ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بشار اسد: سوریه درباره همه چیز حاضر به مذاکره است

تاریخ برگزاری مذاکرات صلح سوریه و نمایندگان شورشیان سوری در این مذاکرات مشخص نشده. اسد اما اعلام آمادگی کرده که حتی درباره آینده سیاسی‌اش هم مذاکره می‌کند.

بشار اسد در حال گفت‌و گو با خبرنگاران فرانسوی در دمشق

 بشار اسد، رییس جمهوری سوریه گفته که دولتش در جریان گفت‌وگوهای صلح قراقستان، حاضر به مذاکره بر سر «همه چیز» هست اما تاکید کرده که هنوز روشن نیست که چه کسی به عنوان نماینده مخالفان حاضر می‌شود و تاریخ این گفت‌وگوها هم مشخص نشده است.

پس از خروج اولیه احرار الشام، دوشنبه ۲ ژانویه، گروه بزرگی از شورشیان خبر دادند از گفت‌وگوهای مربوط به مذاکرات صلح آستانه پایتخت قزاقزستان که مقرر است در پایان ماه برگزار شود، کناره‌گیری خواهند کرد.

تعلیق گفت‌وگوها از جانب شورشیان واکنشی به بمباران بی‌وقفه دولت سوریه در مناطق مختلف تحت کنترل شورشیان، از جمله حلفایه، عقرب، لطمنا و الزیاره در حما و منطقه جسرین در غوطه شرقی از توابع دمشق، و به ویژه وادی بردی در ۱۵ کیلومتری شرق دمشق است.

اسد همچنین گفته است که آتش بس در سوریه با میانجیگری ترکیه و روسیه قدرتمندترین متحد سوریه، پیش از انجام گفت‌وگوها ایجاد شده و نقش ارتش سوریه در این مدت این بوده که منطقه‌ای در نزدیکی دمشق را که در آن شورشیان کنترل منابع تامین آب اصلی پایتخت را به عهده دارند، باز پس بگیرد.

این در حالی است که کارشناسان درگیری‌های اطرف دمشق در چند روز گذشته را نشان‌دهنده خواست واقعی بشار اسد برای جلوگیری از تحقق هر راه‌حل دیپلماتیک می‌دانند.

اسد این‌ها را به یک رسانه فرانسوی گفته و گفته‌هایش در خبرگزاری رسمی دولت سوریه سنا هم منتشر شده است.

بشار اسد در پاسخ به این سوال که آیا حاضر است درباره جایگاه او به عنوان رییس جمهوری هم مذاکره‌ای صورت بگیرد یا نه، گفته است: «بله، اما جایگاه من بر مبنای قانون اساسی است. اگر آنها بخواهند درباره این موضوع بحثی بکنند، باید روی قانون اساسی سوریه بحث کنند.»

او تاکید کرده که هر موضوعی در ارتباط با قانون اساسی باید به همه پرسی گذاشته شود و این بستگی به مردم سوریه دارد که چه کسی را به عنوان رییس جمهوری انتخاب کنند.

نخستین انتخابات ریاست‌جمهوری سوریه در ۱۳ خرداد ۱۳۹۳ (۳ ژوئن ۲۰۱۴ میلادی) در مناطق تحت کنترل ارتش سوریه در این کشور برگزار شد.

در این انتخابات، بشار اسد رییس‌جمهوری فعلی سوریه، برای سومین بار و برای هفت سال دیگر انتخاب شد. تا پیش از آن در سوریه برای رییس‌جمهوری همه‌پرسی تایید برگزار می‌شد.

در همه‌پرسی قانون اساسی تازه سوریه در سال ۱۳۹۰، قانون جدید با اصلاحاتی تصویب شد. بر اساس این قانون اساسی حزب‌های دیگر غیر از حزب بعث هم می‌توانند تشکیل شوند.

طبق قانون قبلی تنها حزب بعث حق فعالیت رسمی داشت و در انتخابات‌های قبل نیز تنها همه‌پرسی تایید رییس‌جمهوری برگزار می‌شد.

در جریان جنگ داخلی سوریه و اعتراضات مردمی و از آغاز بهار عربی، مخالفان خواستار کناره‌گیری اسد بوده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.