ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

روسیه، ایران و ترکیه: آماده‌ایم برای صلح در سوریه میانجیگری کنیم

سه کشور بر حفظ تمامیت ارضی سوریه و ادامه جنگ با داعش و «النصره» تاکید دارند و می‌گویند گروه‌های مسلح مخالف بشار اسد باید از حلب شرقی خارج شوند.

روز سه‌شنبه ۲۰ دسامبر / ۳۰ آذر، وزرای خارجه و دفاع روسیه، ایران و ترکیه در نشستی در مسکو باهم به گفت‌وگو پرداختند و در بیانیه‌ای سه‌جانبه اعلام کردند که آماده‌اند تا برای صلح سوریه میانجیگری کنند.

آنها در پایان این نشست بیانیه‌ مشترکی را که به آن عنوان «بیانیه مسکو» داده‌اند، خواندند.

موضوع بیانیه همکاری سه کشور برای ممکن شدن صلح در سوریه است، اما همچنین بر حفظ تمامیت ارضی سوریه و ادامه جنگ با گروه «دولت اسلامی» (داعش) و «النصره» هم تاکید دارد.

سه کشور توافق کردند که بین گروه‌های اسلام‌گرای افراطی مانند گروه «دولت اسلامی» (داعش) و «النصره» و دیگر گروه‌های مسلح درگیر در جنگ سوریه تفکیک ایجاد کنند.

سه کشور ادامه جنگ با داعش و «النصره» را تضمین می‌کنند. اما موضع ایران و روسیه در مورد دیگر گروه‌های مسلح درگیر در جنگ سوریه که مخالف بشار اسد هستند، همچنان در ابهام باقی مانده است. ایران و روسیه در طی جنگ داخلی سوریه بارها به گروه‌های شبه‌نظامی مخالف حکومت بشار اسد، با این عنوان که این گروه‌ها «تروریست هستند» حمله نظامی کرده‌اند.

ایران و ترکیه و روسیه در مورد گروه‌های مسلح مخالف بشار اسد که در حلب شرقی مستقر هستند، به این توافق رسیدند که «عزیمت سازمان‌یافته» آنها باید فراهم شود. اما بیانیه مشخص نکرده که این مخالفان به کجا باید بروند.

در حوزه تلاش برای صلح، نجات غیرنظامیان درگیر در جنگ و کمک‌های بشردوستانه، ایران، روسیه و ترکیه اعلام کردند که منازعه سوریه راه‌حل نظامی ندارد، آتش‌بس لازم است و دسترسی نیروهای امدادگر به غیرنظامیان و جابجایی آزاد غیرنظامیان در سراسر کشور سوریه باید ممکن شود.

آنها تعهد کردند که در شرق حلب موجبات تخلیه غیرنظامیان را فراهم کنند و همچنین به تخلیه نسبی غیرنظامیان از فوعه، کفریا، زبدانی و مضایا نیز کمک کنند.

تأکید بر اجرای قطعنامه ایجاد دولت انتقالی

ایران، روسیه و ترکیه ابراز آمادگی کرده‌اند که در مذاکرات صلح سوریه بین دولت سوریه و مخالفان حکومت بشار اسد، نقش ایفا کنند و موجبات دولت انتقالی را بنا به خواسته شورای امنیت فراهم کنند. آنها از دیگر کشورهای درگیر در جنگ سوریه هم دعوت کرده‌اند که همین کار را کنند.

قطعنامه ۲۲۵۴ و شورای امنیت سازمان ملل در متن «بیانیه مسکو» آمده است و سه کشور متعهد شده‌اند که برای اجرایی شدن این قطعنامه باهم همکاری کنند. این قطعنامه به دنبال راهکار سیاسی برای پایان دادن به جنگ سوریه است و تشکیل دولت انتقالی را تا شش ماه و برگزاری انتخابات را ۱۸ ماه پس از آن در نظر گرفته است.

این قطعنامه همچنین قرار است حاکمیتی غیرقومیتی ایجاد کند و یک جدول زمانی برای تدوین قانون اساسی جدید هم پیشنهاد می‌کند.

قطعنامه از مخالفان بشار اسد خواسته است که درخواست‌های خود را به گونه‌ای بیان کنند که قابل اجرا باشند.

اعضای شورای امنیت سازمان ملل که همه به قطعنامه ۲۲۵۴ رای مثبت داده‌اند، برنامه ریخته‌اند که ظرف ۱۸ ماه، انتخابات‌‌ آزاد منطبق با قانون اساسی جدید سوریه را که در چارچوب استانداردهای بین‌المللی‌ست، با حضور تمام مردم سوریه برگزار کنند.

موضع سه دولت در این بیانیه در مورد حکومت بشار اسد بدون آوردن نام اسد بیان شده است. آنها گفته‌اند که «از حاکمیت، استقلال، یکپارچگی و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه به‌عنوان یک دولت چند نژادی، چند مذهبی، غیرفرقه‌ای، سکولار و دمکراتیک» دفاع می‌کنند.

در نسخه فارسی این بیانیه که در رسانه‌های داخل ایران منتشر شده، کلمه «سکولار» از بیانیه حذف شده است.

بیشتر بخوانید:

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • asasdad

    باید شورای نگهبان در سوریه تشکیل بشه و مردم اون رو تشکیل بدن و خودشون اعضای اون رو مشخص کنن البته مردم بی طرف و بر اساس اسناد و کارهایی که مسئولان و مردم انجام دادن نظر بدن و هر کسی که میخواد رئیس جمهور یا نماینده بشه رو رد صلاحیت کنند یا تایید کنند مثل ایران تنها فرقش اینه که مردم سوریه باید نظر بدن ن آخوندا یا حکومت و دولت و دادگاه عالی باید دادگاهی برای رئیس جمهور و نظامی ها برگزار کنه تا معلوم بشه که چه کسی باعث ایجاد جنگ شده و برکنارشون کنه مثل کره جنوبی چطور اونجا رئیس جمهور بخاطر یه فساد برکنار میشه ولی اینجا یه نخاله میگه من باید رئیس جمهور بمونم همینه که هست غلط کردی باید برکنار بشی اونم از راه همون قانون اساسی یا با زور بیاد بشه

  • Farid

    تنها حاشیه ای که در کنفرانس خبری روی داد، پس از سوال مطرح شده از سوی یکی از خبرنگاران درباره ضرورت متوقف کردن پشتیبانی از گروه های تروریستی در سوریه بود. پاسخ های داده شده به این سوال در کنفرانسی خبری که باید نزدیک کننده دیدگاه های سه کشور حاضر باشد، میزان فاصله دیدگاه میان روسیه و ایران که از نظام سوریه حمایت می کنند را از یک سو با ترکیه از سوی دیگر نشان داد. پس از پایان سوال خبرنگار، محمد جواد ظریف تاکید کرد که سه کشور، بر ضرورت مبارزه با گروه های تروریستی در سوریه تاکید دارند او از گروه های داعش و النصره و گروه های مرتبط نام برد و آن ها را «گروه های تروریستی» نامید. چاووش اغلو: حزب الله هم تروریست است توپی که ظریف به زمین رقیبان ایران انداخت را چاووش اغلو دریافت کرد. وزیر امور خارجه ترکیه هم با تاکید بر ضرورت توقف حمایت از گروه های تروریستی، گفت باید حمایت از گروه های تروریستی که در کنار نظام بشار اسد می جنگند هم متوقف شوند از جمله «حزب الله»؛ گروهی که از سوی جمهوری اسلامی ایران حمایت می شود

  • رهایش

    مردم خر فرض کردن، کمتر انسان منصفی است که باور کند حاکمیت ها عمده جهان در پی صلح واقعی یا حقوق بشر و عدالت یا مبارزه با تررویسم هستند! خود این مدعیان برخلاف ادعاهایشان عمل می کنند. اینها خودشان زمانی گروه ک تروریستی یا جلاد بوده اند د رمسند قدرت نشته اند! همان طور که الان این گروه کها و افراد به اصطلاح مبارز و چریک قومی و مذهبی فردا ممکن است جای انها بگیرند. آن دنیا بهشت گونه سکولار/لیبرال دمکراسی هنوز دست نیافتنی است. نسل ها باز خواهند سوخت. ولی به روی، ما مردم عادی هم خودمان کوچه چپی می زنیم و مثلا اره! چه کنیم؟ چاره ای نیست! در این شل کن و سفت کن های قدرت ها و حکومت های استبدادی بویزه از نوع خاورمیانه ای بسیار پلشت و سخیف هستند، به دنبال بارقه امید یا درنگ هایی برای تنفس !