ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آنفولانزای مرغی: ممنوعیت شکار پرندگان در ۲۳ استان ایران

دو ماه است که ایران درگیر آنفولانزای فوق حاد پرندگان است. پرندگان مهاجر عامل اصلی این ویروس شناخته می‌شوند؛ ویروسی که پیش از این در اروپا گزارش شده بود.

پروانه شکار پرندگان در ۲۳ استان ایران لغو شده‌ است.

شکار پرنده در استان‌های بسیاری ممنوع شده - عکس آرشیوی

یک مقام «اداره حفاظت محیط زیست» یک‌شنبه سوم بهمن‌ماه در گفت‌و‌گو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت که این سازمان پروانه شکار پرندگان را در ۲۳ استان ایران لغو کرده است.

طاهر بیروانوند، رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان «دوره چگنی» در استان لرستان دلیل لغو پروانه شکار پرندگان را حساسیت فصل مهاجرت این جانوران و شیوع بیماری «آنفولانزای حاد پرندگان» عنوان کرد. امکان انتقال این بیماری از سوی پرندگان افزایش یافته است.

پس از شروع فصل سرما پرندگان بسیاری به تالاب‌ها و رودخانه‌های استان لرستان وارد می‌شوند تا زمستان را در این منطقه بگذرانند.

شکار غیرمجاز پرندگان جریمه‌های نقدی به همراه دارد. به گفته این مقام سازمان حفاظت از محیط زیست، شکار هر قطعه کبوتر به عنوان مثال جریمه‌ای معادل ۴۰۰ هزارتومان خواهد داشت.

پرندگان مهاجر و شیوع آنفولانزای مرغی

ظرف دو ماه گذشته بسیاری از استان‌های ایران درگیر ویروسی شدند که پیش از آن در اروپا گزارش شده بود.

ماجرا از تهران آغاز شد. اوایل آذرماه امسال اولین مورد ابتلا در یکی از مرغداری‌های تهران مشاهده شد.

کمتر از یک هفته بعد سازمان دامپزشکی ایران تأیید کرد که این بیماری آنفولانزای خطرناک (H5N8) است.

پرندگان مهاجر عامل اصلی ویروس آنفولانزای حاد پرندگان (H5N8) شناخته می‌شوند.

در ایران زنگ خطر زمانی به صدا درآمد که نزدیک به ۵ هزار مرغ تنها در دو واحد مرغداری تهران تلف شدند. اما این تازه آغاز فراگیر شدن این ویروس بود.

در فاصله کوتاهی ویروس به استان مرکزی رسید، تالاب میقان در نزدیکی اراک. با این حال، تایید رسمی آنفولانزای پرندگان این تالاب ۱۰ روزی به طول انجامید تا بالاخره در ۱۸‌ام آذر تأیید شد که استان مرکزی نیز درگیر ویروس H5N8 است.

میقان تا کنون بیشترین خسارت و موارد ابتلا به آنفولانزای مرغی را متحمل شده است. با این حال، به سبب یخ‌زدگی این تالاب، باتلاقی بودن و نیزارها، اعلام آمار دقیق پرندگانی که تلف شده‌اند غیر ممکن است. تالاب میقان به سبب موقعیت ویژه جغرافیایی، در فصل سرما از مقصدهای اصلی پرندگان مهاجر به شمار می‌آید.

در زمین‌های کشاورزی و تالاب های میانکاله گلستان و فریدونکنار، سرخرود و محمود آباد استان مازندران نیز وضعیت به همین منوال است.

تا کنون دست‌کم در هشت استان ایران از جمله تهران، البرز، آذربایجان شرقی، مرکزی، قم، مازندران، گلستان و خوزستان مواردی از آنفولانزای حاد پرندگان گزارش شده بود.

با وجود اخطار و گستردگی بحران، بازار خرید فروش پرندگان وحشی و اهلی همچنان برقرار است.

مهاجرت پرندگان، به عنوان ناقلان اصلی آنفولانزای مرغی از اوایل فصل سرد تا اوایل بهار(فصل مهاجرت) ادامه خواهد شد.

بیشتر بخوانید

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.