ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بازداشت یک روزنامه‌نگار و نویسنده نامدار در ترکیه

احمد شیک، نویسنده کتاب «ارتش امام» که از مخالفان جنبش گولن است و معتقد است حزب حاکم و اردوغان در شکل‌گیری این جنبش نقش داشته‌اند، بار دیگر در ترکیه بازداشت شد.

احمد شیک، روزنامه‌نگار و نویسنده نامدار ترکیه، از منتقدان دولت این کشور، به‌دلیل انتشار مطلبی در توئیتر خود به دادستانی منتقل شد.

احمد شیک، روزنامه‌نگار و نویسنده ترکیه پیش از این یک سال در بازداشت به‌سر برده است.

احمد شیک خود روز پنج‌شنبه ۲۹ دسامبر / ۹ دی در شبکه اجتماعی توئیتر این خبر را نوشت و خبرگزاری آناتولی ترکیه نیز آن را تأیید کرد. شیک کوتاه نوشت: «دستگیر شدم.»

جزئیات اتهامات او معلوم نیست اما گفته می‌شود که او به دلیل انتشار مطلبی در توئیتر بازداشت شده است.

احمد شیک در حالی بازداشت شده که یکی از اصلی‌ترین منتقدان جنبش واعظ مذهبی، فتح‌الله گولن در ترکیه به‌شمار می‌رود و حکومت ترکیه گولن را عامل اصلی کودتای ماه ژوئیه می‌داند. فتح‌الله گولن در حال حاضر در آمریکا ساکن است. او این اتهام دولت ترکیه را رد می‌کند.

انتشار کتاب احمد شیک با عنوان «ارتش امام» در سال ۲۰۱۱ ممنوع اعلام شد و او یک سال در بازداشت به‌سر برد. این کتاب درباره جنبش گولن و چگونگی شکل‌گیری آن است.

این نویسنده همچنین سال‌ها ترویج افکار فتح‌الله گولن توسط حزب حاکم عدالت و توسعه و بیش از همه توسط رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه تا سال ۲۰۱۳ را نیز مورد انتقاد قرار داده بود. در این سال روابط اردوغان و گولن تیره شد و آن‌ها از هم دور شدند.

احمد شیک در نیمه ماه اوت در گفت‌وگویی با خبرگزاری آلمان گفته بود: «بحث کردن در مورد جنبش گولن و همزمان پنهان کردن همدستی حزب عدالت و توسعه با آن مسامحه‌ی بزرگی است.»

او افزوده بود: «فتح‌الله گولن و رجب طیب اردوغان باید به اتهام تشکیل و رهبری یک سازمان در برابر دادگاه قرار بگیرند.»

احمد شیک ۴۶ سال سن دارد. او در دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه استانبول تحصیل کرده و سابقه فعالیت در روزنامه‌های مختلف ترکیه، از جمله «ملیت»، «جمهوریت» و «رادیکال» را دارد و با خبرگزاری رویترز نیز به‌عنوان عکاس همکاری کرده است. شیک عضو سندیکای روزنامه‌نگاران ترکیه است.

حکومت ترکیه از زمان کودتای نافرجام در ماه ژوئیه صدها نفر را بازداشت کرده است. سازمان گزارش‌گران بدون مرز (RSF)، در گزارشی که ۱۳ دسامبر / ۲۳ آذرماه درباره وضعیت روزنامه‌نگاران در جهان منتشر کرد، نوشت پس از کودتای نافرجام، بیش از ۱۰۰ روزنامه‌نگار در ترکیه زندانی شده‌اند که ۴۰ نفر از آن‌ها به‌طور مستقیم به دلیل انجام وظیفه اطلاع‌رسانی بازداشت شده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • u

    ترکیه پیش بسوی ایران جدید ولی مردمش با غیرت نه مثل مردم ایران همه حکومت های خاورمیانه عاشق قدرت چون ضعیف و ستمگرند