ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس: گفته‌های وزیر خارجه محرمانه بود

علاءالدین بروجردی تأیید کرد که مطالب محرمانه‌ای که محمد جواد ظریف در کمیسیون امنیت ملی درباره اشتباهش نسبت به برجام بیان کرده، به بیرون درز کرده است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سباست خارجی مجلس شورای اسلامی تأیید کرد که مطالب محرمانه‌ای که محمد جواد ظریف در این کمیسیون بیان کرده، به بیرون درز کرده است. او از نمایندگان خواست که به محرمانه بودن این جلسات توجه و «حریم‌ها» را رعایت کنند.

علاءالدین بروجردی و محمد جواد ظریف در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی

علاءالدین بروجردی در گفت‌و گویی که خبرگزاری صدا و سیما با او انجام داده، درباره کشاکش تازه بین گروهی از نمایندگان اصول‌گرای مجلس شورای اسلامی و وزارت خارجه جمهوری اسلامی درباره خوب و بد برجام گفته است: «با وجود اینکه آْقای ظریف سه بار در جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی اعلام کرده بودند مطالبی را عنوان می‌کنم و تأکید دارم حتماً این موارد از قول من عنوان نشود و اگر عنوان شود به روال کار جاری وزارت خارجه به خصوص در عرصه هسته‌ای ضربه می‌زند، اما این اتفاق رخ داد و موجب شد که ما عملاً یک بار دیگر در شرایط قبلی قرار بگیریم.»

دوشنبه ۲۹ آذر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تشکیل جلسه داده بود. محمد جواد ظریف هم در این جلسه حضور داشت. جواد کریمی قدوسی، نماینده اصول‌گرای مجلس پس از برگزاری این جلسه ادعا کرد که وزیر خارجه ایران به اشتباهش در مورد برجام اعتراف کرده و گفته که نمی‌بایست به حرف‌های جان کری، وزیر خارجه آمریکا اعتماد می‌کرده است.

کریمی قدوسی ادعا می‌کند که ظریف ظاهراً گفته است مسئولیت جزئیات مذاکرات با رهبری جمهوری اسلامی نیست و از همان آغاز مبنا بر این بوده که آیت‌الله خامنه‌ای خطوط کلی را مشخص کند.

روزنامه اعتماد در گزارشی که پنجشنبه ۲ دی منتشر کرد، اعلام کرد که کریمی قدوسی روی برگه‌هایی سخنان منسوب به وزیر خارجه درباره برجام را یادداشت کرده و بین خبرنگاران رسانه‌های اصول‌گرا پخش کرده است. او ظاهراً به آن‌ها گفته است: «خودم در جلسه نبودم اما اینها را از یادداشت‌های یکی از نمایندگان حاضر در جلسه برداشتم و تا آخر پای حرف‌هایم هستم.»

وزارت خارجه ایران بلافاصله گفته‌‌های منسوب به محمد جواد ظریف را تکذیب کرد. اما اکنون برای اولین بار رئیس کمیسیون امنیت ملی گفته‌های وزیر خارجه ایران درباره اعترافش به اشتباه در مورد برجام را تأیید کرده است.

علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی در مصاحبه‌اش با خبرگزاری صدا و سیما گفته است بعد از تشکیل مجلس دهم قرار شد که جلسات منظمی بین وزارت خارجه و کمیسیون امنیت ملی برگزار شود. توافق شده بود که محتوای این جلسات محرمانه باشد و فقط توسط سخنگوی کمیسیون اعلام شود. کریمی قدوسی، نماینده اصول‌گرا اما به این توافق پایبند نبود و با افشای سخنان وزیر خارجه ایران بحرانی را به وجود آورد.

بروجردی گفته است: «باید در این زمینه تدبیری اندیشید که خدشه‌ای در این امر مهم [محرمانه بودن جلسات] ایجاد نشود چرا که لازم است تا اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس فراتر از اطلاعات عمومی موجود در رسانه‌ها در جریان مسائل ریز و حساس عرصه سیاست خارجی قرار بگیرند.»

این نخستین بار نیست که جواد کریمی قدوسی محتوای یک جلسه محرمانه درباره برجام را افشا می‌کند. هنگام مذاکرات ایران با قدرت‌های جهانی درباره توفق هسته‌ای نیز این نماینده اصول‌‌گرا در گفت‌و‌گو با کیهان ادعا کرده بود که محمد جواد ظریف در کمیسیون امنیت ملی اعتراف کرده که گفت‌و‌گوی روحانی با اوباما و دیدار طولانی او با جان کری، وزیر خارجه آمریکا اشتباه بوده است. بعد از رسانه‌ای شدن این موضوع کار به آنجا رسید که وزیر خارجه ایران به دلیل کمرد درد در بیمارستان بستری شد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Farid

    بنظر میرسد جان کری نقش دلالی داشته و جنایات روسیه در سوریه را نادیده گرفت !: بهروز نعمتی، سخنگوی هیات رییسه مجلس : ظریف گفت: بالاخره بايد بحث حذف isa را در متن برجام مي‌آورديم اما اين آورده نشد. به دليل اينكه بايد در كنگره امريكايي‌ها مطرح مي‌شد و ما هم از قبل مي‌دانستيم كنگره طرف نتانياهو را دارد و بالاخره اين كار انجام نشد!. مطلب بعدي كه ايشان مطرح كرده بودند اين بود كه در طول مذاكرات چندين بار آقاي كري و آقاي مونيز گفتند كه شما نگران نباشيد! ما روش‌هايي داريم كه مي‌توانيم اين موضوعات را از كنگره بگذرانیم!. ظريف شاهد مثال هم داشت. مثلا همين موضوع بویينگ كه الان حل شده است.! در اين مورد گفته بودند ما مسيرهايي داريم كه مي‌‌توانيم از اين مسيرها مساله بویينگ را حل كنيم و اين كار را هم كردند. ايشان اشاراتي داشتند به مذاكراتي كه آقاي كري با آقاي ظريف در پنجشنبه گذشته و قبل از اتمام زمان وتو داشتند. آقاي ظريف گفت: كري هفت و نيم صبح پنجشنبه به من زنگ زد كه اگر اوباما بخواهد اين تحريم‌ها را وتو كند شما چه تعهدي به ما مي‌دهيد!؟ ايشان هم گفته بود من تعهدي ندارم بدهم و فقط بايد اين موضوعات را منتقل كنم و نمي‌توانم درباره آن الان تصميم بگيرم. به اين دليل كه الان اينجا هفت و نيم صبح است و امريكا ساعت حدود يازده و نيم و تنها نيم ساعت مانده به زمان تمام شدن ضرب‌الاجل وتو...

  • افشین

    طرف مقابل دولت برای به زیر کشیدن دولت حاضر به هرکاری هست ..حتی تله های رسوایی جنسی برای رییس جمهور و وزاریش. حالا ظریف چطور با ساده لوحی توی جمعی که افرادی از اصولگرایان هم درانجا هستند چنین اعترافی می کند .!!؟ جناب ظریف دیپلمات یادتان باشد هر روز و هر ساعت مواجهه و گفتگو با اصولگرایان مخالف دولت حتی از مذاکره با هیات امریکایی و اسراییلی هم حساس تر و پر ریسکتر است . بنابراین حواستان به تک تک کلماتتان باشد و گزک دست اینها ندهید . اینها به هیچ اصولی پایبند نیستند . ک برای زمین زدن شما و پشتیبانانتان حاضر هستند پا روی شرف و انسانیت و احلاق و حتی مذهب نداشته شان بگذارند . البته اینکه شما گفته اید به کری " اعتماد " کردید و این اشتباه بوده برای من هم عجیب است . در سیاست اعتماد شخصی بین الطرفینی کمترین اعتبار راهم ندارد .به ویژه در مورد خاص و پیچیده ایران و امریکا . اعتماد کیلو چنده !!!

  • نیما

    اتفاقا ظریف یکی از کسانی است که بیشترین خدمت را به حکومت آخوندها کرده است. آنچنان برای کری و اوباما ی اهل مماشات زبان بازی کرد که آنها حدود یک میلیارد و هفتصد میلیون دلار اموال مردم ایران را که نزد آمریکایی ها بود در چمدان و با پرواز اختصاصی برای گرونگیران مردم ایران فرستادند اما دریغ که حتی یک دلار آن خرج مردم دربند ایران نشد.

  • پرستو

    این ظریف و صالحی که چشم و چراغ رژیم در مسائل هسته ای هستند و انگلیسی هم بلدند محصول سیستم آموزشی زمان محمد رضا شاه پهلوی هستند که به راحتی و با بورسیه دولتی راهی امریکا شدند و در بهترین دانشگاههای آنجا به رایگان درس خواندند و حالا علیه شاه فقید ناسپاسی میکنند و بنده و عبد حکومت ترور و جهل شده اند. الان فقط بچه های این نابخردان اشغالگر از این امکانات برخوردارند.بله رژیم شاه بد بود که درآن همه ی فرزندان ایران حق برخورداری از امکانات عالی را داشتند اما این حکومت غاصب خوب است که فقط ثروت ایران را میخواهد و فرزندان ایران از همه ی آنچه حقشان است محرومند. ننگ بر آنهایی که این دوزخ را برای ایرانیان رقم زدند.

  • asdad

    بخاطره اینکه میخوان بگن دیدین رهبر حکومت درست میگفت