ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اکبر هاشمی رفسنجانی درگذشت

اکبر هاشمی رفسنجانی که یکشنبه، نوزدهم دی ماه، به دلیل عارضه قلبی بیمارستان‌ شهدای تجریش بستری شده بود در سن ۸۲ سالگی درگذشت.

اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام که به دلیل عارضه قلبی در بیمارستان‌ شهدای تجریش بستری شد بود، یکشنبه نوزدهم دی ماه ۱۳۹۵ درگذشت.

هاشمی در زمان مرگ ۸۲ سال داشت

محمد هاشمی، برادر اکبر هاشمی رفسنجانی خبر مرگ او را تأیید کرده است. تلویزیون دولتی ایران نیز اندکی بعد، خبر مرگ هاشمی را در زیرنویس خبری خود آورد.

خبرگزاری کار ایران، ایلنا، از اعلام سه روز عزای عمومی به دلیل مرگ هاشمی رفسنجانی خبر داده است.

به گزارش وب‌سایت‌های نزدیک به این سیاستمدار شماری از هواداران او در بیمارستان شهدای تجریش جمع شده بودند. گزارش شده که حسن روحانی هم با چشم گریان در بیمارستان حاضر شده است.

به دنبال انتشار خبر مرگ هاشمی رفسنجانی برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی تصاویری از حضور مردم در خیابان‌های تهران منتشر کردند. یکی از کاربران توئیتر نیز از افزایش «کنترل‌های امنیتی» در ایستگاه‌های قطار شهری تهران خبر داده است.

آقاجانی معاون وزیر بهداشت ایران در گفت‌وگو با شبکه خبر صدا و سیما جمهوری اسلامی گفت که هاشمی حوالی ساعت ۶:۳۰ بعد از ظهر یکشنبه به صورت ناگهانی دچار ایست کامل قلبی شد.

به گفته او تلاش پزشکان و فراهم بودن همه امکانات پس از یک ساعت و نیم عملیات احیاء بی‌نتیجه بوده و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ساعت ۷:۳۰ درگذشته است.

خبرگزاری مهر شامگاه یکشنبه از احتمال به تعویق افتادن جشنواره موسیقی فجر به دلیل مرگ هاشمی رفسنجانی خبر داد.

فرزاد طالبی مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفته است که «نتیجه هر گونه تصمیم گیری درباره تعویق در زمان برگزاری سی و دومین جشنواره موسیقی فجر به زودی اعلام می شود.»

استوانه نظام، در لرزش و چرخش‌

اکبر هاشمی رفسنجانی، متولد ۳ شهریور ۱۳۱۳ در شهر رفسنجان، از اعضای اصلی «شورای انقلاب» در نخستین روزهای پس از انقلاب ۱۳۵۷ در ایران بود.

او پس از انقلاب ۱۳۵۷ نقش پررنگی در نظام جمهوری اسلامی ایران داشت و از نزدیک‌ترین افراد به روح‌الله خمینی، نخستین رهبر جمهوری اسلامی، به شمار می‌رفت.

هاشمی در به قدرت رسیدن علی خامنه‌ای پس از مرگ خمینی نقش اصلی را داشت و به‌رغم مخالفت برخی از روحانیون عضو مجلس خبرگان، بنابر قولی مشهور با یک "نقل قول" از خمینی زمینه در برازنده خواندن علی خمینی، زمینه رهبر شدن او را فراهم کرد.

‎به روایت برخی از اسناد منتشر شده از کشتار مخالفان سیاسی در دهه ۶۰ خورشیدی، هاشمی و احمد خمینی به دلیل نزدیکی به رهبر وقت جمهوری اسلامی، نقش پررنگی در این مسئله داشته‌اند.

هاشمی نخستین رئیس مجلس شورای اسلامی پس از انقلاب و از اعضای مجلس خبرگان قانون اساسی نیز بود.

او پس از مرگ خمینی به مقام رئیس جمهوری ایران رسید و تا سال ۱۳۷۶ در این مقام حضور داشت.

فعالیت‌های برون مرزی وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران برای ترور مخالفان خود در دوران ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی به شدت افزایش یافت. نام او در دادگاه ترور میکونوس در برلین مطرح شد و  او به عنوان یک مقام آمر محکوم شد. او در آخرین کتاب خاطراتی که به نامش منتشر شد از باخبر بودن وزیر وقت اطلاعات از ترور شاپور بختیار پیش از رسانه‌ای شدن آن پرده برداشته است.

در انتخابات ششمین دوره مجلس شورای اسلامی گروهی از اصلاح‌طلبان نقدهای شدیدی به عملکرد او وارد کردند. مخالفت صریح نمایندگان نزدیک به جریان دوم خرداد با ریاست مجدد او بر مجلس شورای اسلامی سبب شد که هاشمی از حضور در مجلس ششم انصراف دهد.

ریاست او بر مجمع تشخیص مصلحت نظام به‌رغم پایان دوره ریاست جمهوری‌اش در سال ۷۶ از سوی رهبر جمهوری اسلامی تائید شد. تا پیش از این رئیس قوه مجریه همزمان عهده‌دار ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام را عهده‌دار بود.

پس از این دوره جایگاه مجمع تشخیص مصلحت نظام که پیشتر مسئولیت حل اختلاف میان مجلس و شورای نگهبان را برعهده داشت، به «سیاستگذار کلان نظام» ارتقاء یافت.

هاشمی در دوره دوم انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۴ از محمود احمدی‌نژاد شکست خورد. ستاد انتخاباتی احمدی‌نژاد از او به عنوان نماد «فساد اقتصادی» و «مافیای قدرت» نام برد. هاشمی پس از این انتخابات در نامه‌ای به علی خامنه‌ای از آنچه که «هجمه تخریبی» علیه خود نام برده بود، انتقاد کرد. او پس از این انتخابات از جامعه روحانیت مبارز که یکی از بنیانگذاران آن بود، فاصله گرفت و به جریان اصلاح‌طلب نزدیک شد.

هاشمی در حالیکه نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ نبود اما در مناظره‌های تلویزیونی به شدت مورد حمله قرار گرفت. او در نامه‌ای سرگشاده به رهبر جمهوری اسلامی از «تخریب‌»هایی که علیه او صورت گرفته بود، انتقاد کرد.

رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران و برخی از شخصیت‌های نظامی و سیاسی تندرو از هاشمی به عنوان یکی از افراد موثر در وقایع پس از انتخابات نام برده و خواستار محاکمه او شدند

هاشمی ۲۶ تیر ۱۳۸۸ برای آخرین بار به عنوان «امام جمعه تهران» در نمازجمعه تهران حضور یافت. او در سخنان خود خواستار آزادی معترضان به نتیجه انتخابات و دلجویی از آسیب‌دیدگان در اعتراض‌های پس از انتخابات شد.

این سخنان و حضور معترضان در نمازجمعه با اعتراض تند دستگاه قضائی و رسانه‌های حکومت روبرو شد. هاشمی فروردین ۹۱ گفته بود که پس از چندبار دعوت از سوی ستاد نمازجمعه و پاسخ منفی، دیگر برای اقامه نمازجمعه دعوت نشده است.

به دنبال اعتراض‌های سال ۱۳۸۸ فائزه هاشمی یکی از فرزندان او بازداشت و به شش ماه زندان محکوم شد. مهدی هاشمی دیگر فرزند هاشمی نیز پس از انتخابات ۸۸ ایران را ترک کرد اما پس از بازگشت به ایران بازداشت و به زندان محکوم شد.

هاشمی سال ۹۳ در گفت‌وگو با روزنامه‌های جمهوری اسلامی و شرق گفته بود که مدافع شورایی شدن ولایت فقیه و رهبری در جمهوری اسلامی است.

او در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شد. هاشمی گفته بود که برای ثبت‌نام در این انتخابات تا آخرین لحظات منتظر پاسخ رهبر جمهوری اسلامی مانده اما جوابی نگرفته است.

او در انتخابات خبرگان رهبری که اسفند ۹۴ برگزار شد، توانست بیشترین آراء حوزه انتخابیه تهران را به خود اختصاص دهد اما از رسیدن به مقام ریاست در این دوره از خبرگان بازماند.

هاشمی گفته بود که برای تاثیرگذاری در این مجلس و بحث بر سر تعیین رهبر آینده ضرورتی ندارد که حتما رئیس باشد.

هاشمی در چهارمین دوره مجلس خبرگان رهبری پس از مرک علی مشکینی تا اسفند ۱۳۸۹ ریاست این مجلس را برعهده داشت. او در دوره بعدی به دلیل آنچه که مخالفت رهبر جمهوری اسلامی اعلام شد، نامزد ریاست خبرگان نشد. پس از مرگ مهدوی کنی نیز هاشمی در انتخابات داخلی خبرگان نتیجه را به محمد یزدی واگذار کرد.‎

آخرین صحبت‌های هاشمی رفسنجانی در دفاع از حسن روحانی است. روح او را باید در کالبد رئیس جمهوری فعلی مجسم دید. ادامه راه او بستگی به موفقیت روحانی برای پیروز شدن در انتخابات ریاست‌ جمهوری در بهار آینده دارد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • شیوا تقوی

    اقای قاسم محترم کسی که جنایت میکند بهش میگویند جانی مگر هاشمی در قتل بسیاری از دگر اندیشان ُو نویسندگان ُ و افراد عضو اپوزیسیون خارج از کشور نقش نداشت؟ترور افراد حزب دموکرات در رستوران میکونوس المان مگر در زمان وی رخ نداد؟ و توسط دادگاه به عنوان ترور دولتی افشا شد و وی محکوم نگردید؟ کسی که در پایه ریزی استبداد دینی نقش اصلی را داشته به ملت خیاینت کرده بهش میگویند خاءن حالا از کی گفتن واقعیات راجع به افراد فحاشی شد؟! ما ایرانیها وقی مرگ یک نفر میرسد دچار حالت بسیار عاطفی میشویم و یکدفعه جنایات یادمان میرود. و این سخن غلط است اینگونه است که نسل \شت نسل علتت بدبختیهای خود را نمیشناسد و مسببها را نمیشناسد و از تجربه درس نمیگیرد. حالا یک جانی خاپن یک دفعه در چشم نسلی که هاشمی را و خفقان دوران وی را ندید ه میشه ناجی ایران!! این جدا گریه اور است

  • بهزاد بهبودی

    خیلی خوشحال شدم که رفسنجانیه دزد مرد نه فقط بخاطر دیکتاتوری و دزدیهایی که کرد بلکه بخاطر ایجاد خفقان در مدت دوران جوانی و دانشگاهم که بخاطر یه تار مو به دختران توهین و پسران را شلاق میزدن نذاشت ما جوونی کنیم وگور به گور بشه الهی و بخاطر دزدیهایی که کرد انگار کشور ماله باباشه آشغاله عوضی

  • قاسم

    شما نوشته اید کامنت های توهین آمیز پخش نمی شود. ولی متاسفانه این آقایان به ظاهر محترم جز توهین حرفی برای گفتن نداشتند.

  • کیومرث دانا

    اقای افشین گرامی من با نظر شما چندان موافق نیستم.هرچند به نظر شما بشدت احترام میگذارم.چطور هاشمی در تقلبات اوایل انقلاب بفکر مردم و رای انها نبود؟ این اواخر دم از ازادی انتخابات زد ولی کدام انتخابات ازاد؟! او دعوایش با احمدی نژاد سر این بود که میخواست خودش به مقام ریاست جمهوری برسد مساله اش صیانت از رای ما مردم نبود. ولی مرتب برای خامنه ای بخاطر ترس از دست داد ن قدرت و مقامهایش نامه فدایت شوم میفرستاد.خامنه ای عشق منه من عاشق رهبرم و ... اگر کسی واقعا پشیمان شد فردی مثل منتظری بود نه رفسنجانی.در این شکی نیست که او با خامنه ای فرق داشت.ولی این دو دعوایشان بر سر تقسیم ایران بین خودشان بود. هر کدام سهم شیر را از ان خود می خواست.خامنه ای منتهی بیش از او مجهز به قوای سرکوب بود. و از خیلی از منسبهای پر اب و نان کنارش گذاشت شد شیر بی یال و دم و اشکم. لطفا ایجاد ترس بین مردم نکنیم. مردمی که تاریخی چنین کهن دارند نیازمند حمایت یک جانی و خائن بنام رفسنجانی نیستند . جدا یعنی ما مردم ایران انقدر نزول اخلاقی پیدا کرده ایم که حالا یک جانی خائن حامی ما باشد؟!.این نظام و مافیایش به همت خود ما مردم سرنگون میشوند. تازه خدا را چه دیدید عمر دست من و شما نیست کی میگه خامنه ای فردا بدنبال او نره؟! یادمان نرود این نظام دشمن همه ما مردم است. بجای القای ترس به این فکر باشیم که یکی از ستونهای استبداد از بین رفت. دومی را براحتی میتوان سرنگون کرد.

  • سعید سنایی

    دوستان حافظه اتان را تازه کنید. شاید برخی از این نسل سابقه سخت دهشتناک رفسنجانی را نشناسد ولی نسل من نسلی که دهه 60 بزندان رفت بخوبی وی را میشناسد.یک ادم خائن و خیانتکار ادمی که در دوران ریاست جمهوریش جو خفقان را با میر غضبش فلاحیان ایجاد کرد ادمی که بطور جعلی خامنه ای را رهبر کرد ، بهره برداریهای وسیع او از رانتهای سیاسی اقتصادی و شکل گیری مافیای خانوادگی او یادمان نرود و عوامفریبی او که میگفت من اجاره نشینم !!او اولین کسی بود که دست سپاه پاسداران را در امور اقتصادی باز کرد و رفیق گرمابه و گلستان خمینی جنایتکار و خامنه ای بود . شکاف طبقاتی بین فقیر و غنی بطور محسوس از زان وی بوجود امد. وی در دادگاه میکونوس در المان محکوم به دست داشتن در ترور دولتی شد و انترپل بدنبالش بود.وی نه نسبت به جنایات سال 67 خمینی کلامی به اعتراض گفت نه در مورد زند انیان سیاسی واو اصلا اعتقادی به مردم نداشت و بلکه در توازن قدرت بایستی وقتی خامنه ای محلی برای او قائل نبود جوری خودش را به طرف دیگر متمایل کند تا بوسیله رای مردم به مقام راه یابد.وی ادای تمایل به مردم را نشان مید اد. ولی د ر همین هم صادق نبود و سیگانلهای واقعی را مثل " اقای خامنه ای عشق من است " برای خامنه ای ارسال میکرد.و دریوزگی مقام میکرد از او. ای کاش ازادی فرا میرسید و این جانی البته در د ادگاهی عادل به محاکمه کشانده میشد و اسرار مگوی این نظام پر جنایت و فشاد را م ناچار به رو کردن میشد. در پیشگاه مردم ایران وی بایستی سخت خجالت زده باشد.

  • افشین

    مرگ هاشمی ..فارغ از علاقه و یا نفرتی که نسبت به شخص او داریم. برای بیشتر مردم ایران حس. ترس و نگرانی از اینده کشور را به وجود اورده . همین احساس تقریبا همگانی گواهی است بر توانمندی او در ارام گردن تندروی ها و خشونت ها. شخصا هاشمی را مسبب بسیاری از کژتابی ها و انحرافها در رژیم حاکم بر ایران میدانم . ولی انچه باعث شد در این سالهای اخر حیاتش نگرش مردم نسبت به او تغییر کند , دریافتن این نکته از سمت او بود که هر که جانب مردم را فرو گذارد مآلا نگونسار و منفور و برکنار خواهد بود . ضمنا دوام و استواری حکومتها ریشه در اقتدار برخاسته از مشروعیت در نزد مردم دارد نه استیلای ناشی از خفقان امنیتی و سرگوب و حصر . درک همین نکته و انتخاب جبهه درست بعد از سال 88 هاشمی را از بسیاری از گناهانش در نزد توده مردم تبرئه کرد . هرچند باید قضاوت را بر عهده تاریخ بگذاریم . بعنوان یک ایرانی , ایران بعد از هاشمی با وجود رهبری کینه توز و تمامیت خواه و مستبد و پاسداران سرکوبگر و حرام خوار سیاسی و اقتصادی و ملایان دین به دنیا فروخته. و مزور و مردمی از عسر و حرج ستم فقیهان و سپاهیان به فغان امده و قاضی القضات دزد ِِ وقیح و بی شرم ... و دولت دست و ما بسته و برخاک افتاده و منفعل .. جای بسیار ترسناکی است . رفتن هاشمی ترس را در فضا پخش کرده . خدا از سر تقصیرات و گناهانش بگذرد .

  • faryad

    آسوشیتدپرس روز یکشنبه 19دی در گزارشی از مرگ رفسنجانی او را سیاستمداری مکار و میلیونر، دلال توافق تسلیحاتی ایران کنترا و مظنون انفجار آمیا در آرژانتین معرفی کرد و نوشت: «رفسنجانی رئیس‌جمهور سابق یک بازمانده سیاسی مکار و میلیونری بود که در میان قشر حاکم... باقی مانده بود. به گزارش تلویزیون دولتی وی روز یکشنبه در 82سالگی مرد». این منبع افزود: «رفسنجانی ترکیبی از طنز مکارانه و سابقه‌یی در حرکات موذیانه هم در سیاست و هم در کار داشت». به گزارش آسوشیتدپرس حضور او چه به‌طور مستقیم و چه از طریق پشت صحنه به اشکال مختلف احساس می‌شد. او همچنین یک دلال در طرحهای مخفی هم‌چون توافق تسلیحاتی ایران کنترا در سالهای 1980 بوده است و در پشت صحنه مسأله اتمی رژیم ایران، رفسنجانی خرید مخفیانه تکنولوژی و تجهیزات مربوطه از پاکستان و سایر جاها را هدایت کرد». آسوشیتدپرس افزود: «چهره رفسنجانی ویژگیهای سیاهتری هم داشت. دادستانهای آرژانتین رفسنجانی را به‌عنوان یکی از مقامهای مظنون رژیم ایران خواندند که با بمبگذاری 1994در مرکز یهودیان بوئنوس‌آیرس که 85کشته بر جای گذاشت مرتبط بود… برخی او را متهم کردند که در قتل لیبرالها و مخالفان طی ریاست جمهوریش دست داشته است...».

  • روان

    او فرصت استثنایی کمرگ خمینی داشت ولی قافیه به خامنه ای واگذار کرد! شادی او رهبر می شد راه خیمنی ادامه و شبیه خامنه ای می شد، ولی برخی می گیوند او بهرت از خامنه ای بودف او سیاست ر و باهوش از خامنه ای بود و منظق اقتصاد را بهرت ردک می کرد و اهل تنش زدایی و تعامل با جهان خارج بود، برعکس خامنه ای که آدمی تنش آفرین و ضد تعامل بادیگران است و اهل مصالحه و رواداری نیست، خامنه ای به شت در کیش شخصیت غرق شده است و فقط رسما اعلام خدایی نکرده!! اگر درست باشد که او در به قدرت رساندن خامنه ای نقش داشته، قطعا در بخشی از مصائبی از بابت رهبری خامنه ای و کارهای بسیار اشتباه و فاجعه آمیز او شریک است. او نتوانست شاید به صراحت از اقدامات جنایتکارانه و سرکوب و کشتارها و ترورهای نظام ولایی برائت بجوید و آنها محکوم کند. اما بایست درک کرد، کسانی که اندازه سر سوزنی احتمال بدهند گیر رژیم ولایی بیفتند، حتی در همین فضای مجازی و ناشناس دچار رُعب می شوند و چه بسا اندکی ناخواسته خودسانسوری می کند!! حال چگونه می توان توقع داشت در ان نظام ولایی و در میان جلادان رژیم، کسی بتواند مخالفت کند و توقع داشته باشد به سلامت زندگی کند؟! آیا توقع ما نباید واقع بینانه باشد؟! کسانی از اکبر هاشمی رفسنجانی انتقاد می کنند و او به باد ناسزا می گیرند، اگر جای او بودند و از کارهای خود پشیمان بودند چه کار می کردند؟ برخی گفته اند، این سرنوشت برای بقیه هم هست از جمله خامنه ای و اقلیت حاکم، ولی متاسفانه تاریخ ثابت کرده، حاکمان مستبد و ظالم و فاسد به ندرت درس عبرت می گیرند، وقتی هم بخواهند اشتباهات خود را اصلاح کنند، اغلب بسیار دیر شده است! ای دریغا! تفو بر نامروتان که شدند اسباب ناکامی ملت ایران!

  • روان

    ناخودآگاه دچار احساس تعجب و تاسف و یاس مرا گرفته است. من چند ساعتی گرفتار بودم و خبرها را دنبال نمی کردم و اولین سایت که دیدم شما بودید این خبر را مطلع شدم! علی رغم سن بالا رفسنجانی و اضفه وزن، باز در مقایسه با سایر آخوندها اندکی زودتر فوت کرد، آخوند وشیوخ دیگر رکوردهای بالای 90 سال ثبت کرده اند و به دیرزی ای معروفند! اما من در همین صفحه دیدم، نظرها اغلب تندی به وی داشتن و معدودی نوعی تسلیت یا تاسف. من انهایی که خشم نسبت به او را دارند درک می کنم. خودم هم از نسل سوخته آن انقلاب ارتجاعی و منحوس 57 هستم و بانیانش به تبع منحوس بودند باری نسل ما. هرچند هاشمی سالها بود در حاشیه فدرت بود، و شاید حاکمیت و رهبری از ترس و برخی ملاحظات او به بلایای همچو موسوی و کروبی و منتظری گرفتار نکرد، به اهانت و آزار لفظی و زندانی کردن بچه هایش بسنده کرد! هاشمی در سال های اخیر یک منتقد درون نظام ولایی بود. این خودش نوعی حس احترام برمی انگیزد. هرچند در چند مورد باز -شاید به اجبار و از باب مصلحت- دیدگاهش تغییر نداد، ما شاهد بودیم او در مواجه با اقدام دخترش در ملاقات به زندانیان آزادشده بهائی، این آیین را ظاله خطاب کرد! این نشان می دهد او همچنان محذورات یا شاید اعتقادش کاملا دمکراتیک نشده بود. ولی انصافا انتقادات درخوری از نظام ولایی کرد. حمایت صریح او از آزادی بیان و انتقاد، قابل تقدیر است. البته در حاشیه بودنش، شائبه موضع گیری در ضغف است، ولی چه چیزی می توانست او را مجبور به انتقاد از نظام کند؟ اگر او صرفا منافع خویش را مد نظر داشت، بهتر می بود مثل خیلی ها در حاشیه و آرام برای منافع شخصی و خانوادگی در همسویی تام از حاکمیت مستبد و مظالم و مفاسد حمایت کند! اما او برعکس عمل کرد. ولی کارنامه او نقاط تاریک بسیاری داشت و شاید دیر به فکر اصلاح کارنامه اش اقدام کرد. به نظر می رسد او متوجه بسیاری اشتابهتش شد و سعی کرد جبران کند، ولی بدموقع و دیرهنگام اقدام کرد.

  • عبید زاکانی

    از وارد کردن سپاه به اقتصاد تا رهبر کردن خامنه‌ای و قتل‌های زنجیره‌ای ‏ادامه جنگ و کشتارهای همه مخالفان از شرفکندی و قاسملو گرفته تا دکتر بختیار و فریدون فرخزاد، بمبگذاری در کشورهای دیگر مانند آرژانتین و لبنان و عربستان و بالاگرفتن کسی مانند فلاحیان و نابودی سرچشمه‌های آبی کشور با برنامه سدسازی و آغاز تحریمهای اروپایی و رشوه از شرکتهای نفتی و ..... همه اینها دستاوردهای آن کوسه بود. اینان بزرگترین دشمن ایران هستند.

  • عبید زاکانی

    ای شیخ سرت ز تن جدا می‌خواهم جانت هدف تیر بلا می‌خواهم بی مزد و منت خدای داناست که من مرگت به تضرع از خدا می‌خواهم. سروده‌ٰٔ عبید زاکانی

  • مهران

    مردم هیچگاه فراموش نخواهند کرد که ایشان چه اشتباهاتی (اگر بتوان آن را اشتباه خواند) را در دوران قدرتش مرتکب شد، و تاریخ خواهد نوشت که امثال احمدی نژاد، رحیمی، فلاحیان و ... در درون دولت او نضج گرفته و وارد دنیای سیاست و جنایت شدند.

  • ابراهیم ورسجی

    من به این با ورهستم که ملاها سیاست مدار ومدیر شده نمی توانند ود لیل های زیادی هم درزمینه ازنظر تاریخ سیاسی ، علم های سیاست واداره ، حقوق وجامعه شناسی سیاسی دارم ودرعمل هم دیدم که این قشردرافغانستان غیر ویرانگری وتولید طالبان تروریست به کمک نظامی ها وملاهای پاکستانی کاری دیگری کرده نتوانستند.اگر ایران دردوره حکومت ملاها پیشرفت درخورتوجه نکرد، برمی گردد به فهم من ازناتوانی ملاها درسیاست مدار ومدیر های کارآمد شدن. بهرحال ، تا حدی که درباره ایران بعد ازانقلاب ومصا دره انقلاب توسط ملاها ی عقب گرا معلومات دارم،آیت الله رفسنجانی تنها ملای درایران بود که کوشش کرد سیاست مدارشود وتا اندازه سیاست مدارهم شد.سیاست مداریکه مانع بسیاری تباه کاری های دیگرملاها به خصوص ملاعلی خامنه ی شد. ازاین رو، ازمرگ ملارفسنجانی غم گین شدم وبرای همسر،دختران وپسرانش ابراز همدردی کرده ازایرانی ها می خواهم که متوجه تباه کاریی ملایان درسیاست واقتصاد ایران شوند. درغیرآن ، ملاعلی وطالبانش ایران را سوریه، عراق وافغانستان می سازند!

  • کارل مارکس

    کوسه به درک واصل شد. این جنایتکار تحت تعقیب اینترپل به هلاکت رسید. امیدوارم با خمینی سیک هندی محشور شود.

  • Mohammad ZareE

    درگذشت آقای هاشمی رو تسلیت میگم. در ضمن تاریخ نشون داده افرادی که به انقلاب و کشور خدمت کردن ، دشمنانی داشتن که به اونا اهانت کنن.

  • منیژه حبشی

    اما درهرصورت چه لذبتخش بود اگر او را بروی صندلی دادگاه مردم در حال پاسخگوئی به جنایاتش میدیدیم.

  • منیژه حبشی

    رهبر معظم دستور تعویض قرص او را نداده بوده؟ چون تنها کسی که او را برای بعد از خودش نگران میکرد همین رفسنجانی بود:) هرچند بهرحال میدانیم: هر آخوندی گر بمیرد روید از قبرش گلی------------گر بمیرند جملگی ایران گلستان میشود:)

  • خان

    خامنه ای ملعون باید بمیره

  • خان

    کاش خامنه ای می مرد که مایه درد و رنج و بدبختی ملت ایران است

  • akbar

    تبریک

  • میر ز ا رضا

    و حال بلکه دیگر مالیخولهای معظم و تبهکار نظام به خود آیند که وقت ترکشان از بیت خود همچون ترک نابهنگام این حجت الفساد المفسدین امکان دارد چنان غیرمترقبانه صورت گیرد که فرصت وداع نمودن حتی با اهل بیت خود و گفتن «ایول» دیگری را هم ندشته باشند چه برسد به اظهار توبه که دهها سال از موعدش گذشته است. ایول

  • امین

    تندروها عجله نکنند،چونکه این شتریست که به زودی در خانه خامنه ای،مصباح یزدی،جنتی نیم وجبی و مکارم شیرازی هم می خوابد...

  • akbar

    ﻣﺮﮒ ﻳﻚ ﺷﺎﺭﻻﺗﺎﻥ,ﻳﻚ ﺣﻘﻪ ﺑﺎﺯ ﺳﻴﺎﺳﻲ,ﻳﻚ اﺻﻼﺡ ﻃﻠﺐ و ﻳﺎ ﻫﺮ اﺳﻤﻲ ﻛﻪ ﻣﻲ ﺗﻮاﻥ ﺭﻭﻱ ﺁﻗﺎﻱ ﺭﻓﺴﻨﺠﺎﻧﻲ ﮔﺬاﺷﺖ.ﺧﻮﺷﺤﺎﻟﻢ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺁﺭاﻣﺶ ﻣﺮﺩ و ﺑﺪﺳﺖ ﻣﺮﺩﻡ ﻧﻴﻔﺘﺎﺩ ﻛﻪ ﻣﺜﻞ "ﻣﻮﺳﻮﻟﻴﻨﻲ"ﺩﺭ ﺧﻴﺎﺑﺎﻥ ﻫﺎ ﺁﻭﻳﺰاﻥ ﺷﻮﺩ

  • نیما

    مغز متفکر رژیم...قدرتمندترین فرد درون این نظام...نظام جمهوری اسلامی به معنای واقعی یتیم شد به جرات میتونم بگم این نظام بدون رفسنجانی یعنی هیچ