ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

توافقنامه آتش‌بس سراسری در سوریه امضا شد

دولت بشار اسد و گروه‌های مخالف مسلح با امضای سه سند با هم به توافق رسیدند. آتش‌بس از نیمه شب جمعه ٣٠ دسامبر اجرا می‌شود. جبهه النصره و داعش به آتش‌بس متعهد نیستند.

دولت بشار اسد و گروه‌های مخالف مسلح بر سر آتش‌بس سراسری در سوریه با یکدیگر به توافق رسیده‌اند. به گفته ولادیمیر پوتین، رپیس جمهوری بین دولت اسد و شورشیان سه سند امضاء شده است: اولین سند، میان دولت سوریه و مخالفان مسلح، درباره آتش‌بس در قلمرو جمهوری عربی سوریه است. سند دوم درباره مجموعه اقدامات و تدابیر لازم برای حفظ آتش‌بس است و سند سوم بیانیه‌ای‌ست مبنی بر آمادگی برای مذاکرات صلح سوریه.

توافقنامه آتش‌بس سراسری در سوریه امضا شد

این اسناد با پادرمیانی روسیه و ترکیه بین دولت بشار اسد و مخالفان مسلح به امضاء رسیده.

در جلسه‌ رئیس جمهور روسیه و وزیر دفاع این کشور اعلام شد که آتش‌بس از نیمه‌شب، جمعه ٣٠ دسامبر اجرا می‌شود.

خبرگزاری دولتی سنا گزارش داده است که گروه دولت اسلامی (داعش) و شبه‌نظامیان گروه النصره به توافق آتش‌بس سراسری در روسیه پایبند نیستند.

ائتلاف ملی سوریه، بزرگ‌ترین ائتلاف از گروه‌های مخالف بشار اسد از توافق آتش‌بس سراسری سوریه دفاع کرده است.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه همزمان با این تحولات وعده داده که تعداد نیروهای ارتش روسیه که در سوریه مستقرند را کاهش دهد.

خبرگزاری رویترز به نقل از منابعی که نام آن‌ها را افشا نکرده گزارش داده است که ظاهراً در توافق آتش‌بس در نظر گرفته شده که در آینده، سوریه به مناطق خودگردانی تقسیم شود و به این ترتیب قدرت و حد نفوذ و حاکمیت بشار اسد کاهش چشمگیری می‌یابد.

علاوه بر این روسیه و ترکیه بر سر بر روی کار ماندن بشار اسد تا انتخابات بعدی ریاست جمهوری در سوریه به توافق رسیده‌اند. رویترز به نقل از منابع یاد شده گزارش می‌دهد که قرار است رئیس جمهوری آتی سوریه یکی از سیاستمداران علوی‌تبار این کشور باشد. ایران ظاهراً هنوز با این پیشنهاد موافقت نکرده است.

وزرای خارجه ایران، ترکیه و روسیه در هفته‌های گذشته در مسکو درباره روند صلح در سوریه با یکدیگر دیدار و گفت‌و‌گو کرده بودند. آن‌ها در بیانیه مشترکی اعلام کردند که خواهان برقراری صلح در سوریه هستند.  استفان دی میستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه از این مذاکرات سه‌جانبه حمایت کرده بود.

روسیه اعلام کرده که چنانچه آتش‌بس سراسری در سوریه پایدار باشد، بر اساس سه سند به امضاء رسیده، مذاکرات گسترده‌تری در قزاقستان برای برقرای صلح پایدار در سوریه با حضور طرف‌های درگیر و دولت بشار اسد انجام خواهد شد. در این مذاکرات گروه‌های «تروریستی» شرکت نخواهند داشت.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حقوق بشر برای همه

    از مصالحه احتمالی روسیه با ترکیه، من از پشت پرده خبری ندارم، اما به نظر می رسد دولت پوتین و اردوغان، آدم های خیلی هم ایدئولوژیک هم نیستند بر خلاف حکومت ولایی ایران! خوش به حال ملت های ترکیه و روسیه، که حداقلی از عرق ملی و توجه به منافع ملی است. من شخصا توقع نداشتم از اردوغان چون او را هم به بنیادگرایی اسلامی متهم می کنند، اما اینجا نشان داد منافع ملی ترکیه چه قدر برایش مهم است! بازنده بزرگ این تراژدی سوریه، بعد از مردم سوریه، مردم ایران هستند که به خاطر تقریبا هیچ، نظام ولایی دارد صدها میلیارد دلار را امول ملت ایران هزینه جاه طلبی هایش می کند!

  • u

    باید شورای نگهبان در سوریه تشکیل بشه و مردم در اون شورا انتخاب بشن و کسانی که مرنکب جرم،و جنایت شدن رد صلاحیت کنند و دادگاهی برای جنایتکارا برقرار بشه و محاکمه بشن و به حکم دادگاه البته حکم عاپلانه اجرا بشه شورای ریاست جمهوری هم لازمه تا زیس جمهور دیکتاتور نشه

  • حقوق بشر برای همه

    بیایید ارزو نماییم این توافق با موفقیت همراه شود. دژخیمان ضد بشری و بی رحمی هستند که با خون مردم کاسبی می کنند و کشتار را ابزار منافع شان می کنند! امیدوارم باشیم صلح برقرار شود. مردم سوریه مصائب عظیمی متحمل شده اند و کشورهای همسایه و از جمله ایران، مردم هم بخاطر سیاست های جاه طلبی، خسارت دیده و در شرایطی که پول بیت المال نیاز دارد در جایی دیگر خرج شد! پول هایی بادی صرف عمران و فقرزدایی ملت ایران می شد!!