ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزیر ارتباطات: ثبت کانال‌های تلگرامی با ۵ هزار عضو اقدام درستی است

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفته در حال حاضر کانال‌های تلگرامی مانند مطبوعات عمل می‌کنند بنابراین باید مجوز بگیرند.

عکس: آرشیو

محمود واعظی با اشاره به اینکه این وزارتخانه معتقد است که کانال‌های تلگرامی باید هویت خود را در وزارت ارشاد ثبت کنند، گفته: «الان خیلی روزنامه‌ها که مدعی هستند خواننده زیادی دارند، به ۱۵۰۰ تیراژ هم نمی‌رسند، ولی همین روزنامه‌ ثبت شده است؛ بنابراین کانال‌های تلگرامی بیش از ۵۰۰۰ عضو باید در وزارت ارشاد به ثبت برسند و معتقدم که این اقدام درستی است و جلوی شایعات و حرف‌های بی‌ربط گرفته می‌شود.»
پیش‌تر، دبیر شورای عالی فضای مجازی گفته بود که با مصوبه این شورا تمامی فعالان فضای مجازی که اقدام به انتشار مطلب می‌کنند از جمله‌ کانال‌ها، اثرها و بیلبوردهای بیش از ۵ هزار کاربر باید در سامانه‌ای ثبت و مسئولیت انتشار مطالب خود را مانند مطبوعات بپذیرند.

محمدحسن فیروزآبادی درباره مصوبه شورای عالی فضای مجازی برای احراز هویت کاربران فضای مجازی گفته بود: «طبق این مصوبه فعالیت کاربران در فضای مجازی شامل اینترنت، شبکه‌های اجتماعی و موبایل شفاف‌سازی و کاربران احراز هویت می‌شوند.»

به گفته دبیر شورای عالی مجازی، ۱۵۰ هزار کانال تلگرامی در کشور فعال است که فعالیت آنها به ثبت نرسیده است.
شورای عالی مجازی اعلام کرده بود که در فاز اول ساماندهی فعالیت اثرهای اجتماعی، کانال‌های فعال احراز هویت و فعالیت‌شان شفاف و ضابطه‌مند می‌شود.

او گفت: براین اساس مرکزی مورد نیاز است که احراز هویت فعالان فضای مجازی به صورت شفاف در این مرکز انجام شود و همچنین فعالان این فضا در صورت اعتراض، نقد یا پیشنهاد بتوانند نظرات خود را ارائه دهند و حقوق خود را پیگیری کنند.

دبیر شورای عالی فضای مجازی گفته بود: «انتشار مطالب در فضای مجازی ادعاهای حقوقی ایجاد می‌کند و مسئولیت این ادعا باید پذیرفته شود همانطور که در تمامی کشورها برای مطبوعات قوانین وجود دارد.»

روز ۱۵ آذر هم محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خبر داد که شورای عالی فضای مجازی – که روسای سه قوه قضاییه، مقننه و مجریه و همچنین سازمان‌های نظامی و امنیتی عضو آن هستند – می‌خواهد مصوبه‌ای صادر کند که به موجب آن کنترل پلیس فتا بر کانال‌های تلگرامی بیشتر شود.

مرتضی موسویان، رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد هم گفته بود که هدف اصلی «احراز هویت و تعیین صلاحیت» مدیرهای کانال‌های تلگرامی با بیش از ۵۰۰۰ عضو است. او گفته بود که خود مدیران باید هویت خود را ثبت و در سامانه‌ای که وزارت ارشاد مشخص خواهد کرد اعلام کنند.

موسویان گفته بود که وزارتخانه‌اش می‌خواهد یک «سامانه» اینترنتی ایجاد کند که مدیران گروه‌ها در شبکه‌های اجتماعی مانند تلگرام و اینستگرام بروند آنجا و با مشخص کردن هویت خود، اعتبار مدیریت این گروه‌ها را کسب کنند. او در ادامه گفته که ایجاد چنین سامانه‌ای به‌منظور اجرای مصوبه‌ای است که شورای عالی فضای مجازی صادر کرده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • مسافر

    این ملت ما اینقدر از همچی بی خبرن که نمیدونن اطرافشون چی میگزره و باز هم میگم خلایق هرچه لایق

  • محمد

    "حقوق خود را پیگیری کنند!" راحت بگو میخواین سانسور کنین تلگرام رو دیگه! برای من جای سواله که به چه شکل این ها میخوان به اصطلاح "احراز هویت" کنن! یعنی تلگرام به این راحتی اطلاعات کاربرانش رو در اختیار دولت میگذاره؟ یا منظورشون احراز هویت با روش های غیرقانونیه؟