ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پایان مراسم تدفین هاشمی: نیروهای ضد شورش در شهر مستقر شدند

مردم در خیابان‌ها شعارهایی در حمایت از خاتمی، موسوی و کروبی سر دادند. گزارش‌هایی از درگیری با نیروهای لباس شخصی و بازداشت برخی از شهروندان منتشر شده است.

ساعت حدود یک بعد از ظهر سه‌شنبه ۲۱ دی، تابوت حامل جسد هاشمی رفسنجانی به مقبره خمینی رسید و ساعتی بعد تدفین او به پایان رسید. استانداری تهران تخمین زده که دو و نیم میلیون نفر  در این مراسم شرکت د اشتند .

بر اساس برخی از گزارش‌ها، در خیابان‌های تهران میان برخی از معترضان و نیروهای لباس شخصی درگیری‌هایی پیش آمد. بر اساس عکس‌های منتشر شده، حضور نیروهای ضد شورش وسیع بوده است و برخی دستگیر شده‌اند. تصاویر گرفته شده از پل کالج نیز نشان از درگیرهای پراکنده مأموران انتظامی – امنیتی با تظاهرکنندگان دارد.

از ساعت ۸ و ۳۰ دقیقه صبح به ‌وقت تهران، مراسم تشییع جنازه اکبر هاشمی رفسنجانی از مقابل دانشگاه تهران آغاز شد. رهبر جمهوری اسلامی بر سر جنازه میت نماز خواند.

پیش از آغاز مراسم جمعیت زیادی در مناطق نزدیک به میدان انقلاب تجمع کردند و مسیرهای منتهی به دانشگاه تهران مسدود و تردد اتومبیل‌ها ممنوع شد. مردم شعارهایی هم در دفاع از محمد خاتمی، رئیس جمهوری پیشین ایران سر داده‌اند. آن‌ها می‌گفتند: «حمایت از خاتمی وصیت هاشمی‌ست» و «سلام بر خاتمی درود بر هاشمی».

روسای سه قوه و چهره‌های سیاسی و نظامی ایران در این مراسم حضور داشتند. نمایشی از وحدت یا تلاش برای مصادره هاشمی رفسنجانی به عنوان یک چهره سیاسی؟

گزارشی از واکنش‌ها و دیدگاه‌ها در حاشیه برگزاری تشییع جنازه هاشمی رفسنجانی:

  • امامی کاشانی بدحال شد

خبرگزاری فارس گزارش داده که حال امامی کاشانی امام جمعه موقت تهران در مراسم تشییع و تدفین هاشمی رفسنجانی بد شده است. او پس از رسیدگی نیروهای امدادی بهبود یافته است.

فاطمه هاشمی در لحظه به خاک سپاری پیکر پدر بیهوش شد. حال محمد هاشمی و حسن صانعی هم بد شده است. نخست گفته شد که حال حسن خمینی هم بد شده است اما این خبر تکذیب شد.

  • دستگیری برخی از معترضان

با وجود دعوت حامیان حکومت برای حضور نیروهای «حزب اللهی» در مراسم تشییع و جلوگیری از اینکه معترضان زیر تابوث هاشمی را بگیرند، شعارهای سیاسی در حمایت از رهبران حنبش سبز و خاتم و همچنین در انتقاد به عملکرد صدا و سیما داده شده است.

در برخی از خیابان‌ها شهروندان شاهد دستگیری معترضان بوده‌اند. کاربان شبکه‌های مجازی گزاشر داده‌اند که بسیجی‌های موتوسوار با شعار «حیدر حیدر» ایجاد رعب و وحشت می‌کردند.

  • پاسخ مردم به شعارهای بلندگو:
  • حذف بخشی از نماز میت به انتخاب خامنه‌ای:

علی خامنه‌ای عبارت «و انا لا نعلم منه الا خیرا» به معنای «ما جز خوبی از او چیزی نمی‌دانیم» را که بخشی از نماز میت است برای هاشمی رفسنجانی       نخواند.

سال ۱۳۶۸ محمدرضا گلپایگانی مرجع تقلید شیعه بخش دیگری از این نماز را درباره روح الله خمینی حذف کرد: «وَإنْ کَانَ مُسِیئاً فَتَجَاوَزْ عَنْه وَاغْفِرْ لَهُ»(اگر گناهکار است از او درگذر و او را بیامرز).

    — روزنامه شرق (@SharghDaily) 10. Januar 2017

    • برخی چهره‌های آشنا:

    — M Jalaeipour (@MJalaeipour) 10. Januar 2017

    • قطع صدای محیطی از شبکه خبر:

    در گزارش زنده شبکه خبر تلویزیون جمهوری اسلامی، صدای محیطی قطع شده. فقط صدای مارش عزا.

    • شعارهایی در حمایت از میرحسین موسوی در شبکه خبر:

    در گزارش زنده تلویزیون حکومتی ایران (شبکه خبر) از مراسم تشییع اکبر هاشمی رفسنجانی، برای لحظاتی صدای شعارهای حمایت از محمد خاتمی و میرحسین موسوی شنیده شد. به دنبال این اتفاق صدای محیطی قطع شد و تصاویری همراه با «مارش عزا» پخش شد.

    — M Jalaeipour (@MJalaeipour) 10. Januar 2017

    • در مقبره خمینی:

    تلویزیون جمهوری اسلامی و رسانه‌های داخلی گزارش داده‌اند که عده‌ای از مردم در مقبره خمینی گرد آمده‌اند. تشیع جنازه هاشمی رفسنجانی تا خیابان حافظ ادامه دارد و سپس به مقبره خمینی منتقل می‌شود. یکی از کاربران شبکه‌های اجتماعی می‌نویسد:

    • از شبکه‌های اجتماعی:

    در حالی که تلویزیون جمهوری اسلامی با لحنی شعاری و تبلیغی درباره مراسم تشیع جنازه هاشمی به طور زنده گزارش می‌دهد، مردم در شبکه‌های اجتماعی روایت متفاوتی را از این رویداد به دست می‌دهند.

    — طوطى سخن نگو (@marymaomandi) 10. Januar 2017

    • مهدی هاشمی: از اوین تا پشت سر «رهبر»

    فیلمی از اقامه نماز رهبر جمهوری اسلامی بر جنازه اکبر هاشمی رفسنجانی منتشر شده. در این فیلم مهدی هاشمی پشت سر «رهبر» ایستاده است. او را از زندان اوین بر سر جنازه پدرش در بیمارستان تجریش تهران آوردند. آیا او را بعد از تشیع جنازه هاشمی رفسنجانی به زندان اوین برمی‌گردانند؟

    • ورود روحانی:

    حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی در مراسم تشیع جنازه مهم‌ترین حامی خود.

    — خبرگزاری ایرنا (@irna1313) 10. Januar 2017

    • فرزندان رفسنجانی:

    محسن و فائزه هاشمی فرزندان رفسنجانی به دانشگاه تهران وارد شدند. مردم شعارهایی در حمایت از خاتمی و میرحسین موسوی سر دادند.

    • منع خاتمی از حضور:

    محمد خاتمی، رئیس‌جمهور پیشین ایران، از حضور در این مراسم منع شده است.

    • اختلال در تلفن های همراه

    با افزایش جمعیت، خطوط تلفن‌های همراه در محدوده انقلاب دچار اختلال شد.

    • انتقاد معاون فرهنگی ارشاد از صدا و سیما

    عباس صالحی معاون فرهنگی وزارت ارشاد اسلامی در انتقاد از صدا و سیمای جمهوری اسلامی نوشته است: «تلویزیون پیاپی تصویر هاشمی رفسنجانی را نشان می‌دهد، دختر نه ساله ام می‌گوید من تا حالا این آقا را در تلویزیون ندیده‌ام، از پاسخ درمی‌مانم.»

    — Seyyed Abbas Salehi (@S_A_Salehi) 9. Januar 2017

    • نامگذاری خیابانی به نام هاشمی رفسنجانی

    رئیس کمیسیون نامگذاری شورای شهر تهران از بررسی نامگذاری خیابانی به نام «آیت الله هاشمی رفسنجانی» خبر داد.  هنوز در این زمینه تصمیمی گرفته نشده اما مجتبی شاکری گفته: «قطعا در اولین جلسه شورا نامگذاری معبری به نام ایشان مورد بررسی قرار خواهد گرفت.»

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    • بیژن

      آقایون محترم الان به متون مقدس نگاه کردم. اصل آن آیه که در مورد پیروی نکردن قوم یهود از موسی وجمع شدن آنها در اطراف گوساله سامری بوده چنین است: انا خلقنا اینترنت بای بعضکم فی نفع الامور حتی یضارکم. لکن یسخر بالبله ایدیکم و انا لایقادرون اخذا" فی ایدیکم. معنی آن آیه این است که ما اینترنت را توسط بعضی از شما خلق کردیم(منظور همان دانشمندان یهودی است) برای سود بردن از آن در تمام کارها. اما اینترنت بدست بلها افتاد و ما توانایی گرفتن اینترنت از دست آنها را نداریم

    • بیژن

      اساتید محترم الان در اینجا و اکنون نظریه داروین چه ربطی به موضوع فوت رفسنجانی دارد؟ واقعا این پیام ها آینه ی تمام نمای سطح فکر ونحوه نگرش ما ایرانیها ست. که الحمد الله در تمام مسائل جهان هستی صاحب نظر هستیم و مصداق آیه شریفه وما خلقنا اینترنت فی سهل الامور لکن یسخر فی یدالبله اینترنت را برای راحتی زندگی شما افریدیم اما متاسفانه بدست بلها تسخیر شد

    • شهروز

      کاش نظر که میدیم پخته و مستدل باشه تئوری و نظریه داروین دارای حلقه مفقوده است و هیچ کس هنوز این حلقه مفقوده رو پیدا نکرده بعد اون بیسواد میگه که باید به دین و خدا اعتقاد نداشت واقعا عجیبه انسانهایی در این حد بیسواد چرا اصلا به اینترنت و سیاست بپردازن، برن یاد بگیرن و پخته صحبت کنن بهتره

    • رامین

      هاشمی بدون شک یک چهره تاثیر گذار بود، این که در هر دوره چه تاثیراتی گذاشت مطلب دیگری است. نمیشه به جوونهایی که سابقه ده سال اخیرشو فقط تو ذهن دارن خرده گرفت. کسی که در قدرته اگه اشتباه کنه اثراتش فاجعه بار میتونه باشه ، جنایت بار میتونه باشه و در صورت امکان باید محاکمه بشه، همونطور که تصمیم درست یا نسبتا درستش میتونه اثرات مثبت زیاد داشته باشه . از فرهیختگی و تحصیلات در او مثل خیلی ها در درون نظام خبری نبود در عوض هاشمی خود خواه و باهوش بود و حفظ نظام به هر قیمت ممکن رو برای حفظ خودش در قدرت میخواست، در ادامه توسعه اقتصادی رو هم با استبداد میخواست تا بیش از همه خودش دیده بشه، ولی وقتی نیروهای سپاهی و اطلاعاتی که میدون دادن به اون ها رو برای اعمال قدرت توتالیتر لازم میدید در اولین فرصت بهش پشت کردن و زمینش زدن تازه فهمید چه قدر خام به کشورداری نگاه میکرده، بماند که محاسبه ضرر و زیان این کار فقط به لحاظ اقتصلدی در این 27 سال بعد از جنگ باید به اختر شناسان سپرده بشه و آسیب هایی که به فرهنگ اجتماعی وارد شد هم جای خودشو داره.

    • سلام

      بعضی ها امیدوار بودند وقتی رهبر میمیرد هاشمی باشد و باز هم قضیه و را رفع و رجوع کند تا نظام اسلامی را نجات دهد. حالا آسیدعلی مانده و حوضش

    • میر ز ا رضا

      جناب هه هه: ویروس رفسنجانی و ویروس خامنه ای هر دو در واقع یک ویروس اند که نام اصلی آن ویروس سیروس (کوروش) است که جملگی ملت ایران بغیر از تعدادی بسیار قلیل حدود ۲۵ قرن است که به آن مبتلاست! و شاید غیرممکن باشد که هرگز بتوان از شر این ویروس مزمن و خطرناک که ریشه در خون ایرانی دوانیده خلاص شد.

    • بدون نام

      اقای هاشمی رفسنجانی از روحانیون بانفوذ در نقش گیری انقلاب و پیروزی ان بودند که همواره در سرنوشت حکومت ومردم نقش کلیدی ایفا میکردند به طوری که دهه ی شصتیها حتما اونو بخاطر دارن من بشخصه ایشون رو دوست داشتم ومرگ ناگهونیشون منو شکه کرد خدایش بیامرزد آقای حسن روحانی حامی بزرگی رو از دست داده و در استانه انتخابات ریاست جمهوری تنها شده گرچه اقای رفسنجانی دیگه این اواخر قدرت سیاسی چندانی نداشت و مورد بیمهری فراوانی قرار گرفته بود

    • میم

      بزرگترین حماقت این است که درقرن ۲۱وبارشدعلم ونظریه ی محکم داروین مردم هنوزبه خدا ودین اعتقاد دارند..

    • هه هه

      جالبه که یه سری که ظاهرا کم هم نیستند فکر میکنند باکتری هاشمی که ایران را عفونی کرد میتوانست درمان عفونت ویروس خامنه ای که خودش بوجود آورده بود باشد!

    • مهرداد

      در پاسخ به احمد احمدی و آقای اسماعیل.. داداش داری اشتباه میزنی!

    • مهرزاد

      خوب اگه مردم نادان نباشن که چنین رژیمایی به وجود نمیان یا این قدر دوام ندارن. از ماست که بر ماست

    • هاشمی

      جنازه و یا پیکر انسان ترکیبی بیش نیست از گوشت و استخوان. خالق عالمیان آنرا از یک قطره مایع در شکم مادر خلق کرده و به آن حیات و رشد و زندگی میبخشد. هنگامی هم که در پایان عمر آنرا از بدن خارج نمود و مرگ را با آن جایگزین کرد دیگر تشییع جنازه نمایشی و حلوا حلوا کردنش و یا به هوا پرتاب کردش و گزارش لحظه به لحظه از آن دادن برای چه؟!؟ و از همه بدتر ضریح طلایی بر فراز قبرش بنا نهادن از برای چه؟ حقا که خالق عالمیان در قرآن خود صریحأ تاکید میکند که اگر اندیشیدن و عقل در کار انسان نباشد خود آنرا با رجس (پلیدی و جهل) جایگزین میسازد. و حقا که اینگونه تشکیلات و نمایشات حاکی از آن است که جهل در جامعه حکمفرماست و نظام حاکم در شیوع حماقت و نادانی و تشویق عامه به اعمالی که با عقل و شعور و با آنچه که در قرآن تذکر داده شده در تضاد است نقش بسزایی دارد. پس بیاییم از حُرمت دادن به جنازه مُرده (هر کس که بوده) و از مُرده پرستی دوری گزیده و قدر خدا و حیات را بدانیم و تا زنده ایم به زنده ها برسیم که مُرده را با زنده ها کاری نیست و تشییع روح و تنظیم و رسیدگی به حسابش و تنها و تنها با خداست و نه با عهده احدی دیگر چه زنده و چه مُرده. از برای بزرگداشت یک رفته هم چرا که نام و ثمرات حیاتش را همواره بیاد نیاورده و گرامی نداشت بجای نهادن عکس و یا مجسمه اش در بالای سر و حرم مطهر؟!؟ بر پا نمودن از برای جسد مُبدّل به خاک شده اش.

    • ﻣﺤﻤﺪ

      ﻳﻌﻨﻲ ﻭاﻗﻌﺎ ﻫﻴﭻ ﻛﺪاﻡ اﺯ اﻳﻦ اﻧﺴﺎﻥ ﻫﺎ ﻧﻘﺶ ﺭﻓﺴﻦ ﺟﺎﻧﻲ"ﺭا ﺩﺭ ﺗﺮﻭﺭ ﻫﺎﻱ ﺧﺎﺭﺝ اﺯ ﻛﺸﻮﺭ ﻭﻗﺘﻞ ﻫﺎﻱ ﺯﻧﺠﻴﺮﻩ اﻱ ﺩﻭﺭاﻥ ﺁﻗﺎﻱ ﺧﺎﺗﻤﻲ ﺭا ﺑﻴﺎﺩ ﻧﻤﻲ ﺁﻭﺭﻧﺪ.اﻳﻦ ﺩﻭ ﻫﻨﺮﭘﻴﺸﻪ ﻣﺤﺒﻮﺏ اﻳﺮاﻧﻲ ﺁﻳﺎ ﭘﺪﺭ و ﻣﺎﺩﺭاﻧﺸﺎﻥ اﺯ ﺟﻨﺎﻳﺎﺕ ﺭﻓﺴﻦ"ﺟﺎﻧﻲ"ﺑﺮاﻳﺸﺎﻥ ﭼﻴﺰﻱ ﻧﮕﻔﺘﻪ اﻧﺪ.ﻭاﻗﻌﺎ اﻳﻦ ﻣﺮﺩﻡ ﭼﻪ ﻣﻲ ﺧﻮاﻫﻨﺪ و ﭼﻪ ﻣﻲ ﺩاﻧﻨﺪ اﺯ ﺯﻧﺪﮔﻲ

    • اسماعیل عبدالله زاده

      یک ابلیس هلاک شد هلاکت دیگر ملاهای این رژیم شیطانی هم نزدیک است. روزهای جشن و پایکوبی از بابت هلاکت این شیاطین نزدیک است

    • احمد احمدی

      ممنون