ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

معاون سازمان مدیریت بحران: زلزله تهران یک‌میلیون کشته خواهد داد

بر اساس تخمین‌ها، دست‌کم پنج میلیون و ۶۰۰ هزارتن پس از زمین‌لرزه احتمالی تهران با شدت هفت ریشتر بی‌خانمان خواهند شد. جمعیتی برابر با گنجایش ۵۶ استادیوم آزادی.

معاون سازمان مدیریت بحران ایران گفت که در صورت وقوع زلزله هفت ریشتری در تهران یک میلیون تن کشته و بیش از پنج میلیون تن بی‌خانمان خواهند شد.

مرتضی اکبرپور، معاون آمادگی و مقابله ستاد مدیریت بحران ایران

مرتضی اکبرپور، معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران ایران در گفت‌و‌گویی که شنبه دوم بهمن‌ماه در خبرگزاری فارس  منتشر شد، هشدار داد که زیرساخت‌های پایتخت برای مواجهه با زلزله احتمالی تهران کافی نیست.

داده‌های زمین‌شناسی نشان می‌دهند که در تهران هر ۱۵۸ سال یک‌بار زلزله‌ای شدید رخ می‌دهد. آخرین زلزله بزرگ پایتخت ایران مربوط به سال ۱۸۳۰ میلادی است که با قدرت ۷.۲ ریشتر رخ داد. تهران دارای گسل‌های فعالی است که وقوع زلزله را از نظر برخی کارشناسان حتمی می‌کند. نوربخش غلامی، استاد زمین‌شناسی دانشگاه تهران سال ۱۳۸۹ پیش‌بینی کرده‌بود که طی چند سال آینده زمین‌لرزه‌ای به بزرگ هفت ریشتر پایتخت را خواهد لرزاند.

اکبرپور نیز در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس مهم‌ترین دغدغه ستاد مدیریت بحران را زلزله تهران دانست. او گفت که «ما هم‌اکنون در مرحله قبل بحران هستیم».

معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران اعلام کرد که تا کنون ۴۰۰ نقطه آسیب‌پذیر در تهران شناسایی شده‌است. او گفت که برای مقابله موثر با بحران زلزله آتی تهران باید در هر منطقه این شهر ۲۵۷ پایگاه چندمنظوره مقابله با بحران تشکیل شود که هدفی هنوز دور از دسترس است.

اکبرپور هشدار داد که بر اساس تخمین‌های سال ۱۳۷۵ در همان ساعت‌های نخست وقوع زلزله ۴۰۰ هزار تن جان‌شان را از دست خواهند داد و البته اشاره کرد که جمعیت تهران از هفت میلیون در سال ۱۳۷۵ به ۱۳ میلیون در حال حاضر رسیده‌است.

او گفت که در صورت وقوع زلزله هفت ریشتری، دست‌کم یک میلیون تن بر اثر زلزله و البته بیشتر بر اثر حوادث ثانوی ناشی از زلزله جان‌شان را از دست خواهند داد.

در بهشت زهرا، قبرستان تهران که از ۴۲ سال پیش افتتاح شده‌است، اکنون یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن در خاک آرام گرفته‌اند. در صورت وقوع زلزله‌ای با یک میلیون تلفات، حتی جمع‌آوری و دفن اجساد نیز کاری بسیار دشوار خواهد بود.

در عین حال اکبرپور گفت که بر اساس تخمین‌ها، دست‌کم پنج میلیون و ۶۰۰ هزارتن پس از زمین‌لرزه احتمالی تهران بی‌خانمان خواهند شد. این تعداد یعنی جمعیتی برابر با گنجایش ۵۶ استادیوم آزادی.

بیشتر بخوانید

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • nader

    پنج سال است كه در سوريه هزينه مى كنيد و نتوانستيد كارى از پيش ببريد و سرانجام براى رهايى از شكست و نجات زينب خانم ، ناموس امام زمان و امام خامنه اى، مجبور شديد با دادن باج، روسيه را به كمك بطلبيد، هشت سال ملت را با شعار جنگ جنگ تا پيروزى به قصد آزادى كربلا، فريب داديد و بالاخره جام زهر را نوشيديد، ده سال هم با شعار انرژى هسته اى حق مسلم ماست ، ما را گرفتار تحريم و فلاكت كرديد و حالا هم كه با رفع تحريم ها و سرازير شدن پولها به كشور بجاى هزينه ى آن براى كشور، دست به اختلاس و دزدى و حقوق هاى ميلياردى زديد، و صرف هزينه ى جنگ در سوريه و يمن و عراق و خرابكارى در بحرين و نيجريه و ساير مناطق ،كرديد و ملت را به روز سياه نشانديد و در تمام اين بحرانها هيچ كدام از امدادهاى غيبى امام زمان به يارى سربازان گمنامش نيامد و خرتان در گِل ماند و زهر شكست و تسليم را چشيديد و حالا هم ناتوان از مديريت بحران ايجاد شده در پلاسكو هستيد.