ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بررسی احتمال وقوع جنایت جنگی در سوریه توسط هیأت ویژه سازمان ملل

با وتوی مصوبات شورای امنیت توسط روسیه، امکان دادخواهی در جنگ داخلی سوریه وجود نداشت. برای نخستین بار در تاریخ سازمان ملل، ساز و کار تازه‌ای برای بررسی جنایت جنگی پیش‌بینی شد.

اکثر کشورهای عضو سازمان ملل به تشکیل هیأتی برای رسیدگی به احتمال وقوع جنایت جنگی در سوریه رأی دادند.

سازمان ملل بر اساس قطع‌نامه‌ای به دادخواهی قربانیان در جنگ داخلی سوریه رسیدگی می‌کند

به گزارش خبرگزاری آلمان، در قطع‌نامه سازمان ملل پیش‌بینی شده که کارگروهی برای تحقیق درباره احتمال وقوع جنایت جنگی در سوریه تشکیل شود. وظیفه این کارگروه گرد آوردن اطلاعات و شکایت‌هایی‌ست که بر وقوع جنایت جنگی در سوریه دلالت کند. چنانچه دادگاهی برای رسیدگی به این پرونده‌ها تشکیل شود، از اطلاعات گردآوری شده برای طرح اتهام جنایت جنگی بر ضد آمران و عاملان این جنایت‌ها استفاده می‌شود.

این نخستین بار است که کشورهای عضو سازمان ملل بر سر تشکیل کارگروهی برای رسیدگی به احتمال وقوع جنایت جنگی در سوریه با هم به توافق می‌رسند.

۱۰۵ کشور عضو به قطع‌نامه تشکیل هیأت رسیدگی به جنایت جنگی در سوریه رأی دادند. ۱۵ کشور با قطع‌نامه یاد شده مخالف بودند و ۵۲ کشور هم رأی ممتنع دادند.  ایران و روسیه جزو مخالفان این قطع‌نامه بودند.

کشور لیختن‌اشتاین (در اروپا) پیش‌نویس قطع‌نامه را آماده کرده بود.

کریستین وناوسر، نماینده ارشد کشور لیختن‌اشتاین در سازمان ملل درباره ضرورت این قطع‌نامه گفته است، روسیه مصوبات شورای امنیت درباره سوریه را وتو می‌کرد. به همین جهت ضرورت داشت که مکانیسم تازه‌ای برای پیگیری احتمال وقوع جنایت جنگی در سوریه در نظر گرفته شود.

بشار جعفری، نماینده سوریه در سازمان ملل، از این قطع‌نامه به عنوان تلاش برخی کشورها برای مداخله در امور داخلی سوزیه یاد کرد. او گفت صدور چنین قطع‌نامه‌ای بر خلاف اساس‌نامه سازمان ملل است و به روند صلح در سوریه هم کمک نمی‌کند.

نهادهای حقوق بشری اما از قطع‌نامه سازمان ملل مبنی برای بررسی احتمال وقوع جنایت جنگی در سوریه استقبال کرده‌اند.

دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرده که صدور چنین قطع‌نامه‌ای می‌تواند به دادخواهی قربانیان در جنگ داخلی سوریه کمک کند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • IRAN

    این سازمان ملل را باید تعطیل کنند و پولی که یکعده بی خاصیت دارند بهدر میدند را خرج خود مردم بدبخت کنند. اینهمه از مردم مظلوم سوریه قتل عام شدن توسط روسیه و سپاه قدس و اسد جنایتکار، تازه تصمیم گرفتند احتمال جنایت جنگی را بررسی کنند! اگر این سازمان ملل کمی قاطعیت داشت این جنایتها نه تنها در سوریه بلکه در هیچ کجای دنیا انجام نمیشد.

  • ح

    اگر برای یمن هم تشکیل شده بود می شد بگی دلشون برای مردم سوخته این غربی ها اما فقط برای سوریه آنهم فقط زمان عقب نشینی جبهه النصره و غیره خود نشان می دهد که موضوع چیست. نتیجه این بررسی مثلن مستقل محکوم کردن ایران برای مبارزه با جبهه النصره و همچنین روسیه است احتمالن داعش و جبهه النصره را هم محکوم می کنند تا روحیه ای به رفقای تروریستشون در سوریه داده باشند و نشون بدهند چون نابودی سوریه به نفع اسرائیل است هر کاری لازم باشد برای ادامه جنگ الان که به یک آتش بس نزدیک شده اند بعد از توافق سه کشور ایران و روسیه و ترکیه انجام می دهند بیچاره مردم سوریه که دلسوزانشون در دنیا این غربی ها است که ارزش لباسهای تنشون از ارزشش خودشون بیشتر است