ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وداع روسیه با کارلوف

تشییع سفیر مقتول روسیه در ترکیه یک حادثه تاریخی را به یاد می‌آورد: قتل گریبایدوف،سفیر روسیه در تهران به خاطر معاهده ترکمانچای و به تحریک یک مجتهد خشمگین.

سه روز بعد از ترور آندری کارلوف، سفیر روسیه در ترکیه مراسم تدفینی در وزارت خارجه روسیه در مسکو برگزار شد.

ولادیمیر پوتین در مراسم تشییع آندری کارلوف

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری، دیمیتری مدودیف، نخست‌وزیر و سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه شرکت کردند. این مراسم از تلویزیون دولتی روسیه پخش شد. همکاران کارلوف تاج‌گل‌هایی را نثار تابوت رو باز او کردند.  سپس تابوت کارلوف به کلیسای مسیح منجی در نزدیکی کرملین منتقل شد و در این کلیسا بود که اسقف کریل مراسم تشییع را برگزار کرد.

قرار است که پیکر آندری کارلوف در گورستان چیمکی در شمال غربی مسکو به خاک سپرده شود.

آندری کارلوف، دوشنبه ۲۰ دسامبر به دست یک مأمور امنیتی ترکیه با عقاید اسلام‌گرایانه به قتل رسید.

کنستانتین دالگلوف، کمیسر وزارت خارجه روسیه در امور حقوق بشر از ترور آندری کارلوف به عنوان یک ضایعه جبران‌ناپذیر یاد کرده و خواهان مجازات همه کسانی شده که در قتل او مشارکت داشتند.

دولت رجب طیب اردوغان، طرفداران گولن را به عنوان آمران ترور سفیر روسیه در ترکیه معرفی کرده است، اما روسیه می‌گوید می‌بایست از نتیجه‌گیری‌های شتابزده و زودهنگام اجتناب کرد.

فتح‌الله گولن، واعظ ترکیه‌ای که اکنون در آمریکا در تبعید به سر می‌برد، هرگونه مشارکت در ترور کارلوف را رد کرده است.

در این فاصله بستگان افسری که کارلوف را ترور کرد از زندان آزاد شده‌اند. والدین عامل ترور، خواهر و دو عمو و عمه‌های پلیس بیست و دو ساله ترکیه‌ای بازداشت شده بودند.

خبرگراری آناتولی گزارش داده که مقامات امنیتی ترکیه شبکه‌ای از ۱۲۰ نفر را شناسایی کرده‌اند که در طراحی ترور سفیر روسیه در ترکیه دست داشته‌اند.

آندری کارلوف چهارمین سفیر روسیه در یک کشور خارجی‌ست که در طول تاریخ به قتل می‌رسد. نخستین سفیر روسیه در ایران ترور شد.

الکساندر سرگییویچ گریبایدوف (۱۷۹۵–۱۸۲۹) دیپلمات، نمایش‌نامه‌نویس، شاعر و آهنگساز روس بود. او در مقام سفیر صاحب‌اختیار روسیه تزاری در ایران، تدوین عهدنامه ترکمانچای را برعهده داشت و به همین دلیل هم در ایران ترور شد.

ماجرا از این قرار بود:

عده‌ای از مردم که از قرارداد ترکمانچای خشمگین بودند، به تحریک مجتهدی به نام میرزا مسیح مجتهد، در ۱۱ فوریه ۱۸۲۹ (۲۲ بهمن ۱۲۰۷) به سفارت روسیه حمله کردند. جمعیت که تعداد آن‌ها چهار تا پنج هزار نفر تخمین زده می‌شود وارد سفارت روسیه در تهران شدند، چند قزاق و مستخدم را از پای درآوردند. طاق اتاقی را سوراخ کردند و با گلوله‌ای گریبایدوف را از پای درآوردند.

مردم خشمگین هر کس را یافتند کشتند و تنها مالتسوف، دبیر اول سفارت که خود را به لباس مبدل در آورده بود، جان سالم به در برد. سرانجام جنازه مثله شده گریبایدوف شناسایی و به تفلیس فرستاده و در همان شهر دفن شد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • nader

    سرگی شویگو، وزیر دفاع روسیه روز پنج شنبه ۲۲ دسامبر اعلام کرد که حملات هوایی جنگنده‌های کشورش در سوریه، از سپتامبر ۲۰۱۵ تاکنون، به کشته شدن ۳۵ هزار جنگجوی مخالف اسد انجامید. شویگو گفت: «از زمان آغاز عملیات، جنگجنده‌های روسیه، ۱۷ هزار و ۸۰۰ حمله هوایی انجامد دادند که طی آن ۷۱ هزار موضع جنگجوی مخالف اسد .مورد هدف قرار گرفت!

  • IRAN

    این ترور وقتل به پیشنهاد حکومت فاسد ایران و اجرای مزدوران پوتین انجام شده. تازه مظلوم نمایی جنایتکاران روس و سپاه قدس شروع شده! اگر پوتین میلیاردها دلار خرج میکرد نمیتونست افکار مردم دنیا را از قتل عام وجنایاتی که با حکومت فاسد ایران در سوریه انجام دادند منحرف کنه.