ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تصمیم چالش‌برانگیز اوباما برای حفاظت از قطب شمال و اقیانوس اطلس

باراک اوباما استخراج نفت و گاز در بخش‌های بزرگی از قطب شمال و مناطق خاصی در اقیانوس اطلس را ممنوع کرد. این اقدام ضربه‌ای به دستور کار جانشین او دونالد ترامپ در زمینه انرژی است.

باراک اوباما استخراج نفت و گاز در بخش‌های بزرگی از قطب شمال و مناطق خاصی در اقیانوس اطلس را ممنوع کرد. این اقدام ضربه‌ای به دستور کار جانشین او دونالد ترامپ در زمینه انرژی است.

اوباما در سفر شهریورماه سال ۱۳۹۴ به آلاسکا: فعالیت‌های بشر سریعتر از آن چیزی که ما فکر می‌کنیم به اشکال مختلف آب و هوا را از بین می‌برند.

باراک اوباما کار را برای جانشین خود دونالد ترامپ در بهره‌برداری از ذخایر انرژی در مناطق حساس دشوار کرد. آمریکا و کانادا تصمیم گرفتند استخراج نفت و گاز در بخش‌های بزرگی از آب‌های قطب شمال و قسمت‌هایی از اقیانوس اطلس را ممنوع کنند.

کاخ سفید چهارشنبه ۲۱ دسامبر / یکم دی ضمن اعلام این خبر گفته است، ممنوعیت استخراج نفت و گاز در دریای چوکچی و دریای بوفورت در طرف آمریکا و همچنین در کل آب‌های قطب شمال در سوی کانادا اعمال خواهد شد.

کاخ سفید افزوده است که به این ترتیب از اکوسیستم منحصر به فرد و متنوع این بخش‌ها و همچنین منافع مردم بومی محافظت خواهد شد.

دریای چوکچی بخشی از آب‌های اقیانوس منجمد شمالی است که در بین دو قاره آسیا و آمریکای شمالی در میان شمال‌ شرق سیبری و شمال‌ غرب آلاسکا قرار دارد. دریای بوفورت در شمال غرب کانادا واقع است و به اقیانوس منجمد شمالی راه دارد.

به‌گفته کاخ سفید، خطر نشت نفت در پروژه‌های حفاری  که از لحاظ فنی در شرایط آب و هوایی دشوار مخاطره‌آمیز است، باید به حداقل برسد.

اوباما همچنین می‌خواهد بخش‌های بزرگی از ساحل اقیانوس اطلس در شرق ایالات متحده، از نیوانگلند تا ویرجینیا را به روی پروژه‌های نفتی ببندد. مجوزهای موجود شامل این مسدودسازی نخواهند بود.

ستایش و نقد

مؤسسه نفت آمریکا که یک سازمان لابی برای سوخت‌های فسیلی است، تصمیم اوباما در مورد ممنوعیت حفاری در قطب شمال و مناطق خاصی در اقیانوس اطلس را مورد انتقاد قرار داده و گفته است این تصمیم موجب «تضعیف امنیت ملی، از بین بردن مشاغل با دستمزد خوب و انرژی کمتر مقرون به صرفه برای مصرف‌کنندگان» خواهد شد.

«باشگاه سیِرا»، سازمان مدافع محیط زیست، از تصمیم اوباما استقبال کرده و گفته است: «رئیس‌جمهور اوباما به‌شکل بی‌سابقه‌ای تعادل آب و هوایی را تحکیم می‌بخشد.»

مدافعان محیط زیست امیدوارند که چنین ممنوعیتی در آینده از سوی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری بعدی آمریکا، قابل برگشت نباشد. کاخ سفید در این‌باره ابراز خوش‌بینی کرده است که دستورات اوباما در برابر چالش‌های قضائی پایدار بماند. متن قانون جدید به رئیس جمهوری آینده این امکان را نمی‌دهد که ممنوعیت‌ها را بتواند لغو کند.

رویکرد اوباما توسط قانون سال ۱۹۵۳ درباره مسدود کردن دائمی حفاری در آب‌های دریایی مشروعیت می‌یابد.

برای دونالد ترامپ که در سیاست انرژی خود مقررات‌زدایی شدید به سود صنعت نفت را اعلام کرده و رکس تیلرسون، رئیس هیئت مدیره، و مدیر ارشد اجرایی ابرشرکت نفتی «اکسان‌موبیل» را وزیر امور خارجه خود کرده است، امکان محدودی برای برگشت‌پذیر کردن این گام اوباما وجود دارد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.