ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

توافق ایران و ترکمنستان بر سر صادرات گاز

ایران یکی از بزرگ‌ترین میدان‌های گاز جهان را در اختیار دارد و با این‌حال به گاز ترکمنستان وابسته است. اختلاف بین دو کشور بر سر قیمت گاز و بدهی دو میلیارد دلاری ایران بود.

وزیر نفت ایران اعلام کرد که اختلاف ایران و ترکمنستان بر سر قیمت گاز که بیش از یک دهه ادامه داشت، با امضای تفاهم‌نامه‌ای بین دو کشور فعلاً تا حصول یک توافق نهایی برطرف شده است. این تفاهم‌نامه بعد از ظهر پنجشنبه ۱۰ دی به امضاء رسیده است. قرار است ایران و ترکمنستان به مذاکراتشان درباره قیمت گاز ادامه دهند.

اختلاف ایران و ترکمنستان بر سر قیمت گاز بود

بیژن زنگنه به خبرگزاری مهر گفته است: «فعلاً بحث داوری بین‌المللی منتفی‌ست. دو کشور باید از طریق گفت‌وگوها مشکلات و اختلافات به وجود آمده را حل و فصل کنند.»

ایران از هشت سال قبل به این‌سو به خاطرات واردات گاز از ترکمستان حدوداً دو میلیارد دلار بدهی دارد. ترکمنستان تهدید کرده بود که اگر ایران بدهی‌اش را نپردازد خط لوله انتقال گاز به ایران را مسدود می‌کند.

بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران در گفت‌و‌گو با خبرگزاری مهر اظهار امیدواری کرده که پس از امضای تفاهم‌نامه بین دو کشور در روزهای آینده حجم واردات گاز از ترکمنستان افزایش پیدا کند.

بخشی از گاز وارداتی از ترکمنستان در نیروگاه‌های برق مصرف می‌شود.

وزیر نفت ایران می‌گوید ایران به گاز ترکمنستان وابسته نیست. به گفته بیژن زنگنه حجم واردات گاز از ترکمنستان ۱۰ میلیون متر مکعب در روز است. ترکمنستان گاز مورد نیاز استان‌های شمال شرقی ایران را تأمین می‌کند.

ایران در حال حاضر ۷۰۰ میلیون متر مکعب گاز تولید می‌کند. وزیر نفت ایران اظهار امیدواری کرده که با تکمیل فازهای باقی‌مانده پارس جنوبی میزان تولید گاز در ایران به طرز چشمگیری افزایش پیدا کند.

میدان پارس جنوبی، بزرگ‌ترین میدان گاز در جهان در آب‌های سرزمینی ایران و قطر واقع شده. در دوره دوم ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد ایران سرمایه‌گذاری هنگفتی در این میدان کرد، اما به دلیل تحریم‌های اقتصادی نتوانست آن را به بهره‌برداری برساند.

ترکمنستان سال ۸۵ صادرات گاز به ایران را برای مدت کوتاهی متوقف کرد. تهران و عشق‌آباد توافق کردند که قیمت گاز صادراتی از ۴۲ دلار برای هزار متر مکعب به ۷۵ دلار افزایش پیدا کند. وزارت نفت ایران می‌گوید این قرارداد سه ساله بوده و هیچیک از طرفین قرارداد حق افزایش یا کاهش قیمت را نداشته‌اند. اما در زمستان ۸۶ که هوا در استان‌های شمالی ایران رو به سردی گذاشت، ترکمنستان خط انتقال گاز را مسدود کرد و دولت ایران ناگزیر به افزایش قیمت گاز تن داد. دولت ترکمنستان می‌گوید ایران ما‌به‌تفاوت قیمت گاز را که حدوداً معادل دو میلیارد دلار است پرداخت نکرده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.