ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دستگیری دختران موتورسوار «هنجارشکن»

موتورسواری دو زن در دزفول حرکتی هنجارشکن تلقی شده است. نیروی انتظامی آنها را دستگیر کرده و کارشان را «زشت و قبیح» خوانده است. قبلا علی خامنه‌ای دوچرخه‌ سواری زنان راحرام دانسته بود.

 فرمانده انتظامی دزفول اعلام کرده که دو دختر موتور سوار در این شهر دستگیر و تحویل مراجع قضایی شده‌اند. او این دو دختر را «هنجارشکن» توصیف کرده است.

تصویری از فیلم پخش شده از دو دختر موتورسوار

 گزارش شده که این دو دختر در حالی‌که تعدادی جوان موتور سوار آنها را همراهی می‌کردند، در بوستان جنگلی لاله در ابتدای جاده بخش سردشت دزفول موتورسواری می کردند.

در فیلمی که از موتورسواری این دختران منتشر شده، به نظر می‌رسد که تعدادی موتورسوار مرد، به قصد آزار آنها را دنبال می‌کنند اما در گزارش پلیس درباره برخورد با آزارگران جنسی چیزی گفته نشده است.

علی الهامی، فرمانده انتظامی دزفول چهارشنبه شب در گفت و گو با خبرگزاری ایرنا گفته که نیروهای انتظامی شهرستان دزفول «در راستای اجرای طرح ارتقای امنیت اخلاقی و مقابله با بی‌نظمی و ناهنجاری‌ها در جاده دزفول به سردشت حضور داشتند، اما این دو دختر هنجار شکن از نبود نیروی انتظامی در بوستان جنگلی دزفول سوء استفاده کرده و در اقدامی ناپسند و مخالف با ارزش‌ها‌ و هنجارهای جامعه و انقلاب اقدام به موتور سواری کردند.»

 فرمانده انتظامی دزفول، این حرکت را «زشت و قبیح» دانسته که انتشار تصاویر و فیلم آن در فضای مجازی، «موجب نگرانی و تاسف زیاد مردم دیندار و ولایتمدار شهرستان و به طبع مسئولان و متولیان فرهنگی شهرستان شده است.»

الهامی گفته که انتشار این تصاویر و فیلم در فضای مجازی، «بیانگر اوج پشت پا زدن به هنجارهای دینی توسط آن دو دختر» بوده و نیروی انتظامی اقدامات گسترده‌ای را برای دستگیری این دو دختر انجام داده است.

او گفته که این دو دختر با همکاری بسیج، منابع مختلف خبری و مردم شناسایی، دستگیر و تحویل مراجع قضایی شدند.

یک مرد اهل دزفول با ارسال فیلمی برای کمپین آزادی‌های یواشکی این توضیح را ضمیمه فیلم‌های منتشر شده کرده است: «پليس و نيروي انتظامي به جاي حفظ امنيت براي دختران نوجوان و جوان شهر ما و برخورد با آزاردهندگان و مزاحمان، اين دو دختر را مقصر دانست كه چرا جو و محيط را در نظر نگرفتند و هنجارشكني كردند.»

این شاهد نوشته است: «مردها و پسران توی فیلم اکثرا از طبقه پایین و ضعیف اجتماع هستند بدون امكانات درستِ تفريحي و به اين شكل باعث آزار جنسي دو دختري مَي شوند كه مثل همه جاي دنيا حق دارند همانند مردان از تفريح و گردشِ آزاد برخوردار باشند.»

علاوه بر برخوردهای نیروی انتظامی، موتورسواری زنان در ایران از نظر عرفی مخالفانی دارد. مخالفانی که حضور زنان را بر پشت زین موتور خلاف هنجارهای اجتماعی می‌دانند. نظر منفی به موتورسواری زنان، مشابه همان نظری است که درباره دوچرخه سواری زنان وجود دارد.

نسرین افصلی، فعال حقوق زنان درباره تجربه موتورسواری خود به زمانه می‌گوید: «در دوران دبیرستان خیلی علاقه به موتورسواری داشتم. برادرهایم موتورسواری می‌کردند و من هم خیلی دوست داشتم این کار را بکنم. یک بار در روزنامه دیدم که‌ اگهی زده‌اند موتور مخصوص زنان. خیلی خوشحال شدم که موتور برای زنان مشروعیت پیدا کرده. زنگ زدم و گفتند نداریم، با ما برخورد شده و بنابراین نداریم. گویا آن موتور نوعی موتور وسپا پود که پاها دو طرفش قرار نمی‌گرفت و طوری نبود که به شوونات اسلامی خدشه وارد کند. من چون مشهدی بودم فکر کردم مساله مربوط به آن شهر و آن دوره است. چند سال بعد، به فکر گرفتن گواهی نامه موتور افتادم اما اجازه ندادند: با اینکه هیچ جایی نوشته نشده که زنان نمی‌توانند گواهی نامه بگیرند. من ولی موتورسواری می‌کردم و مادرم سرکوچه می نشست تا من بروم و دور بزنم و برگردم.»

در قوانین ایران هیچ قانونی که دوچرخه‌سواری را جرم بداند وجود ندارد و ماده دو قانون مجازات اسلامی هم تاکید می‌کند که تنها هر فعل یا ترک فعلی که برای آن مجازات تعیین شده باشد، جرم محسوب می‌شود.

نظریه شماره ۷/ ۵۱۵۲ مورخ ۵ /۶/ ۷۹ اداره حقوقی قوه‌قضاییه در این‌باره می‌گوید: «با توجه به اصل قانونی‌ بودن جرایم و مجازات‌ها، چون جهت استفاده از کراوات، دوچرخه‌سواری دختران در خیابان‌های اصلی و نحوه اصلاح موی سر پسران در قوانین موضوعه و مدونه مجازاتی درنظر گرفته نشده است، لذا اعمال مذکور، قانونا جرم تلقی نمی‌شود.»

با این حال دوچوخه‌سواری زنان در ایران در مقاطع مختلف با مشکل مواجه شده است. در سال‌های دهه ۷۰ حمایت فائزه هاشمی از دوچوخه‌سواری زنان به انتقادات گسترده از او منجر شد و چندی پیش هم دفتر رهبر جمهوری اسلامی در پاسخ به پرسشی درباره دوچرخه سواری زنان در خیابان، آن را حرام دانسته است.

رشته ورزشی موتورسواری هم از آن دسته رشته‌هایی است که  که زنان ایرانی بعد از انقلاب در پرداختن به آن دچار مشکل بوده‌اند و دلیلش هم مثل همیشه محدودیت‌های شرع است. با این حال یک زن ایرانی در فدراسیون جهانی موتورسواری ایران عضو است.

فریبا جوانمردی، نایب‌رییس فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی در امور بانوان، به عنوان نخستین زن ایرانی برای چهار‌سال به‌‌عضویت فدراسیون جهانی این رشته درآمده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • محمد هادی

    سلام گایز! بروبچ اینطور نی که اسلام از برای خانوما ارزشی قائل نباشه یا حتی کمتر از رجال. بلکه هر چیز که گفته شده قطعا مصلحتی هست. همین اسلام با زنده بگور کردن جسم دخترا تو اون عصر کذایی مخالفت کرد و همین اسلام هم با پوشالی کردن شخصیت خانومای مورد استفاده تو تبلیغاتو کاباره وو ... مخالفت میکنه. آره مروم اسلام به ذات خود ندارد پر کاهی نقص هر عیبی که هست از مسلمانی ماهاست... ملتمس دعاتونم.

  • روان پژمان

    حقوقی که داشتند بدیهی که قبل از انقلاب در زمان رزیم شاهی خودکامه ولی متجدد و شبه سکولار، یک به یک از آنها گرفته شده، عملا به دوران صفر مشروطیت نزدیک شده اند!! کمابیش مردم در زمان شاهی این آزادی ها و حقوق را داشتند یا عملا حاکمیت شاهی مزاحمتی ایجاد نمی کرد: حق آزادی در پوشش و حق آزادی در سبک زندگی/ امروزه این حقوق پایمال شده است حق حیات و آزادی دگرباشان/ امروزه اقلیت های جنسی، در صورت اشکار شدن هویتشان در معرض اعدام هستند! آزادیدینی و مذهبی / دگراندیشان، کافر و مرتد، بی دین، خداناور و دیگر ناوران در مرعض اعدام هستند! تا سالها مشارکت بخش خصوصی محدود بود و اکنون هم حاکمیت اجازه حضور ازاد در سطوح بالا سرمایه دار بخش خصوصی واقعی نمی دهد و توزیع ثروت همچنان ناعادلانه است.

  • مهرزاد

    مسخرگی این موضوع فقط مربوط به این رژیم نیس. مربوط به خود اسلامه که حق و حقوقی برا زنان قائل نیست

  • مصطفی

    فرهنگ پسران تو دزفول چقدر بالاس

  • hero

    این مردم ولایتمدار و مسولان فرهنگی جلوی دزدیارو بگیرن و تاسف ما امثال شماها هستین

  • خان

    مملکت چقدر مسخره شده موتور سوار نشدن دخترا شده. اتفاقا اینها ملت را حریص کردند

  • صمد

    این چه هنجار بیمار گونه ایست که زن می تواند ترک موتور یک مرد بنشیند ولی خود نمی تواند آن را براند؟ از آن مدل هنجارهایی که قبایل آدمخوار داشته اند؟