایران و روسیه به منظور کمک به دولت سوریه بررسی می‌شود.

او گفت‌وگوهای سه جانبه مسکو را «فقط سیاسی» خواند وگفت در بخش دفاعی این گفت‌وگوها دو جانبه و بین روسیه و ایران خواهد بود.

نشست سه‌جانبه روسیه، ترکیه و ایران که قرار بود ۲۷ دسامبر / ۷ دی در مسکو برگزار شود، یک هفته جلو انداخته شد و امروز سه‌شنبه ۲۰ دسامبر / ۳۰ آذر آغاز شد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.