ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

طومار زیست‌محیطی شاهرودی‌ها علیه بزرگترین پروژه راه‌سازی ایران

امضاکنندکان این طومار اعتراضی از حسن روحانی خواسته‌اند تا در اجرای پروژه «از حرم تا حرم» تجدیدنظر کند. پروژه‌ای که یکی از اصلی ترین زیستگاه‌های یوز ایرانی را به خطر می‌اندازد.

با امضای یک طومار زیست‌محیطی خطاب به رئیس‌جمهوری ایران، مردم شاهرود و میامی نسبت به پیامدهای فاجعه بار پروژه آزادراه از حرم تا حرم هشدار دادند.

پروژه ۹۷۰ کیلومتری آزادراه حرم تا حرم، با هزینه ۴۵۰ میلیارد تومان و با مشارکت قرارگاه خاتم الانیا مشهد را به قم وصل می‌کند

امضا کنندگان این طومار به حسن روحانی، رئیس دولت یازدهم هشدار داده‌اند که اجرای این طرح به فاجعه زیست محیطی در منطقه خارتوران(توران) می‌انجامد و معیشت مردم را به خطر می‌اندازند.

پروژه حرم تا حرم قرار است مشهد را به قم وصل کند. قرارگاه خاتم الانبیا وابسته به سپاه پاسداران با همکاری وزارت راه و شهرسازی ساخت این پروژه را در دست دارد. هزینه این آزادراه ۴۵۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود. از این پروژه ۹۷۰ کیلومتری به عنوان بزرگترین پروژه راه‌سازی ایران نام می‌برند.

اما اکنون شهروندان میامی و شاهرود از رئیس‌جمهوری ایران خواسته‌‌اند تا در اجرای این طرح تجدید نظر کند.

بر اساس خط فرضی پروژه از حرم تا حرم، این آزادراه از ۳۵ کیلومتری جنوب شاهرود می‌گذرد.

این درحالی است که جاده فعلی و اصلی شاهرود یکی از مسیرهای ترانزیتی ایران به شمار می‌آید و معیشت بسیاری از مردم با کسب و کارهای حول این جاده گره خورده است.

مردم شاهرود و میامی نگرانند تا این جاده جدید بیکاری در شرق استان سمنان را تشدید کند.

بزرگراه از حرم تا حرم تهدیدی برای زیستگاه یوزپلنگ‌ها

بر اساس برآورد امضاکنندگان طومار، آزادراه از منطقه خارتوران، یکی از بزرگترین منطقه حفاظت شده ایران عبور می‌کند.

پارک ملی کویری توران در استان سمنان زیست‌گاه‌های ۱۰ تا ۱۴ قلاده یوزپلنگ ایرانی است؛ یکی از مهم‌ترین مناطقی که پروژه پرهزینه حفاظت از یوز آسیایی در آنجا به اجرا درآمده است.

شهروندان میامی و شاهرود از روحانی خواسته‌‌اند تا در این طرح تجدید نظر کند

این منطقه در کنار منطقه حفاظت شده بهرام گور، آخرین زیستگاه‌های گورخر ایرانی نیز به شمار می‌آِید.

افزون بر این، یونسکو منطقه توران را به عنوان یکی از ذخیره گاه‌های زیست‌کره در ایران اعلام کرد؛ مناطقی که به سبب طبیعت منحصر به فرد و برای دورماندن از بهره‌برداری بیش از حد تحت حفاظت بین‌المللی قرار می‌گیرند.

سال گذشته نیز مقامات نیشابور نسبت به بیرون ماندن از طرح آزادراه حرم به حرم اعتراض کرده بودند. به باور آنها عدم عبور آزادراه از نیشابور این شهر را اکنون بر سر جاده تهران- مشهد است به حاشیه می راند و خسارتی جدی‌ به اقتصاد و گردشگری این شهر وارد می‌کند.

برآورد می‌شود تکمیل این پروژه که در دوران ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد آغاز شده بود ۲۰ سال زمان ببرد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • anti anti

    مسئله اینست خامنه ای کادرش بسته است. او در تنگنای تامین کادر سالم و کارآمد است برای حکومتش. او را چاپلوسان و مگسان دور شیریین احاطه کرده اند. حاکمیت ترس، منتقدان و میلیون وطن خواه را از دور او پراکنده است. فرصت طلبان جای جیا حکومتش را رپ کرده اند.! او با دمکراسی خواهان مصالحه نکرد. به کم قانع نشد. عجله کرد، حالا این همه مصائب بر سر ملت ایران می بارد. خامنه ای اگر درست تصیم می گرفت ایران بجای سال 80 میلیارد دلار درامد ارزی ، می توانست سالی 400 میلیارد دلار دامد ارز داشته باشد. بیهوده 500 میلیارد دلار سر قضیه هسته ای خسارت دید! اینها چیزهایی نیست که خامنه ای و یا هر حاکمی دیگر دوست داشته باشد. اصلا معقول نیست. اینها نتیجه تصیم نادرستش است که ناخواسته او هم زیان دیده! مشکل اینجاست او به منتقدان غیرخودی اعتماد ندارد.و او می ترسد حمایت عواملش از دست بدهد. ولی چه باید کرد؟ خامنه ای چازه ای ندارد به منطق اقتصاد گوش فرا دهد، و دست از این اقتصاد حکومتی بردارد. او باید دست حاکمیت را اقتصاد کوتاه کند و به گرفتن مالیات بسنده کند. اقتصاد بسپارد به رمدم. عرضه سهم شرکت های حکومتی به مردم. مشارکت دادن عموم ملت در اقتصاد. راه نجات نظام و ملت همین است.

  • anti anti

    زمانی خامنه ای رهبری ایران گرفت و خود را بی رقیب دید، - از نظر منافع ملی- تصمیمات اشتباه وحشتناکی گرفت. او سال 1368 بر دوراهی بود، او می توانست همچو حاکمی محبوب باشد و به مشروطیت را به پذیرد و در همان حد اختیارات قانون اساسی بسنده کند. دخالت بیش از حد در امور، بلای جان حکومتش شده و هی دارد هزینه ها باری حکومتش می ترشاد و سودی هم نمی برد!. در 27 سال پیش او تصمیات به شدت اشتباهی گرفت که ملت ایران را به خاک سیاه نشاند. یکی از اینها تصمیات فاجعه آمیز، دخیل کردن سپاه و دیگر نهادهای حکومتی در اقتصاد بود. به وضوح او دو راه داشت. 1- اجازه دهد بخش خصوصی واقعی زمام اقتصاد را در دست بگیرد، و او از مالیات از آن بگیرد. یعی حکومت دستش توی جیب ملت باشد! 2- او اصل 44 را دور بزند و با شبه دولتی ها کل اختیار دولت و ملت به دست گیرد. یعنی ملت دستش به سوی جیب حکومت باشد. وی متاسفانه راه دوم انتخاب کرد! حال بحران اقتصادی، از بانک تا فساد، از اختلاس تا ناکارآمدی، دامن حکومت او را گرفته است. این خسارت ها گرچه رنجش را ملت ایران می کشد، ولی فی الواقع درامدهای خامنه ای را هم کم می کند. او نمی تواند حکومتش را بدون پول و اقتصاد مولد بچرخاند. قسمت غم انگیز همینجاست، او خودکرده را تدبیر نیست. سپاه و نهادهای حکومتی از استان قدس تا بنیادها دیگر به راحتی نمی خواهند دست از اقتصاد و رانت و غارت برداند. خامنه ای شاید متوجه اشتباهش شده، ولی چه کار می تواند بکند؟! او می تواند به ملت ایران بسپارد حل قضیه را. ولی درگیری حسن روحانی که معلوم نیست چقدر راست باشد و نشانه های است که بروکراتها هم خودشان هم ذی نفع این رانت ها هستند!شک منتقدان مستقل به سن روحانی هم هست، شاید کل داستان جنگ زرگری باشد! اخیرا بگم بگم های دولتی ها، چقدر شبیه حرف های مموتی است!

  • رفیق ایران

    وقتی می خواهیم باری منافع ملی با کسی مثل خامنه ای و عوامل آخوندی-سپاهی او صحبت کنیم، زبان فحش و تهدید بی فایده است. انها تا زوری واقعی و تهدید واقعی نبیند پشیزی اهمیت نیم دهند! من از این دیدگاه نظر می دهم و هرگز نباید فکر کنند دارم به نفع و تایید نظام ولایی می گیوم، ولی حاکمیت ها هر جور باشند باز منافع مشترکی با ملت ها دارند! الان گفته شده ده ها سال طو ل می کشد تا پروز های فعلی به اتمام برسد. پروژه ها در جهان زیر 5 سال است اغلب. این تاخیر در اتمام پروژ های برزگ، همگی زیانده است. خامنه ای و سپاه را بایست این گونه اقناع کرد، تعریف پروژ های متعدد زیانش بیشتر و منفعتش است. بهتر است سپاه امکانتش در شراکت با دیگر نهادهای ذی نفع بکار گیرد. الان پروزه مهم تری از طرح حرم تاحرم است. پروزه آزادراه تهران-شمال، واقعا معلوم شده نیاز به مشارکت و بودجه فراوان است. چینی ها تاخیر کردند. همچنین مثلا پروژه راه اهن مشهد-قوچان-بجنورد-گرگان، استان قدس گند زده! سپاه بیاید این پروزه ار دست بگیرد یا مشارکت کند. زودتر اینها به ثمر برسند. این به نفع حکومت خامنه ای است. کشور تحت استیلای او دارد خیلی زیان می دهد سر پروژه های معطل شده. او بعنوان صاحب 85% اقتصاد ایران، به نفعش است به حرف این ظاهر دشمنان گوش کند. ما سودمان در نفع مردم است ولی او اگر گوش کند به نقد ماها، ناخواسته ما، خودش هم سود می برد. این قسمت کمدی-تراژیک داستان دمکراسی خواهان و خامنه ای است! اولویت بندی پروژه ها. انهایی بیشتر 50% پیشرفت کرده اند.انهایی که ویژگی ارزش افزوده دارند و می توانند چرخ اقتصاد به گردش دراورد. اینها اولویت است و باید اول اینها تکمیل شود. از اجرا پروزه ها کم اهمیت و جیدی خودداری شود تا قبلی ها تکمیل شود.

  • رفیق ایران

    شاید 20 سال دیگر هم این نظام ولایی باشد. چه کار باید کرد؟ خامنه ای از طریق دخالت های سپاه، قصد دارد منافع اقتصادی در توبره حاکمیتش قرار دهد. این دخالت دادن نهادهای تحت حکومت رهبری، جلوگیری از رفتن سرمایه و سودها به سمت بخش خصوصی است. متاسفانه خامنه ای قدرت مطلقه ایران است و هیچ کسی نمی تواند دربرابرش در نظام قدم علم کند. تنها اقتاع منطقی خامنه ای در این شرایط می تواند کتر به ملت ایران خسارت وارد شود. امیدوارم منتشر کنید. من آدم دگراندیشی هستم و با نام کاربردی متعدد در سایتهای خارجی فارسی زبان کامنت می گذارم، هدفم دفاع ملت ایران است ولی نقد پیشنهادهای من دگراندیشانه است و لزما همخوانی کامل با هیچ طرفی ندارد، ملاک من آزادی و دمکراسی و مهم تر منافع ملی آحاد ملت ایران است که بر هرچیزی ارحج می باشد. خامنه ای کار خودش می کند کما اینکه 27 سال اخیر کرده است! با این واقعیت بایست نقد و پیشنهاد بدهیم و اگر شبانه روز خامنه ای سپاه را فحش بدهیم تاثیری بر انها ندارد. آنها دو تا زبان را حالی شان می شود یا زور یا اقناع منطقی که نفعی در ان ببند! دیدیم خامنه ای کار خودش کرد رد جاه طلبی هسته ای. برایش اهمیتی نداشت صدها میلیارد دلار ایارن خسارت ببند و ملت بیچاره شوند! عملا اینرا بارها ثابت کرده چه جور آدمی است! اما وقتی دید منافع در خطر است پیشنهاد برجام پذیرفت. تجربه برجام نشان داد تا خامنه ای نفعی در کرای نبیند انجام نمی دهد اگر تمام بشریت بگویند او اشتباه می کند، اعتنایی نمی کند وبلکه لجوجانه برعکس عمل می کند و ویا لذت وافری هم از رنجاندن دیگران می برد! این را مجتبی واحدی در فسیبوکش گفته! پس چه باید کرد؟

  • شفیق

    اصل بزرگراه مشهد-قم، بسیار خوب است. مسئله به نام مذهبی است، ولی اصل قضیه، یک پروزه ملی است. این مسیر، عمده ترین ترافیک بین شهری کشور را دادر. گاه تا سالی 30 میلیون زائر از این مسیر استفاده می کنند. خود خراسان و مشهد بازار بزرگ مصرف و همچنی تولیدکننده است و ترانزیت مزید بر علت. وجود بزرگراه الزامی است. معیشت اقلیتی مردم نمی شود که این پروژه نادیده گرفت. می تواند اصلاحش کرد. و نزدیکتر از کنار شهرهای بزرگ سمنان عبور داد. هر چند به کار سپاه اعتمادی نیست. چون ایدئلئزی حاکم برنظام داشعی و سپاه، غیر دموکراتیک و حتی ضد ایرانی است. آنها اعتقادی به ملیت ایارنی و عرق ملی ایرانی ندارند و اسلام و شیعه پرست هستند! از طرفی اولویت های مهمتری هست. اخیار سپاه وارد پروژه سازی شده! در حالی گفته شده پروژه های قبل تا 40 سال طول می کشد با این وضع تخصیص بودجه، سپاه دار تعریف پروژه جدید می کند و اخیرا مورد مشابه بزرگراه بندرعباس-قزوین را کلید زده اند!! این در حالی است پروز های بسیار اولویت دارتر و معطل مانده مانند بزرگراه تهران-شمال/ خطوط راه اهن راهبردی مشهد گرگان/شاهرود-گرگان/چابهار-مشهد/قزوین-آستارا/شیراز-بوشهر/مرکزی-غربی.. و همچنین متروی های شهر های بزرگ/نیاز به بودجه دارد و اتلاف منایع بخاطر تاخیر پروژه ها موجب زیان عظیم ملی شده است!

  • باقی در امان

    به این می گویند مدیریت . حال باید دید این چه نوع مذاکره است که اعتبارش در فاصله زمانی دوشنبه تا تهران تمام میشود .

  • nader

    نمونه مدیریت جهانی : کشور ایران برروی دریای گاز طبیعی قراردارد و ترکمنستان صادرات گاز به ایران را متوقف کرد؛ درخواست از شهروندان برای صرفه جویی در زمستان!! حمید رضا عراقی که برای حل و فصل اختلاف یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلاری!! با ترکمنستان، بجا مانده از تفاوت قیمت فروش در سالهای ۱۳۸۶ و ۱۳۸۷، به آن کشور سفر کرده بود، روز جمعه با اعلام توافق با مقامات ترکمن درباره ادامه واردات گاز، به تهران بازگشت. با این حال، تنها دو روز پس از بازگشت او، ترکمنستان صادرات گاز خود به ایران را قطع کرد!