ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

برگزاری اولین مناظره نامزدهای جناح چپ برای انتخابات ریاست جمهوری فرانسه

بحث درباره این پرسش بود: چگونه می‌توان بیکاری را مهار کرد؟ با اصلاحاتی با گرایش چپ‌تر و یا با رعایت اقتصاد بازار آزاد مبتنی بر پیشنهادهای سوسیال دموکراسی؟

هفت کاندیدای جناح چپ فرانسه برای شرکت در انتخابات مقدماتی درون حزبی و تعیین کاندیدای نهایی این جناح در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۷ شامگاه پنج‌شنبه ۱۲ ژانویه / ۲۳ دی نخستین مناظره تلویزیونی خود را برگزار کردند.

از راست به چپ: سیلویا پینِل، مانوئل والس، ونسان پی‌یون، بنوا آمون، فرانسوا دو روگی، ژان لوک بنامیاس و آرنو مونتبورگ

مانوئل والس (نخست‌وزیر پیشین، از حزب سوسیالیست) آرنو مونتبورگ (عضو حزب سوسیالیست فرانسه و وزیر اقتصاد سابق) بنوا آمون (وزیر پیشین آموزش دولت فرانسوا اولاند) ونسان پی‌یون، (وزیر آموزش عالی سابق، عضو پیشین پارلمان اروپا و پیرو سیاست‌های اولاند) فرانسوا دو روگی ( از حزب محیط زیست و نماینده مجلس ملی) ژان لوک بنامیاس (از حزب دمکراتیک و نماینده پیشین سبزها در پارلمان اروپا) و سیلویا پینِل (از حزب رادیکال چپ فرانسه و وزیر سابق مسکن و تنها نامزد زن حاضر در این رقابت) در این مناظره تلویزیونی شرکت داشتند.

این مناظره از شبکه‌های «تی‌اف ـ ۱» و «آر‌‌تی‌ال» فرانسه به‌شکل مستقیم پخش شد. انتخابات مقدماتی درون حزبی و تعیین کاندیدای نهایی جناح چپ در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۷، روزهای ۲۲ و ۲۹ ژانویه برگزار می‌شود.

مناظره تلویزیونی را مانوئل والس آغاز کرد و در سخنان خود آماری از وضعیت بیکاری در کشور ارائه داد. او گفت: «در ۱۶ ماه گذشته اقتصاد ما ۲۶۰ هزار شغل جدید ایجاد کرد. ما میزان بیکاری را کاهش دادیم.» والس این را ناکافی دانست و گفت قصد دارد اصلاحات را بیشتر به پیش ببرد.

والس بر اساس ادامه راه خود از اصلاحات بیشتر سخن گفت. او در نظرسنجی‌ها پیشی دارد با این حال در جلساتِ او افراد کمی شرکت می‌کنند. آرنو مونتبورگ و بنوا آمون در رتبه دوم قرار دارند.

سخنان والس در طول مناظره چند بار با هو کردن طرفداران مونتبورگ یا آمون مواجه شد.

آمون که در جناح چپ طیف سوسیالیست‌ها قرار دارد برخلاف نظر والس گفت: « نابرابری در حال افزایش است و نرخ بیکاری کاهش نمی‌یابد.»

اختلاف نظر بیشتر بر سر این پرسش بود که چگونه می‌توان بر نرخ بالای بیکاری چیره شد. آیا می‌بایست اصلاحات سوسیال دمکراسی همچون آن‌چه والس پیشنهاد می‌کند را به پیش برد یا اصلاحاتی با گرایش چپ‌تر و حمایتی، آن‌گونه که مونتبورگ و آمون مطرح می‌کنند.

فرانسوا دو روگی و سیلویا پینِل نشان دادند بهترین متحدان مانوئل والس در یکی از دشوارترین موضوعات مورد بحث، یعنی قانون کار هستند.

اصلاحات قانون کار توسط دولت سوسیالیست فرانسه که اخراج از کار توسط کارفرما را آسان‌تر می‌کند و ساعات کاری در هفته را به ۳۵ ساعت کاهش می‌دهد و در آن سن بازنشستگی نیز افزایش می‌یابد با اعتراضات گسترده سندیکاهای کارگری مواجه شد.

سیلویا پینِل در این‌باره گفت: «این قانون کار از سوی برخی سندیکاهای اصلاح‌طلب حمایت شد.» فرانسوا دو روگی نیز گفت اگر درباره این قانون در مجلس رأی‌گیری وجود داشت به آن رأی می‌داد.‌

در طول مناظره نامزدها آرام، آشتی‌جویانه سخن می‌گفتند؛ دشمن برای آن‌ها در خارج از این جمع و در جناح راست قرار داشت. ونسان پی‌یون گفت: «در جناح راست کسانی وجود دارند که به نفرت در کشور ما دامن می‌زنند.»

او از این انتقاد کرد که فرانسوا فیون، کاندیدای جناح میانه و راست فرانسه طوری رفتار می‌کند که از سوی ولادیمیر پوتین و بشار اسد مورد تمجید قرار می‌گیرد. او گفت: «این یک رسوایی برای کشور ماست.»

ونسان پی‌یون در مناظره خوب ظاهر شد اما مشکل او ناشناخته بودنش است. در رقابت‌های بین محافظه‌کاران نیز فرانسوا فیون همین موقعیت را داشت اما در نهایت پیروز شد.

در برنامه هر کدام از هفت کاندیدای چپ موضوع مشترک این بود که چگونه می‌توان مانع از رویارویی کاندیدای جناح راست (فرانسوا فیون) و کاندیدای جناح راست افراطی (ماری لو پن) در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری شد.

دو مناظره دیگر بین کاندیداهای جناح چپ در روزهای یکشنبه و پنج‌شنبه آینده برگزار خواهد شد.

پیش از این فرانسوا فیون در دور دوم انتخابات جناح میانه و راست فرانسه که آذرماه برگزار شد با ۶۸ درصد آرا از رقیبش، آلن ژوپه پیشی گرفت و نامرد نهایی این جناح و حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه شد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.