ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

واکنش‌های داخلی و خارجی به درگذشت اکبر هاشمی رفسنجانی

مهم‌ترین حامی حسن روحانی در اثر سکته قلبی درگذشت. واکنش‌های داخلی و خارجی گسترده است و اکثر لایه‌های «نظام» و مخالفانش را دربرمی‌گیرد. عامل وحدت یا آغاز رویارویی تازه؟

اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس تشخیص مصلحت نظام در ۸۲ سالگی شامگاه ۱۹ دی در بیمارستان تجریش در تهران درگذشت. او که به اختلال ریتم مبتلا شده بود، در بیمارستان سکته قلبی کرد. تلاش پزشکان برای احیای قلب او بی‌نتیجه ماند.

فرزندان رفسنجانی بر سر جنازه پدرشان در حسینیه جماران

محمد حاجی آقاجانی، معاون درمان وزیر بهداشت علت درگذشت هاشمی رفسنجانی را «ایست قلبی» عنوان کرده است.

خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گزارش داد که در ایران سه روز عزای عمومی اعلام شده است.

چکیده‌ای از واکنش‌ها به درگذشت اکبر هاشمی رفسنجانی، به عنوان مهم‌ترین حامی حسن روحانی و مخزن اسرار «نظام»:

  • اطلاعیه خانواده هاشمی

خانواده هاشمی نوشته «آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در حالی امشب و در شب شهادت امیرکبیر دار فانی را وداع کرد که طی ۶۰ سال مبارزه و مجاهدت، عمر خود را صرف مردم ایران نمود».

آنها اعلام کردند مراسم خاکسپاری او سه‌شنبه ۲۱ دیماه ساعت ۱۰ صبح از مقابل دانشگاه تهران آغاز خواهد شد.

  • وزیر بهداشت: ممکن است کوتاهی شده باشد

محمد قاضی زاده هاشمی گفته «آن طور که به من گزارش شده ظاهراً تیم پزشکی همراه ایشان نبوده، درحالی که همراه شخصیت‌ها باید تیم پزشکی حاضر باشد... اگر این گزارشی که به من داده شده درست باشد کوتاهی کردند».

وزیر بهداشت اذعان کرد که از جزئیات درگذشت هاشمی رفسنجانی اطلاعی ندارد.

  • خانواده مهدی کروبی:

خانواده مهدی کروبی با انتشار پیامی نوشتند که حوادث پس از سرکوب خشن ۸۸ نقطه عطف زندگی هاشمی بود و در آن زمان او ماندن در کنار مردم را بر قدرت حاکم ترجیح داد.

  • محمد خاتمی:

رئیس دولت اصلاحات درگذشت هاشمی رفسنجانی را به مردم و رهبر ایران و خانواده هاشمی تسلیت گفت. او از مردم خواسته تا با شرکت در مراسم خاکسپاری هاشمی جایگاه او را پاس بدارند.

او از هاشمی با عنوان «قهرمانی» یاد کرد که در بحران‌ها گره‌گشا بود.

محمد خاتمی ساعاتی پس از درگذشت هاشمی در جماران و در کنار خانواده او حاضر شده بود.

  • محمود احمدی‌نژاد:

محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری پیشین ایران که اختلافات او با اکبر هاشمی رفسنجانی بارها تنش‌زا شده بود در پیامی هاشمی رفسنجانی را «از جمله مؤثرترین چهره‌های سیاسی دهه‌های اخیر کشور که در صحنه‌های گوناگون و حساس انقلاب و در مناصب مختلف نقش‌آفرینی گسترده‌ای داشته» عنوان کرد.

او درگذشت رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را به رهبر جمهوری اسلامی، خانواده او و «علاقه‌مندان» به او تسلیت گفت.

  • علی مطهری

در سال‌های اخیر آفت‌ها و آسیب‌های انقلاب اسلامی را خوب تشخیص داده بود و بر آزادی بیان و عدم سخت گیری بر منتقدان تاکید داشت. آنجا که احساس می‌کرد که نظام به خطا می‌رود هشدار می‌داد. دست فرصت طلبان را که در صدد به حاشیه راندن انقلابیون اصیل بودند رو می‌کرد. تصویر درستی از ولایت فقیه داشت و بهترین و خیرخواه‌ترین دوست مقام رهبری بود. نماد اعتدال بود و امروز سخت به چنین نمادی نیاز داریم.

  • صادق آملی لاریجانی:

رئیس قوه قضائیه نیز با انتشار پیامی از درگذشت هاشمی رفسنجانی ابراز تأسف کرد و از او به عنوان یار دیرین روح‌الله خمینی و آیت‌الله خامنه‌ای یاد کرد.

  • فرزندان میرحسین موسوی:

فرزندان میرحسین موسوی با انتشار پیامی نوشته‌اند اگرچه هاشمی رفنسجانی «با قلبی زخم‌خورده ناشی از هجوم بی‌رحمانه اتهام‌ها، هتاکی‌ها و جفای بسیار که به دلیل همدلی با مردم تحمل کرد دار فانی را وداع گفت... اما این همدلی‌ها باقی خواهد ماند».

آنها درگذشت هاشمی رفسنجانی را از سوی میرحسین موسوی و زهرا رهنورد به خانواده هاشمی و مردم ایران تسلیت گفتند.

  • دولت ایران:

دولت مردم ایران را به شرکت تاریخی و باشکوه در مراسم خاکسپاری هاشمی رفسنجانی دعوت کرد. همزمان رسانه‌های محافظه‌کار در ایران از این مراسم به عنوان «وحدت مردم و حاکمیت» یاد می‌کنند. با این حال برخی از وب‌سایت‌های منتقد از جمله کلمه این مراسم را «نخستین تجربه مواجهه مردم و جمهوری اسلامی در غیاب هاشمی» لقب داده‌اند.

  • صدا و سیمای جمهوری اسلامی:

برخی سایت‌های خبری اعلام کرده بودند که صدا و سیمای جمهوری اسلامی برنامه‌های عادی خود را قطع نکرده است. بعد از ساعتی، به نشانه عزاداری یک نوار سیاه در گوشه برنامه‌های شبکه‌های تلویزیونی قرار دادند.

  • در جماران:

حسین مرعشی، سیاستمدار ایرانی و از نزدیکان هاشمی رفسنجانی به خبرگزاری‌ها اطلاع داد که جنازه رفسنجانی را به جماران منتقل کرده‌اند. مراسم تشییع او سه‌شنبه ۲۱ دی برگزار می‌شود.
در شبکه‌های اجتماعی تصاویری منتشر شده از حضور محمد خاتمی، رئیس جمهور اسبق و ممنوع‌التصویر ایران و محمد جواد ظریف، وزیر خارجه دولت روحانی در جماران.

— saheb sadeghi (@sahebsadeghi) 8. Januar 2017

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گزارش داده است که عده‌ای دیگر از مقامات جمهوری اسلامی در حسینیه جماران بر سر جنازه هاشمی رفسنجانی حاضر شده‌اند:

آیت الله محمدی گلپایگانی ، حسن خمینی، محسن رضایی، بیژن نامدار زنگنه، قاضی‌زاده هاشمی ، عبدالله نوری ،مجید انصاری ،علی یونسی ، محمدرضا عارف، محمدحسین مرعشی و همچنین علی‌ عسگری رییس صدا و سیمای جمهوری اسلامی.

  • فرزندان:

مهدی هاشمی یکی از فرزندان هاشمی رفسنجانی با خودروی نیروی انتظامی از زندان اوین به بیمارستان تجریش برده شد. او بعد از چند دقیقه با چهره‌ای گریان در مشایعت مأموران انتظامی به حسینیه جماران رفت. فائزه، دختر هاشمی رفسنجانی نیز در بیمارستان بر بالین پدر بود. تصویری متتشر شده که او را در حسینیه جماران همراه با خانواده‌اش بر سر جنازه پدرش نشان می‌دهد.

  • رئیس جمهوری اسلامی:

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی که با چشمانی گریان به بالین هاشمی رفسنجانی در بیمارستان تجریش رفته بود، بعد از انتقال جنازه رئیس تشخیص مصلحت نظام در توئیتی نوشت:
«روح بزرگ‌مرد انقلاب و سیاست، مظهر صبر و استقامت به آسمان عروج کرد.»

— حسن روحانی (@Rouhani_ir) 8. Januar 2017

  • رهبر جمهوری اسلامی:

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی پیامی صادر کرد:

«فقدان همرزم و همگامی که سابقه‌ی همکاری و آغاز همدلی و همکاری با وی به ۵۹ سال تمام می‌رسد، سخت و جانکاه است.

هوش وافر و صمیمیت کم‌نظیر او در آن سال‌ها، تکیه‌گاه مطمئنی برای همه کسانی که با وی همکار بودند به ویژه برای اینجانب به شمار می‌آید.

اختلاف نظر‌ها و اجتهادهای متفاوت در برهه‌هایی از این دوران طولانی هرگز نتوانست پیوند رفاقتی را که سرآغاز آن در بین‌الحرمین کربلای معلی بود به کلی بگسلد و وسوسه خناسانی که در سال‌های اخیر باشدت و جدیت در پی بهره‌برداری از این تفاوت‌های نظری بودند، نتوانست در محبت شخصی عمیق او نسبت به این حقیر خلل وارد آورد.»

  • مجلس شورای اسلامی:

هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، دوشنبه ۲۰ دی  جلسه فوق‌العاده‌ای تشکیل می‌دهد و درباره تعطیلی جلسه علنی مجلس به خاطر درگذشت هاشمی رفسنجانی تصمیم‌گیری می‌کند.

  • شورای نگهبان:

اعضای شورای نگهبان هم مانند احمد جنتی، رئیس خبرگان رهبری درگذشت هاشمی رفسنجانی را به رهبری جمهوری اسلامی و خانواده او تسلیت گفته‌اند.

شورای نگهبان صلاحیت هاشمی رفسنجانی را به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری رد کرده بود.

واکنش‌های جهانی

  • آمریکا

یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا یکشنبه ۸ ژانویه / ۱۹ دی، در بیانیه‌اى اکبر هاشمى رفسنجانی را «شخصیت برجسته پس از انقلاب اسلامى» خواند و به خانواده او تسلیت گفت.

  • حزب‌الله لبنان

حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان در بیانیه‌ای که دوشنبه ۹ ژانویه / ۲۰ دی منتشر شد هاشمی رفسنجانی را «تکیه‌گاهی بزرگ، پدری مهربان و مدافعی سرسخت» معرفی کرد و گفت: «ما در حزب‌الله هرگز و تا دنیا دنیاست، مواضع حضرت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را که همواره کنار ما در همه میادین و مراحل ایستادند، فراموش نخواهیم کرد.»

  • حماس

خالد قدومی، نماینده جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس در ایران، هاشمی رفسنجانی را «مرد بحران‌ها» نامید و در پیامی او را حامی فلسطین و حماس دانست.

  • امارات متحده عربی

گفته می‌شد هاشمی رفسنجانی مناسبات خوبی با رهبران کشورهای عربی داشت. از این رو مقامات بلند پایه امارات متحده عربی در پیام‌های جداگانه‌ای درگذشت او را تسلیت گفتند.

شیخ خلیفه بن زاید آل نهیان، به حسن روحانی پیام تسلیت فرستاد و شیخ محمد بن راشد آل مکتوم، معاون رئیس جمهوری امارات و حاکم دوبی، شیخ محمد بن زاید آل نهیان، شاهزاده ابوظبی و معاون فرمانده ارشد نیروهای مسلح امارات نیز در پیام‌هایی مشابه درگذشت اکبر هاشمی رفسنجانی را به خانواده او تسلیت گفتند.

شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیر خارجه امارات هم در صفحه توئیتر خود رفسنجانی را «یکی از صداهای سیاسی واقع‌گرا و میانه‌روی ایران که نامش با جمهوری و انقلاب علیه شاه گره خورده» نامید.

  • بحرین

به‌رغم اختلاف‌های شدید بحرین و ایران در سال‌های گذشته بر سر آن‌چه بحرین دخالت امور داخلی خود توسط ایران می‌نامد، حمد بن عیسی آل خلیفه پادشاه این کشور در پیامی درگذشت هاشمی رفسنجانی را به حسن روحانی تسلیت گفت.

  • افغانستان

عبدالله عبدالله، رئیس اجرائی حکومت وحدت ملی افغانستان، با انتشار پیامی درگذشت هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفت و او را یکی از چهره‌های شاخص و تأثیرگذار جمهوری اسلامی دانست.

  • ترکیه

مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه نیز در صفحه توئیتر خود درگذشت هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفت و نوشت به‌شدت از این خبر متأثر شده است.

  • پاکستان

محمد نواز شریف، نخست وزیر پاکستان که اردیبهشت سال ۱۳۹۳ در سفر خود به تهران با هاشمی رفسنجانی دیدار کرده بود، او را «راهگشای وحدت جهان اسلام» نامید. نواز شریف گفت: «تلاش‌های آیت‌الله رفسنجانی به‌عنوان یک شخصیت متعادل، منطقی و عملگرا برای پیشبرد ایران، برای وحدت جهان اسلام نیز راهگشا بود.»

  • تاجیکستان

«امامعلی رحمان، رئیس جمهوری تاجیکستان روز ۹ ژانویه / ۲۰ دی در پیامی به حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی درگذشت هاشمی رفسنجانی را به او تسلیت گفت.

همچنین تلبک نظراف، وزیرخارجه پیشین این کشور گفت: «هاشمی رفسنجانی در تحقق صلح تاجیکان نقش اساسی داشت.»

  • خبرگزاری‌ها

خبرگزاری‌های مختلف دنیا، از جمله فرانسه، رویترز، آسوشیتدپرس، بی‌بی‌سی، نشریات ایندپندنت و نیویورک تایمز، واشنگتن پست و دیگر رسانه‌های جهانی و تصویری به فاصله کمی خبر درگذشت هاشمی رفسنجانی را بازتاب دادند.

نیویورک تایمز او را «یکی از سرسخت‌ترین، زیرک‌ترین و مؤثرترین رهبران ایران» نامید و فاکس نیوز او را از قدرت‌های پرنفوذ جمهوری اسلامی و پشتیبان حسن روحانی خواند.

واشنگتن پست نقش احتمالی اکبر هاشمی رفسنجانی در انتخاب رهبر آینده جمهوری اسلامی را برجسته و او را از «با نفوذترین چهره‌ها و از نیروهای محرکه برای اصلاحات» معرفی کرد. به‌گفته این نشریه نبود هاشمی رفسنجانی می‌تواند بر انتخابات ریاست جمهوری آینده ایران تاثیر بگذارد.

بلومبرگ نیز هاشمی رفسنجانی را مدافع «اقتصاد آزاد» دانست و نوشت او مروج دیدگاه‌های میانه‌رو بود.

شبکه خبری سی‌ان‌ان نیز دیدگاه‌های رفسنجانی را راهی برای روابط بهتر ایران با غرب دانست.

اندیشکده‌ استراتفور آمریکا نوشت با مرگ اکبر هاشمی رفسنجانی بخشی از انقلاب ایران درگذشت. این اندیشکده نوشت: «هاشمی رفسنجانی در دوران فعالیت دراز مدتش توانست بین گروه‌های داخلی و میان ایران و رقبای خارجی‌اش به‌ویژه شورای همکاری خلیج فارس و غرب تعادل و توازن ایجاد کند.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • سعید

    سلام/مگه هاشمی رفسنجانی فوت کرد؟ کی من خبر نشدم؟

  • مهرزاد

    اینم به نون خوران رژیم و عمله ظلم بگم که دیری نخواهید پایید: در مملکت چو غرش شیران گذشت و رفت این عوعو سگان شما نیز بگذرد

  • مهرزاد

    واقعاً اینا که میگن رفسنجانی با مردم موند منظورشون چیه؟؟ یه کار و فقط یه کار که نشون بده به طرفداری از مردم به انقلاب و نظام پشت کرده رو مثال بزنین. اگه مردم بدبخت و بیچاره بعد از جریان 88 اسمشو آوردن که دلیل خوب بودن او نیست. این مردم از روی ناچاری از عقرب جرار به مار غاشیه پناه بردن فقط همین

  • محمد

    قدرت این نظام مقدس چقدر شما رو به انفعال کشونده که واقعا با حقد و غضب و عقده سخن میگین. خوشحالم از داشتن چنین نظام و رهبری که اینقدر دشمناش از دستش عصبانی هستند. عصبانی باشید و از این عصبانیت بمیرید. اون بالا نوشته کامنتهای توهین آمیز منتشر نمیشود ولی این همه کامنت توهین آمیز رو گذاشتین. واقعا باعث تاسفه.

  • nader

    بعدی جنتی ومصباحی (یزدی)و شرکا ؟!

  • هاشمی

    خدمت شاپور: در توصیف عنوان قهرمانانه دادن به شهیر اکبر در اوج قدرت: گرگ را بر میش کردن قهرمان، باشد ز جهل گربه را بر موشها کردن پاسبان، باشد خطا

  • میر ز ا رضا

    و اینهم عکس العمل خداوند در قرآن مجید از برای آنانکه تصور میکنند خمینی و رفسنجانی و خامنه ای و امثالهم توانستند و یا میتوانند از مجازات برای تبهکاریهای خود در امان بوده و یا باشند: «و خدا را از آنچه ظالمان (ستمكاران و تبهکاران) مى كنند غافل مپندار جز اين نيست كه [كيفر] آنان را براى روزى به تاخير مى‏ اندازد كه چشمها در آن خيره مى ‏شود.» آیه ۴۲ از سوره ۱۴ در قرآن

  • ایران

    رفسنجانی یکی از مهمترین عروسک کردانهای این نظام فاسد و سر آغاز دزدیها و جنایات و فساد حکومت و بدبختی و تیره روزی مردم بود . معرفی یک معتاد *** بعنوان رهبر و هدایت بسیار راحت او جهت اهداف خود. ترور و قتل عام اطرافیان باسم منافقین و اسراییل و استفاده از فرزندان آنها . از مهمترین سوبابهای اطمینان این نظام جنایتکار شیاد بود.کارنامه حکومتی با 37 سال فساد دروغ نفاق شیادی دزدی اختلاس تجاوز به مال و ناموس مردم باصطلاح عوام، اشاعه خرافات، قتل و جنایت.

  • شاپور

    انتقاد نا بجا خود تعریف است غالب افراد شهیر در این شریک هستند هاشمی در در اوج قدرت به تمام منافع پشت کرد و قهرمانانا با مرد م ماند روحش شاد

  • صمد

    سیاستورزی در برداشت ایرانی خود ترکیبی از دروغگویی، رذالت، بی غیرتی، سود جویی، بی رحمی و وقاحت می شود که هر یک به تنهایی صفتی مذموم هستند ولی گویا در چشم مردم وقتی با هم جمع می شوند به نوعی دچار فرایند تطهیر شده و سیاستمدار فردی ممتاز جلوه می کند. هاشمی سیاستمدار ممتاز ایران بود!

  • صفورا

    امارات متحده عربی را تعدادی شیخ و امیر به صورت موروثی اداره می‌کنند. نظام حکومتی آنجا جمهوری نیست.

  • Reza

    عجبا .. ببینید رهبر از خود راضی چی میگه "....نتوانست در محبت شخصی عمیق او نسبت به این حقیر خلل وارد آورد."!!!!!!!!!! جانم فدای رهبر ...

  • ناشی

    زندانیان آزاد باید گردند، اعتصاب غذائی ها رها باید گردند. بازداشت های خانگی پایان باید گیرند. جای خالی رفسنجانی از سنخ خودش بلکه بهتر، پر باید گردد نه مخالفش. این خواسته ها را بخصوص باید دختر و پسرش به میان مردم ببرند. فائزه جای پدرش را خواهد گرفت و صدای حق طلبی خواهد شد.

  • مومن

    " در دو دوره ریاست جمهوری اکبر رفسنجانی، ماشین ترور نظام جمهوری اسلامی، زیر نظر و هدایت علی فلاحیان وزیر اطلاعات او به شدت فعال شد. دست‌کم ۸۰ تن از مخالفان حکومت در خارج از ایران ترور شدند. عبدالرحمن قاسملو، کاظم رجوی، فریدون فرخزاد، عبدالرحمن برومند، شاپور بختیار، صادق شرفنکندی قربانیان نامدار این ترورها بودند. رفسنجانی در نمازجمعه‌ها این ترورها به «اختلافات داخلی» گروه‌های سیاسی مخالف نظام نسبت می‌داد. در جریان رسیدگی به ترور میکونوس در سال ۱۹۹۲(۱۳۷۱)، در حکم دادگاه آلمان از اکبر رفسنجانی، در کنار علی خامنه‌ای، علی‌اکبر ولایتی و علی فلاحیان به عنوان آمران کشتار در رستوران میکونوس برلین نام برده شد. “

  • سعید یاد

    رفسنجانی مرد . او تجسم کامل دروغ، ریا، سرکوب و چپاول بود. تجسم تمامی بدبختی هایی که رژیم اسلامی در 37 سال گذشته بر سر مردم ما وارد آورد. رفسنجانی در تمامی این جنایت ها نقش مستقیم و غیر مستیقم داشته است. بسیاری از بدختی ها و چپاول های منابع انسانی و فرهنگی کشور ما، کشتار کنشگران سیاسی و فرهنگی کشور ما حاصل دخالت مستقیم او و سیاست های او بوده است. رفسنجانی تا آخرین لحظۀ عمر بی افتخارش، به نظام ارتجاعی و جنایکار رژیم وفادار ماند و تا آخراین لحظه عمر ننگین اش، حساب خودی ها را از غیر خودی ها جدا می کرد. کسانی که می خواهند هم اکنون، پس از مرگ اش از او چهره ای بزرگ و تابناک بسازند، یا جزو دستۀ نادانان اند یا جزو دستۀ شارلاتان ها . ایران آینده، ایران دمکراتیک، به انسانهایی نیاز دارد که دچار بیماری الزهایمر نباشند.

  • nashenas

    من به دوستان عزیزی که با سایت زمانه سر و کار دارند فقط یک توصیه دارم و آن هم این است که به فرزندانشان بگویند که اگر براستی میخواهند ای افراد خبیث را بشناسند فقط کافی است که سری به خاوران بزنند و در آن جا ببیند که این آقا و به قولی همرزمانش در ده 60 و 70 چه ها که دیگر انجام نداده اند و این سالهای آخر هم کی چه میداند شاید براستی احساس کرد که خدایی هم وجود دارد و بر همین مبنا آمد و تا حدودی طرفدار مردم شد و آنهم نه کامل چونکه اگر مصاحبه های ایشان را دیده باشید طوری سخن میگوید که انگار با آن رهبر کبیر مستضعفین یک روح در دو قالب هستند , در هر صورت وای به حال این مردک دو رو و دغل باز که اگر از پس امروز بود فردایی .

  • rojina

    خدا رحمت کنه نور به غبرش بباره شما هایی که می گین بد برین خودتون رو اصلاح کنین

  • shahab

    بله !خدمات رفسنجانی به نظام ولایت فقیه ازهمه دست اندرکاران این نظام بسیارزیاداست واگرحیله هاودروغگویی های او نبودنظام ولایت درهمان سالهای آغازین ازدست رفته بودکه شرح این خدمات فرصت زیادی میطلبداماایشان درمقابل به ملت،آرمانهاوانقلاب مردمی ۵۷بزرگترین وبیشترین خیانتهارامرتکب شداوباچون بدنبال قدرت بودوازطرفی چون آقای خمینی به اواعتمادداشت لذاهمه دست اندرکاران واقعی انقلاب وانقلابیون درستکارومردمی وآزادیخواه راازتأییدخمینی ازصحنه خارج کردندتاحاکمیت تماماََدرانحصارخودشان درآیدودرعمل همین اتفاق هم افتادوحکومت به انحصارروحانیت( که قرارنبودمقام وپست دولتی داشته باشند)درآمد.امااودرسالهای پایانی عمرش،بعدازانتخابات۸۸ازآنجایی که آقای خامنه ای یارویاورسرسخت ترازایشان بنام "احمدی نژاد"یافته بودوجودش،چون گذشته چنگی به دل نمیزدودرواقع رهبری ازهمراهی بااوبی نیازشده بود،ادای آزادیخواهان رادرمی آوردوهمان اتهامات وافتراهایی که اودردوران قدرتش به دیگران نسبت می داد، دراین دوران ،ازطرف مخالفانش،نثار خودش نمودند؛همراهان رفسنجانی که زمانی شعار:"دشمن هاشمی دشمن پیغمبراست"،درنمازجمعه سرمیدادند،اورا"ساکت فتنه"و"لیبرال"و...لقب دادندومشمول این مَثَل عامیانه شدکه میگوید:مزن بردردیگری که... بهرحال تاریخ همهٔ این اشخاص وکنش وواکنشهای آنان رادرسینه داردواگرنسل جوان حوصله مطالعه وتحقیق داشته باشندخواهندفهمیدکه چه کسانی قصدخدمت به مردم داشته وچه کسانی وجریاناتی به مرم خیانت کرده اند؛چه کسانی آزادیخواه ودنبال حقوق مردم بوده وچه کسانی بدنبال استبدادوخفقان وحق کشی بوده اند؛واقعیت هابخوبی زبان حال افرادوجریانهاهستند.باتوجه به امورواقع میتوان قضاوت کرد...

  • مهرزاد

    ما مردم ساده لوح ایران چه قدر زود همه چی یادمون میره. تا دیروز این یارو هاشمی جنایتکار بود حالا که مرده همه کثافت کاریاشو بخشیدیم؟!. این مرتیکه که توی جریان سال 88 پشت موسوی یا بهتره بگم مردمو خالی کرد و حتی بعد از این که خودشو و خونوادشو رسوا کردن ولی صداش درنیومد و ترجیح داد نظام لطمه نبینه و برا آقا!! دستمال پهن کرد. مردنش یه خوبی داره که کسی به مقام اون نیس که بین دستگاه ها و اشخاص بالا آشتی بندازه و جریانو آروم کنه. اگه خدا بخواد یکی یکی دارن ساقط میشن. این کسی هم که سنگ آقارو به سینه میزنه به جدان و انصافش رجوع کنه البته داره. شاید براش منفعت مالی و مقامی داره.

  • مومن

    گویند گر آخوندی بمیرد روید از قبرش گلی گر بمیرند جملگی, ایران گلستان میشود

  • علی

    چه خبر خوبی. ایشون حالا میتونن با امام راحلشون گلف بازی کنن و حوری دد بزنن. ایشاله خدا نصیب همه دوستداران نظام اسلامی کند هر چه زودتر.

  • بانو

    خدا بیامرزدش و روحش شاد. من روی صحبتم با اقای میرزا رضاست.اقای میرزا رضا ی محترم که در کامنتها پیام رهبر عزیزمون رو انتقادین بیان کردید بدونید صرفا نظر شخصی و نگرش و برداشت و بینش شخصی شما نسبت به پیام رهبر معظم نمیتواند سبب شود که اینچنین گستاخانه در رابطه با اقای خامنه ای شریف سخن به میان اورید. ایشان در گفته های خود با کل نگری و همچنین کوچک شمردن خودشان و بزرگ شمردن روح جناب اقای هاشمی رفسنجانی و اینکه نظرات متفاوتی نسبت به هم داشتن (که فاسدین و فاسقین از اب گل الود این تفاوت ها ی نظری و جبه های متفاوت ایشان میتوانستند شاه ماهی سید کنند و چه بسا با تاکید بر این امر که دوستی اقای هاشمی با رهبر بسیار صمیمی تر و عمیق تر و عشق اقای هاشمی نسبت به رهبر و ولی وقیه جمهوری اسلامی ایران باعث شد تیر این فاسدین به خطا برود) تسلیت گفته و جانکاخ بودن فراق عزیزترین یارانشان جناب اقای هاشمی را متذکر شدند. اما من هرگز نفهمیدم چرا عده ای مانند شما همیشه دنبال حواشی و بد جلوه دادن رهبر عزیزمان هستند. باشد کمی تفکر چاشنی پستی بلندی های ذهن ناهموارمان باشد

  • Farid

    -- او با آن‌که در ابتدای گروگانگیری نقشی نداشت اما کمی بعد، به یکی از بزرگترین حامیان دار و دسته اشغال کننده سفارت آمریکا در تهران در سال 58 تبدیل شد. حرکتی که یک‌سال و نیم بعد، به یک فاجعه سیاسی و اقتصادی با ضرر هنگفت مالی و پرداخت میلیاردها دلار پول ایران به‌عنوان غرامت به آمریکایی‌ها تبدیل شد. - رفسنجانی در ترورهای خارج کشور عمده داشت و از همین رو توسط دادگاه آلمان در جنایت میکونوس محکوم شده بود. و در انفجار تروریستی بوئنوس‌آیرس و مرگ 86تن از سوی قضاییه آرژانتین و پلیس بین‌المللی تحت تعقیب بود. - او بود که در خرداد 67 به‌عنوان فرمانده کل قوا در جنگ منصوب و با شعار جنگ جنگ تا پیروزی در به کشتن دادن صدها هزار تن از اتباع ایران و به روی مین فرستادن کودکان و نوجوانان، مستقیماً دست داشت درحالیکه در کاخ غصبی خواهر شاه در رامسر اسکی جت میکردو.... - او در قتل‌عام 30هزار تن از زندانیان سیاسی در سال67 به همراه خامنه‌ای و احمد خمینی، دستورات دژخیم جماران را به هیأت مرگ منتقل می‌کرد. رفسنجانی پیش از آن نیز از مهمترین حامیان و مشوقان لاجوردی جلاد اوین بود و از او در برابر اعتراضات منتظری دفاع می‌کرد و در عزل منتظری نیز ایفای نقش نمود. - پس از مرگ خمینی، او نقش اول را در بالا کشیدن خامنه‌ای به‌عنوان ولی‌فقیه ارتجاع داشت و پس از خامنه‌ای ریاست‌جمهوری رژیم را به عهده گرفت و این سمت را تا سال 76 به مدت 8سال عهده‌دار بود. موشک و بمب سازی از زمان ریاست جمهوری رفسنجانی شروع شد. - همواره با گمراه گردن افکار عمومی و وعده بهبود شرایط٬ درادمه دیکتاتوری و سرکوب و خفقان نقش اساس داشت ...

  • هاشمی

    واکنش و ببندش از برای چی؟ عکسهایی نمایشی ماتمزدگی در بالا از برای چه؟ عزاداری گرفتن ۳ روزه برای چه؟ مگر غیر از این است که نه تنها هیچکدام از این خیمه شب بازیها اکبر قهرمانی را برنمیگرداند بلکه اگر تمام مال و منالی که او و فرزندانش در طی ۳۸ سال به حق و ناحق جمع کردند را هم بجای عمامه بر بالای تابوتش هم بگذارند راه برگشتی برایش نیست. درگذشته دیگر درگذشته و دیگر حسابش با خالقش است که آن قسمت از بخش خلقت است که دیگر مکر و خدعه و فریبکاریهای این دنیا در آن کاربردی ندارد که ندارد.

  • خسرو

    خدا رحمتش کنه من که شخصا ایشون رو دوست داشتم و دارم انسان بسیار صبوری بود

  • روان

    من همچنان به کل وجودی این نظام و از جمله گذشته ان فقید انتقاد دارم، ولی بخاطر انصاف و اینکه وی در این سال ها سعی نمود برخی اشتباهتش جبران کند و همراهی با مردم کرد و به پاس احتارم به برخی اعضای خانواده وی که درصدد همراهی با ملت ایران را داشته اند، به خانوداه وی تسلیت می گویم. متاسفم در این شرایط نامناسب درگذشت، و ای کاش فرصت داشت بیشتر جبران مافات می کرد، و به مردم ایران در راه مبارزه با استبداد و ظلم و فساد حاکمیت، کمک می کرد. --------------------------------------------------- امروز تو را دسترسِ فردا نیست و اندیشه فردات، به جز سودا نیست ضایع مکن این دم ار دلت شیدا نیست کاین باقی عمر را بها پیدا نیست خیام -------------------------------------------------

  • میر ز ا رضا

    دقت کنیم به پیام علی خامنه: «....اجتهادهای متفاوت...سرآغاز آن در بین‌الحرمین کربلای معلی بود....در محبت شخصی عمیق او نسبت به این حقیر خلل وارد آورد.» نمونه ای بارز و کامل از خودشیفته و خودفرهیفته معظمی که نمیداند مفهموم الهی اجتهاد را و طبق معمولی سنواتی مُلایان به صحرای کربلا زده و از محبت عمیق شخصی دیگری به خود میگوید. و آن دیگری همان بود با نقل خواب دیدن خود این دیگری را بر تخت سلطنت فقاهت نشاند! اما چه جای نگرانی که پرونده تمام و کامل اعمال و جنایات هر دو در درگاه الهی عمیقأ و جزء به جزء مورد محاکمه قرار میگیرد بدون توجه به اینکه کُنش و واکُنش بازماندگان و یاران و رفقایشان بعد از درگذشتشان در روی زمین چه باشد!