ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

۹۳ خبرنگار در ۲۰۱۶ کشته شدند

خاورمیانه که شاهد کشته‌شدن ۳۰ خبرنگار بوده، خطرناک‌ترین منطقه برای آنهاست و پس از آن آسیا‌ـ‌اقیانوسیه، آمریکای لاتین، آفریقا و اروپا در رده‌های بعد هستند.

بر اساس جدیدترین آماران ارائه‌شده از سوی «فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران» (IFJ) حدود ۱۰۰ روزنامه‌نگار و کارمند حرفه‌ای رسانه‌ها سال ۲۰۱۶ کشته شده‌اند. این تعداد نسبت به سال گذشته کاهش داشته‌است.

حدود صد خبرنگار بر اثر حوادث زمان کار در سالی که گذشت، کشته شدند

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران که نمایندگی ۶۰۰ هزار خبرنگار و همکاران حرفه‌ای رسانه‌ها را در ۱۴۰ کشور برعهده دارد، در گزارش سالیانه خود خبر داد که در سال ۲۰۱۶، ۹۳ شاغل عرصه رسانه در حوادث مربوط به این حرفه کشته شدند و ۲۹ تن دیگر نیز در دو سقوط هواپیما جان خود را از دست دادند.

قتل‌های هدفمند، بمب‌گذاری‌ها، گیرافتادن در میان گلوله‌باران و اتفاقاتی از این دست در ۲۳ کشور در قاره‌های مختلف عوامل کشته‌شدن این ۹۳ تن بوده‌اند.

همچنین در سقوط هواپیمای حامل بازیکنان یک تیم فوتبال برزیل در مدلین کلمبیا، ۲۰ خبرنگار ورزشی برزیلی جان سپردند و در حادثه‌ سقوط هواپیمای وزارت دفاع روسیه که برای جشن کریسمس به لاذقیه می‌رفت، ۹ خبرنگار دیگر کشته شدند. این تعداد در آمار ۹۳ کشته حوادث مربوط به خبرنگاری محسوب نشده‌است.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران سال پیش تعداد کشته‌شدگان ۲۰۱۵ را ۱۱۲ تن اعلام کرده‌بود که نشان‌دهنده کاهش میزان این آمار در سال جدید است. با این حال، فیلیپ لروث، دبیرکل کنونی این فدراسیون هشدار داد که خشونت‌های و قتل‌های هدفمند علیه خبرنگاران ابداً نشان‌دهنده بهبود اوضاع نیست، اگرچه باید از کاهش تعداد کشتگان استقبال کرد.

بر اساس این آمار، پر خطرترین کشورها برای روزنامه‌نگاران از این قرار بوده‌اند: ۱۵ روزنامه‌نگار کشته‌شده در عراق، ۱۳ تن در افغانستان، ۱۱ تن در مکزیک، هشت نفر در یمن، شش روزنامه‌نگار در گوآتمالا و نیز شش تن دیگر در سوریه.

به همین ترتیب، خاورمیانه که شاهد کشته‌شدن ۳۰ خبرنگار بوده، خطرناک‌ترین منطقه برای خبرنگاران است و پس از آن آسیا‌ـ‌اقیانوسیه با ۲۸ کشته، آمریکای لاتین با ۲۴ کشته، آفریقا با هشت کشته و اروپا با سه کشته در رده‌های دیگر قرار دارند.

پیشتر گزارشگران بدون مرز از مرگ ٧۴ خبرنگار در سال ۲۰۱۶ خبر داد که ۵٣ تن از آن‌ها به قتل رسیده و عامدانه هدف قرار گرفته‌اند و ٢١ تن از آن‌ها در هنگام انجام وظیفه اطلاع‌رسانی کشته شده‌اند. بر اساس این گزارش سوریه با ١٩ قربانی مرگبارترین کشور جهان برای خبرنگاران است و کشورهای افغانستان با ۱۰، مکزیک با ۹، عراق با هفت و یمن با پنج خبرنگارِ کشته‌شده در رده‌های بعدی قرار دارند.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.