ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پارلمان کلمبیا به قانون عفو نیروهای فارک رأی مثبت داد

با تصویب قانون عفو چریک‌های فارک در دو مجلس سنا و نمایندگان کلمبیا بخش مهمی از توافقنامه صلح دولت و فارک به‌اجرا در آمد.

با تصویب قانون عفو چریک‌های فارک در دو مجلس سنا و نمایندگان کلمبیا بخش مهمی از توافقنامه صلح دولت و فارک به‌اجرا در آمد.

دو تن از «نیروهای مسلح انقلابی کلمبیا» (فارک)

نخستین بخش از توافقنامه صلح دولت کلمبیا و چریک‌های فارک به‌اجرا در آمد. پارلمان کشور قانون عفو عمومی نیروهای فارک را به‌تصویب رساند.

خوان مانوئل سانتوس، رئیس‌ جمهوری کلمبیا تصویب این قانون را اقدامی «تاریخی» خواند. او در پیامی اعلام کرد که «اولین گام برای تحکیم صلح برداشته شد.»

قانون عفو «نیروهای مسلح انقلابی کلمبیا» (فارک) بخشی از توافقنامه صلحی است که بین این گروه و دولت کلمبیا در ماه نوامبر به امضا رسید.

از ۱۰۲ نماینده مجلس سنا ۶۹ نماینده به این قانون رأی مثبت دادند. پیش از آن، در مجلس نمایندگان با ۱۶۶ نماینده،۱۲۱ نفر با آن موافقت کرده بودند. مخالفی با این قانون وجود نداشت اما آراء ممتنع زیاد بود.

موریسیو لیسکانو، نماینده مجلس سنا گفت اکنون حدود پنج‌هزار و ۸۰۰ چریک فارک کوهستان‌ها را ترک کرده و تمام سلاح‌های خود را تحویل خواهند داد. موارد استئناء چریک‌هایی هستند که متهم به جنایت، تجاوز شده‌اند. این افراد باید در برابر دادگاه قرار بگیرند.

نیروهای فارک نزدیک به سه هفته پیش در سزار، منطقه‌ای در شمال غربی کلمبیا تحویل سلاح‌های خود را آغز کردند.

مذاکرات صلح دو طرف از سال ۲۰۱۲ در هاوانا، پایتخت کوبا آغاز شد. خوان مانوئل سانتوس و رودریگو لوندونیو رهبر فارک، یک بار در مهرماه توافقنامه نخست خود را در شهر کارتاخنا با حضور بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل و چند تن از رهبران کشورهای آمریکای لاتین امضا کرده بودند. اما توافقنامه نخست با مخالفت اپوزیسیون دولت روبه‌رو شد و در همه‌پرسی دوم اکتبر / ۱۱ مهر با اکثریت شکننده از سوی مردم کلمبیا رد شد. با این حال رئیس جمهوری کلمبیا اعلام کرد که همه تلاش خود را خواهد کرد تا این صلح نهایی شود.

دو طرف بار دیگر مذاکرات خود را برای تهیه یک توافقنامه جدید آغاز کردند و سرانجام شنبه ۲۲ نوامبر/  ۱۲ آبان، اومبرتو د لا کاله، رئیس هیئت مذاکره‌کننده دولت و ایوان مارکز، مذاکره‌کننده ارشد فارک در هاوانا به توافق رسیدند.

درگیری‌های نظامی فارک و نیروهای دولتی کلمبیا از سال ۱۹۶۴ تاکنون بیش از ۲۲۰ هزار کشته در بر داشته است. همچنین در این مدت بیش از پنج میلیون نفر آواره شده‌اند.

خوان مانوئل سانتوس به‌دلیل پیشبرد مذاکرات صلح با فارک برنده جایزه نوبل صلح ۲۰۱۶ شد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.