ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تحلیف ترامپ: از امروز، اول آمریکا

دونالد ترامپ روز جمعه یک بهمن سوگند ریاست جمهوری ادا کرد و به این ترتیب جمهوری‌خواهان پس از هشت سال قدرت را در واشنگتن دی‌سی به دست گرفتند.

دونالد ترامپ روز جمعه ۲۰ ژانویه/ ۱ بهمن، به عنوان چهل و پنجمین رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا سوگند ادا کرد و به این ترتیب جمهوری‌خواهان پس از هشت سال قدرت را در واشنگتن دی‌سی به دست گرفتند.

ترامپ وعده کاهش مهاجرت و پناهجویی به آمریکا را داده بود

دونالد ترامپ و مایکل ریچارد پنس باهم مقابل جان رابرتز، رئیس دیوان عالی ایالت متحده آمریکا، سوگند ادا کردند که وظیفه خود را در مقام ریاست جمهوری و مقام معاون رئیس جمهور ایفا کنند.

در حین سوگند، ترامپ شعار خود را به عنوان ریاست جمهوری آمریکا اعلام کرد: «آمریکا همیشه تقدم دارد.»

این بخش از سوگند جنبه‌ای سنتی دارد و پیش از او هم ریاست‌جمهوری‌های دیگر آمریکا شعار کار خود را در مراسم تحلیف اعلام می‌کردند. از جمله شعار معروف فرانکلین روزولت که گفت «تنها چیزی که ما باید از آن بترسیم، خود ترس است.»

پس از سخنرانی مراسم تحلیف خانواده اوباما کلید کاخ سفید را تحویل ریاست جمهوری جدید دادند.

مراسم در طی روز ادامه خواهد داشت. ترامپ در رژه تحلیف، مقابل کاخ سفید و در خیابان «پنسیلوانیا» شرکت خواهد کرد. در این رژه سه کیلومتری، ترامپ و پنس و خانواده‌هاشان در جایگاه مخصوص قرار می‌گیرند و نماینده‌های نیروهای مسلح، سیاست‌مداران و نماینده‌های ایالتی مقابل آنها به همراه گروه‌های نظامی موسیقی رژه می‌روند.

سخنرانی پس از سوگند

ترامپ سخنرانی خود را خطاب به «مردم جهان» آغاز کرد و به مردم آمریکا رسید که «فراموش شده‌اند». ترامپ گفت مراسم امروز متفاوت است: «امروز ما صرفا قدرت را از یک حزب به حزبی دیگری منتقل نمی‌کنیم. ما قدرت را از واشنگتن دی‌سی به شما، مردم منتقل می‌کنیم.»

او در ادامه گفت: «۲۰ ژانویه ۲۰۱۷ به عنوان روزی ثبت خواهد شد که مردم بار دیگر حاکم شدند: مردان و زنان فراموش‌شده آمریکا.»

سخنرانی او بیشتر از همه اما خطاب به طبقه متوسط آمریکایی بود که کارهاشان از دست داده‌اند.

ترامپ از طبقه متوسط نام آورد و گفت: «امنیت به کامیابی و قدرت می‌انجامد. با هر نفس در بدنم برای شما مبارزه خواهم کرد. و هرگز شما را مأیوس نخواهیم کرد. آمریکا دوباره برنده خواهد شد. ما کارها را باز می‌گردانیم. ما مرزها را باز خواهیم ساخت. ما ثروتمان را باز می‌گردانیم و آرزوهایمان را هم باز می‌گردانیم.»

او بار دیگر شعار تبلیغاتی‌اش را هم تکرار کرد: «آمریکایی استخدام کن و آمریکایی بخر.» تأکید سخنرانی ترامپ بر این است که هر تصمیم سیاسی که بگیرد اولویت او آمریکاست: «هر تصمیم برای محافظت از کارگران و خانواده آمریکایی خواهد بود.»

رئیس‌جمهور در سخنرانی پس از سوگندش سعی کرد از گفتمان نژادی که در طول دوران تبلیغات انتخابی استفاده می‌کرد، فاصله بگیرد. او خود را رئیس‌جمهوری همه آمریکا خواند و گفت: «چه سیاه باشیم، چه قهوه‌ای و چه سفید، همه‌مان با خون قرمز وطن‌پرستی خون می‌دهیم.»

در حوزه سیاست خارجی، ترامپ بار دیگر قول داد که با «تروریسم اسلامی رادیکال» تا زمانی که «به طور کامل از چهره زمین ریشه‌کن شود» مبارزه کند. اما او گفت که خیال ندارد که «شیوه زندگی آمریکایی را به کسی تحمیل کند» بلکه خیال دارد که آمریکا به نحوی بدرخشد که همه این کشور را دنبال کنند.

ترامپ سخنرانی‌اش را با شعار انتخاباتی‌اش به پایان برد: «دوباره آمریکا را پرقدرت خواهیم کرد، دوباره آمریکا را ثروتمند خواهیم کرد، دوباره آمریکا را افتخارآفرین خواهیم کرد و بله دوباره آمریکا را باعظمت خواهیم کرد.»

دوست و دشمن سیاسی در کنار هم

ترامپ که از سیاست‌مداران سحرخیز است ساعت هفت صبح در حساب توئیتر خود نوشت: «همه‌چیز امروز آغاز خواهد شد. شما را ساعت ۱۱ برای سوگند خواهم دید. جنبش ادامه خواهد داشت. کار آغاز می‌شود.» او سپس به همراه خانواده‌اش به برای دعا به کلیسا رفت. مایک پنس هم جدا به کلیسا رفت.

آنها پیش از مراسم تحلیف و سوگند به کاخ سفید رفته بودند و با خانواده اوباما دیدار کردند و سپس باهم به مراسم تحلیف رفتند.

هیلاری و بیل کلینتون هم با این پیام که برای حمایت از دمکراسی آمریکا آمده‌اند، در مراسم سوگند ترامپ شرکت کردند.جیمی کارتر و جورج دبلیو بوش هم در مراسم شرکت کردند. جورج بوش پدر که ۹۲ سالش است، در مراسم شرکت نکرد.

تعدادی از دموکرات‌ها به رهبری جان لوئیس، نماینده کنگره و از رهبران جنبش حقوق مدنی سیاه‌پوستان آمریکا در مراسم شرکت نکردند.

جان لوئیس گفته است که ترامپ را رئیس‌جمهوری «مشروع» نمی‌داند چراکه «روس‌ها به انتخاب شدن او کمک کرده‌اند.»

فضای قطبی پایتخت

شخصیت سیاسی دونالد ترامپ از لحظه‌ای که رئیس‌جمهوری منتخب شد تا لحظه سوگند یاد کردنش به عنوان ریس جمهور، فضای سیاسی آمریکا را قطبی کرده است.

آخرین نظرسنجی سازمان «گالوپ» که در تاریخ ۴ تا ۸ انجام شد نشان می‌دهد که ۵۱ درصد از آمریکایی از عملکرد تیم انتقالی ترامپ راضی نیستند و در مقابل ۴۴ درصد از این تیم راضی هستند.

ترامپ و پنس قدرت را در حالی به دست می‌گیرند که مبارزات انتخاباتی، جامعه آمریکا را به دو دسته تقسیم کرده: آنها که حامی ریاست جمهوری ترامپ هستند و آنها که مخالف او هستند.

پیش از آغاز سوگند، منطقه اطراف کاخ سفید و کنگره آمریکا پر از «کلاه قرمزهاست»، طرفداران حامی دونالد ترامپ که کلاه «بیسبال» معروف او را با شعارش پوشیده‌اند: «آمریکا را باز باعظمت کنیم.» روز سوگند قرار است روز حامیان ترامپ باشد. تظاهرات‌ها از روز بعد گسترده‌تر خواهد بود.

مراسم پس از تحلیف سه روز ادامه خواهد داشت و شامل تشریفات مختلف از جمله ورود ترامپ به کاخ سفید، شام‌های تشریفاتی و مهمانی‌های مختلف خواهد بود. در تمام این مدت تظاهرات‌های مختلف در خیابان‌های مقابل کاخ سفید یا مقابل کنگره، برنامه‌ریزی شده است.

نزدیک به یک میلیون نفر به واشنگتن دی سی رفتند که یا در مراسم تحلیف و یا در تظاهرات‌های علیه دولت ترامپ شرکت کنند. تخمین‌ها نشان می‌دهد که بین ۸۰۰ هزار تا ۹۰۰ هزار نفر در واشنگتن خواهند بود که هنوز مشخص نیست که چند نفر از آنها برای مراسم تحلیف آمده‌اند و چند نفر برای مخالفت اعتراضی به دولت ترامپ.

از جمله گروه‌های مخالف دولت ترامپ، مانند «ائتلاف ضد جنگ و نژادپرستی» و تظاهرات یک میلیون از زنان که قرار است حداقل ۲۰۰ هزار نفر را برای روز بعد تحلیف به واشنگتن دی سی بیاورد.

در مقایسه با هشت سال پیش که نزدیک به دو میلیون نفر در مراسم تحلیف باراک اوباما و حمایت از ریاست جمهوری او شرکت کردند، مراسم تحلیف دونالد ترامپ حداقل تعداد حامیانش در خود پایتخت کمتر است.

هزینه مراسم چقدر است؟

هزینه تشریفات مراسم تحلیف بین ۱۷۵ تا ۲۰۰ میلیون دلار برآورد شده است. این شامل هزینه‌های ادای سوگند در مراسم، شام‌ها، کنسرت‌ها، رژه، مهمانی‌های تشریفاتی و موضوع تأمین امنیت می‌شود.

تیم دولت انتقالی ترامپ حدود ۹۰ میلیون از این هزینه را از طریق فروش حق ملاقات یا شام با رئیس‌جمهوری و کمک‌های خصوصی جمع کرده است. باقی هزینه را مالیات‌دهندگان آمریکایی پرداخت خواهند کرد.

امنیت هم پر هزینه بوده است. نزدیک به ۲۸ هزار نفر از ماموران امنیتی، گارد ضد شورش و گارد ساحلی، ۵۰۰۰ سرباز گارد ملی و ۳۰۰۰ افسر پلیس در پایتخت آمریکا برای این مراسم مستقر شده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.